Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Hea samaarlane

Esmaspäev, 11. November 2013

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 17:11-19

Jeesus teeb puhtaks kümme pidalitõbist
11Ja see sündis, kui Jeesus oli minemas Jeruusalemma, et ta läks Samaaria ja Galilea vahelt läbi.
12Ja kui ta jõudis ühte alevisse, tulid talle vastu kümme pidalitõbist meest, kes jäid eemale seisma.
13Ja nad tõstsid häält ja hüüdsid: "Jeesus, Õpetaja, halasta meie peale!"
14Ja neid nähes ütles Jeesus neile: "Minge näidake endid preestritele!" Ja sündis, et nad mineku ajal said puhtaks.
15Aga üks nende seast, nähes, et ta on paranenud, tuli tagasi Jumalat valju häälega ülistades
16ja langes silmili maha Jeesuse jalge ette teda tänades. Ja see oli samaarlane.
17Jeesus kostis: "Eks kümme ole saanud puhtaks? Kus on need üheksa?
18Kas muid ei ole leidunud, kes oleksid tulnud tagasi Jumalat ülistades, kui vaid see muulane?"
19Ja ta ütles talle: "Tõuse üles ja mine, sinu usk on su päästnud!"

Ajalikud armusaamised.... mitmekordistuvad ning muutuvad magusaiks, kui need jõuavad meieni usupalvete vahendusel ning kui saadame need edasi usukiituses. (Matthew Henry kommentaarist)

Esmavaatel on meil siin täna lihtne lugu tervendamisest ning tänamisest. Luuka evangeeliumise on nii palju samasuguseid lugusid ning tundub, et neil kõikidel on üks lihtne ning ilmne põhimõte.

Me ei eksi sugugi, kui võtame tänasest loost omale õppetunniks teadmise, et Jeesus tervendab ning talle meeldib, kui teda selle eest tänatakse. Ja siiski - loo ümber olevate peatükkide sisu ning ka ajaline koht, kus Jeesus mateekonnal seda lugu jutustab - panevad arvestama võimalusega, et Luukas tahab öelda midagi rohkemat.

Viimati mainis Luukas Jeesuse resoluutset rännakut Jeruusalemma suunas peatükis 9:51, kui Jeesus oli taas Samaaria lähistel, ja seal tahtsid jüngrid selle koha peale taevae tule maha sadada lasta, sest samaarlased ei võtnud Jeesust vastu.

Ja nüüd on Jeesus taas Samaaria-Galilea piirimail ning seekord anuvad tema abi need kõige hädalisemad. Need on tõelised, otseselt kõiges  “äärealal” olevad inimesed , kes ka elavad äärealal - ning kellel on keelatud linnale ligineda ning keelatud osaleda mistahes vormis peetavatel sotsiaalsetel kogunemistel. Jeesus tervendas nad - kui nad alles kaugel olid (s 12). Seda enam on märkimisväärne, et see üks, nüüd juba puhtakssaanuna, tuleb otse Tema juurde selleks, et Teda avalikult tänada.

Luukas on jätnud puändi kõige lõppu: “...ja see oli samaarlane” (s 16). Läbi eelenvate peatükkide on tema jutustuses kogunenud kasvav rõhk küsimusele, kes jumalariiki “täidavad” kui elanikud. Ning need ei olnud inimesed, keda variserid oma peole oleks kutsunud. Paganate au ning austus täidab selle (Ilm 21:26 “Ja rahvaste hiilgus ja au kantakse sinna sisse. “). See oli olnud algusest peale Jumala eesmärk, kui Ta tõotas Aabrahamile, et kõik inimesed maa peal saavad tema läbi õnnistatud (1Ms 12:3; Js 51:4) Ja kui Jeesus läheneb ristile, meenutab ta juutidele, et nood olid vabatahtlikult ise valinud selle tõsiasja ignoreerimise - läbi oma ajaloo: neid valiti selleks, et nad läheksid ja viiksid valguse paganatele, kõikidele keda ühiskond on marginaliseerinud.

 

Kes on sinu ringkonnas “äärealadele tõrjutud” ? Kuidas saad sina või su koguduse - muutuda nii, et rohkem head sõnumit jõuaks ka vaesteni? Kuidas peaksid neid tervitama?

Selle kommentaari autor: Annabel Robinson