Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Uue lepingu jumalateenistus

Esmaspäev, 26. Aprill 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Hb 13:7-17

Lõpumanitsusi
7[m]Pidage meeles oma juhatajaid, kes teile on rääkinud Jumala sõna;
pidades silmas nende elukäigu lõppu, võtke eeskujuks nende usk!
8Jeesus Kristus on seesama eile ja täna ja igavesti!
9Ärge laske endid õigelt teelt eksitada igasugustel võõrastel
õpetustel. On hea, kui süda kinnitatakse armu läbi ja
mitte ettekirjutustega toitude kohta, neist ei ole olnud kasu nende
täitjatele.
10Meil on altar, millelt süüa ei ole meelevalda nendel, kes
peavad teenistust telgis.
11Sest nende loomade kehad, kelle vere ülempreester viib ohvriks
patu eest kõige pühamasse paika, põletatakse ära väljaspool leeri.
12Seepärast ka Jeesus, et enese vere läbi pühitseda rahvast, on
kannatanud väljaspool väravat.
13Mingem siis tema juurde väljapoole leeri, kandes tema teotust.
14Sest meil pole siin jäädavat linna, vaid me taotleme tulevast.
15Viigem siis tema kaudu alati Jumalale kiitusohvrit, see tähendab
tema nime tunnistajate huulte vilja.
16Ärge unustage teha head ja pidada osadust, sest sellistest
ohvritest on Jumalal hea meel!
17Olge kuulekad oma juhatajaile ja alistuge neile! Nemad ju
valvavad teie hingede üle nagu need, kellel tuleb aru anda, et nad teeksid
seda tööd rõõmuga, mitte ägades, sest sellest poleks teile kasu!

Millest koosneb sinu jumalateenimine? Millised elemendid on sinu jaoks olulised ja miks?

Kirja lõpupeatükis tõstatab autor veelkord uue, Jeesuse lepingust lähtuva jumalakummardamise ja teenimise viisid. Selle uue mõtteviisi aktsepteerimine osutus raskeks eriti juutidest kristlastele, kellede jaoks jumalakummardamine oli enne sisaldanud paljude käskude ja riituste täitmist, ning kes nüüd ei suutnud ette kujutada Jumala teenimist lahus vanadest traditsioonidest. Seetõttu kerkis koguduse keskel ikka ja jälle esile isikuid, kes veensid noori usklikke järgima käske ja rituaale. 

Kirja autor hoiatab mitme konkreetse õpetusliku vea eest, paludes, et noor kogudus ei läheks kaasa nende kristlusele “võõraste õpetustega “(s 9) vaid peaks kindlalt kinni oma juhatajate eeskujust ning õpetusest.

Esmalt nimetab ta ettekirjutusi toitude kohta, sest juutide käsuseaduses oli terve hulk reegleid mida üldse, millal ja kuidas oli lubatud valmistada ja süüa. Ta ütleb siin otse, et sellest “ei olnud kasu nende reeglite täitjatele”. Sellist, nende elu keskmes olnud seadmiste “tühistamist” oli käsumeelsetel juutidel kindlasti raske kuulda! Autor ka põhjendab väites, et jumalakummardamises peab uskliku süda saama kinnitatud ning et uue lepingu kohaselt on üksnes Jumala arm mis inimest lõplikult kinnitab,  mitte aga toiduga seotud reeglid (s 9, Rm 14:17; 1Kr 8:8, Kl 2:16; Kl 2:20-23). Ettekirjutused toitude kohta olid olnud välised reguleerijad, need said aga ületatud (tühistatud) Kristuse lepitussurma läbi.

Toidu teemalt liigub autor edasi altari ja Suure Lepituspäeva ohvritalituse juurde, kus ohverdatud loomade kehad tuli põletada väljapool leeri. Taas on tema sõnad rasked juutidele, kui ta ütleb, et  kes endiselt tahavad järgida vana teenistuse rituaali telgis, need ajavad taga “varjukuju”, ning neil pole õigust süüa uue lepingu altarilt. Teisisõnu - ei ole võimalik sobitada vanu reegleid uude eluviisi, vaid tuleb valida üks või teine. 

Väljapoole leeri  (Jeruusalemma linna) tuli käsuseaduse kohaselt viia kõik, mis oli ebapuhas - ning enne puhastuspäevade ja riituste sooritamist ei tohtinud ohvrite väljaviijad tagasi tulla. Jeesus aga surigi väljapool leeri ning vanade seaduste jõusse jäämisel tähendanuks see, et Jeesuse ohver oli ebapuhas ja ebapüha! Paradoksaalselt aga oli just Jeesuse ohver see, mis uskujad uue lepingu kohaselt üldse pühaks ja puhtaks tegi! Jeesuse surm tähistas terve käsuseadusliku mõtteviisi ja jumalateenimise lõppu. Nüüdsest polnud Jumalat vaja otsida enam eriliselt pühades paikades ja riitustes, vaid tuli minna välja, Kristuse juurde (s 13). Juutidest kristlaste jaoks tähendas see väljaminemist Tema juurde, kes oli surnud vana seaduse järgi neetuna ja teotatuna. Kristlaste uus jumalateenimise paik oli nüüdsest see ebapüha ja ebapuhas maailm, kus valitses uskmatus ning tagakiusamine.

Viimaks täpsustab kirja autor mida uue lepingu kohane jumalakummardamine sisaldab. Kristlased peaksid järjepidevalt tooma “kiitusohvrit”, mida kirjeldatakse kui “huulte vilja” (s 15, Ho 14:3). See võib tähendada Jumalale pideva tänu toomist, aga ka avalikult Jumala  kohta tunnistuse andmist - näiteks kristlaste kogunemisel ning üksteise julgustamisel, või kui räägitakse uskmatutele Kristusest. Teine jumalateenimise viis on osaduse hoidmine, heade tegude tegemine ning kaaslastega selle jagamine, mis kellelgi on (s 16 Jk 1:26-27). Kõike seda aga ei tohi teha eeldades, et nii “kogutakse Jumala soosingut”  - see on paganlik mõtteviis. Uskliku teod ja kiitus peab voolama Jumala armastuse kogemusest, millega Tema meid armasta enne kui me Teda üldse tundsime.

 
Küsi Jumalalt, kas Tema tahaks mingis osas muuta sinu jumalateenimise viisi. Too Talle tänu ja ole valmis tegema seda, mida Tema sulle näitab. (Rm 12:1)

Selle kommentaari autor: APÜ