Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Kutsutud alistuma

Neljapäev, 7. Oktoober 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Ef 5:21-33

Kodukorrast
21Alistuge üksteisele Kristuse kartuses,
22naised oma meestele otsekui Issandale,
23sest mees on naise pea, nagu Kristus on koguduse pea, olles ise
ihu päästja.
24Nagu kogudus alistub Kristusele, nõnda alistugu ka naised
meestele kõigis asjus.
25Mehed, armastage naisi, otsekui Kristus on armastanud kogudust
ja loovutanud iseenese tema eest,
26et teda pühitseda, olles ta puhastanud vees pesemisega sõna läbi,
27et kogudust iseenda ette seada kirkana, nii et tal ei oleks
plekki ega kortsu ega muud sellesarnast, vaid et ta oleks püha ja laitmatu.
28Nõnda peavad mehedki armastama oma naisi nagu iseenese ihu. Kes
oma naist armastab, armastab iseennast.
29Keegi pole ju kunagi vihanud iseenese ihu, vastupidi, ta
toidab ja hellitab seda nii nagu Kristus kogudust,
30sest me oleme tema ihu liikmed.
31„Seepärast jätab mees maha oma isa ja ema ning hoiab oma
naise poole, ja need kaks saavad üheks.”
32See saladus on suur: ma räägin Kristusest ja kogudusest.
33Igal juhul armastagu ka igaüks teie seast oma naist nii nagu
iseennast, aga naine kartku meest!

Issand, aita meil mõista kui revolutsiooniliselt olulist rolli omab allumine koguduslikes suhetes- Kristuse ihus, aita meil elada selle järgi!

Paulus tõstatab üles allumise ja alistumise teema. Seda kirjakohta (eriti s 22) on sageli kuritarvitatud jõulise surve või isegi rõhumise õigustamiseks suhetes, ometi pole Paulusel midagi taolist mõtteski. On ju tema kirja põhiteemadeks samaväärsus, võrdsus ja alandlikkus, mis kuidagi ei saa õigustada kellegi allarõhumist.

Ei, alistumine on vaimne printsiip, mis võrsub aukartusest Kristuse vastu (s 21) ja see suunab meid kõiki inimesi kohtlema armastusega. Püha Vaimuga täidetud inimesed pigem loobuvad oma õigustest selleks, et väärtustada teisi. Richard Forrester nimetabki seda “revolutsiooniliseks allumiseks”, mis läbib kogu Jumala poolt seatud uut korda.

Samas rakendavad kristlased üle maailma tänast piibliteksti erinevalt, sest nende vaatenurk on erinev. Ajal mil Paulus sellest kirjutas, olid üldised maja- ja perekonnareeglid suures mastaabis samasugused. Paulus avab meile sissevaate ühiskonda, kus naistelt eeldati teisele kohale jäämist meeste (eriti aga nende abikaasa) järel, ning mehelt oodati toimetulekut koduste suhete, sh ka oma naisega.  Paulus aga väidab, et Jeesuse tõttu on nüüd kõik need suhted (ja suhtumised) muudetud.

Teisalt suunab piiblitekst meid väga kindlalt väljendama Kristuse teed oma igapäevaelus – ning seda mitte ainult kirikus, vaid ka kodus ja siingi mitte ainult ideaalsetes kodudes, vaid sellistes, mis meil tegelikult on – koos kõigi sinna juurde kuuluvate pingete ja puudulikkusega, tulenevalt meid ümbritsevast kultuurist kui ka meie eneste nihestatud loomusest.

Mehe rolli perekonnapeana, tuleb nüüdsest rakendada armastuses, mis on nii täis heldust, et seda saab võrrelda Kristuse armastuse ja suhtumisega koguduse vastu. Loomulikult alistuvad siis naised meestele “ nagu kogudus alistub Kristusele” (s 24) ning mehed armastavad neid “nii nagu Kristus armastas kogudust” (s 25). Kreekakeelses originaalis, öeldakse tänases tekstis mehele kuuel korral, et tal tuleb oma naist armastada - ja siin kasutab Paulus sõna “agape” - kristliku armastuse kõrgeimat vormi. Selline suhtumine on jõhkrast survest nii kaugel, kui veel olla saab.

Kaasaegsete abielusuhete taustal võib meile selline printsiip tunduda väga kauge ning rakendamatuna. Siiski on see Paulus jaoks parim võimalik juhis neile, kelle vaade abielule suunavad nii meest ja kui naist end täielikult üksteisele pühenduma (s 31), ja kes näevad abielusuhet paralleelina Kristuse ja koguduse suhtele.

Kes tahakski eemalduda Jumala instruktsioonist ja juhtimisest, kes on abielusuhte Autor?

 
Issand, luba, et meie abielusuhted võiksid olla vastavuses selle kõrge kutsumisega.

Selle kommentaari autor: APÜ