Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Ära ole teadmatuses

Esmaspäev, 13. Juuli 2015

Loe läbi alltoodud kirjakoht: 1Kr 12:1-11

Vaimuandidest
1Vaimuandide suhtes, vennad, ei taha ma jätta teid teadmatusse.
2Te teate, et kui te olite paganad, siis te läksite tummade ebajumalate juurde, just nagu oleks teid tagant sunnitud.
3Seepärast ma teatan teile, et ükski, kes Jumala Vaimus räägib, ei ütle: „Neetud olgu Jeesus!” ning ükski ei suuda öelda: „Jeesus on Issand!” muidu kui Pühas Vaimus.
4Armuandides on küll erinevusi, aga Vaim on seesama,
5ja teenimisviisides on erinevusi, aga Issand on seesama,
6ja väeavaldustes on erinevusi, aga Jumal on seesama, kes teeb kõike kõikides.
7Aga igaühele antakse Vaimu avaldus ühiseks kasuks.
8Nii antakse ühele Vaimu kaudu tarkusesõna, teisele aga tunnetusesõna sellesama Vaimu poolt;
9ühele usku sessamas Vaimus, teisele aga tervendamise armuande ikka samas Vaimus;
10ühele väge imetegudeks, teisele prohvetlikku kuulutamist, kolmandale võimet eristada vaime; ühele mitmesuguseid võõraid keeli, teisele aga keelte tõlgendamist.
11Aga kõike seda teeb üks ja sama Vaim, jagades igaühele eriosa, nõnda nagu tema tahab.

Elav Jumal, aita mul täna avastada taas uut Sinu Sõnas.

Tänases piiblitekstis viib Paulus meid tagasi Kolmainsuse keskmesse, rajades alust vaimuandide kasutamisele koguduses. Tema kirjutatuga võrreldes pole meie diskussioonid vaimuandide üle sageli enamat kui vaid pragmaatiline lähenemine teemale.

Esiteks kirjutab Pauus Püha Vaimu tööst seoses Jeesusega. Ta kirjeldab  Püha Vaimu kui Jeesuse Vaimu, nii nagu Johannese evangeelium seda ka täielikumalt selgitab (Jh 14: 15-18, 26, Jh 16:12-15); ning ütleb, et Püha Vaimu eesmärk pole iial endale tähelepanu tõmmata, vaid innustada inimesi tunnistama, et Jeesus on Issand (s 3). See on erakordne väide, sest tunnistades Jeesuse Issandaks, tähendab tunnistada Ta Jumalaks (“Issand” oli sõna mida kreekakeelne Vana Testament kasutas Jumala kohta) ning ülimaks valitsejaks maailmas (ja just nii kirjeldasid roomlased keisrit). Nii oli see ühtlasi teoloogiliselt hämmastav ja poliitiliselt subversive…… väide.

Teiseks kirjeldab Paulus kuidas üksteist toetades ja täiendades Vaim, Poeg ja Isa jagavad ande, valmistavad teenimistegusid ning jõustavad kogudust jumaliku energiaga. Ilma selle jumaliku energiata oleks kogudus pelgalt inimlikult rajatud organisatsioon. Koguduses aga on toimiv Kolmainsus, jõustades seda kõigiti.

Kolmandaks, õpetab Paulus (s 7- 11), et kuigi annid on üksteisest vägagi erinevad - imetlusttekitavaist ( tervendamisand, imedetegemise and, keeled jne (s 9-11) kuni tavalisemateni (abistamiseand, juhtimisand s 28), siis kõik need tulevad ikkagi samast allikast: Pühast Vaimust. Ja see ainuke lähteallikas toob esile teenimise armuannid - ka nii võiksime neid nimetada, mis tugevdavad koguduse ühtsust mitte selle lõhestumist. Veelgi enam - Paulus lisab, et see jagamatu Vaim on suveräänne ning jagab ande nii nagu Ta ise tahab, mitte aga nii nagu meile võiks meeldida või kuidas meie arvates keegi seda vääriks (s 11,18,28). 

Seega on jäme eksiõpetus kasutada ande relvadena kiriklikus võimuvõitluses, või selleks, et tõmmata tähelepanu kellegi vaimsele “üleolekule” või tekitada nende tõttu koguduses konflikte.

 
Kui palju sinu kogudus oma toimimises peegeldab neist salmidest tulevat õpetust, või sarnaneb see pigem mingile sotsiaalsele klubile?

Selle kommentaari autor: Derek Tidball