Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Täielikult Jumal ja täielikult inimene

Teisipäev, 16. Märts 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 20:41-21:4

Kelle poeg on Messias?
41Jeesus aga ütles neile: „Kuidas nad ütlevad Messia olevat
Taaveti poja?
42Taavet ise ju ütleb Laulude raamatus:
Issand ütles mu Issandale:
Istu mu paremale käele,
43kuni ma panen su vaenlased
su jalgealuseks järiks!
44[m]Seega nimetab Taavet teda Issandaks -
kuidas on ta siis tema poeg?”
Jeesus hoiatab kirjatundjate eest
45Aga Jeesus ütles kogu rahva kuuldes jüngritele:
46„Hoiduge kirjatundjatest, kes tahavad kõndida pikkades
kuubedes ning armastavad teretusi turgudel ja esimesi istmeid
sünagoogides ja esimesi kohti pidusöökidel,
47kes neelavad alla lesknaiste majad ja silmakirjaks venitavad
palvetused pikaks! Nemad saavad seda rängema kohtuotsuse.”
Lesknaise ohvriand
1Aga vaadates ümber nägi Jeesus rikkaid oma ande ohvrikirstu panevat.
2Ta nägi ka üht vaest lesknaist panevat sinna kaks leptonit
3ja ütles: „Tõesti, ma ütlen teile, see vaene lesknaine pani
rohkem kui kõik muud,
4sest need kõik panid oma küllusest Jumalale anniks, kuid tema pani
oma kehvusest kogu elatise, mis tal oli.”

“Meie usume ühteainsasse Issandasse Jeesusesse Kristusesse, Jumala ainusündinud Pojasse, kes Isast on sündinud enne kõiki aegu, Jumal Jumalast, valgus valgusest, tõeline Jumal tõelisest Jumalast.” (Nikaia usutunnistus)

Juutide juhid lõpetavad rünnakud, kuid nüüd esitab Jeesus neile väljakutse, tsiteerides Pslm 110:1 - see on üks kõige enam tsiteeritud Vana Testamendi lõike Uues Testamendis (nt Ap 2:34-35.) Jeesus on Taaveti järeltuilja (Lk 3:31), aga Ta küsi variseridelt, kuidas saab Kristus olla pelgalt Taaveti poeg, kui Jumal ise kutsub teda Issandaks (mis on Jumala nimi). Tuleb välja, et käsuõpetajad ei olnud pühakirja hoolikatl lugenud, sest nemad nägid Messia identiteeti vaid kui Jumala Pojana, kellele on antud meelevald alistada Jumala vaenlased.

Sealsamas, nende juuresolekul, hoiatab Jeesus siis jüngreid Iisraeli seadusetundjate eest. Kultuuris, kus istmeid sünagoogis jagatakse inimese positsiooni järgi, armastavad seadusetundjad istuda esireas, kõige lähemal seaduselaekale. Ka meeldivad neile aukohad söömaaegadel. Nad “neelavad lesknaiste kodud” (s 47): see võib tähendada, et leskede toodud templiohvrid ei leia õiget kasuttust, võib tähendada ka leskede külalislahkuse kuritarvitamist, nende kodude äravõtmist võlgade katteks või neile ülekohtuselt kõrgete maksude kehtestamist. Ka meeldib neile teha oma avalikest palvetest silmapaistvat etendust.

Neli asja rabavad mind. Esiteks: Jeesuse jumalikkus on põimitud Tema enese õpetusse - Ta on täielikult inimene ja täielikult Jumal. Teiseks - hoiatatakse meid uhkuse ning staatuse janu eest. Ükskõik, kas kanname vaimuliku rüüd või mitte, peab meie suhtumine olema alati alandlik, teeniv ning kõige madalamat kohta võttev ( Lk 14:8–11). 

Kolmandaks - ükskõik, kus me töötame, tuleb meil kõiki inimesi kohelda õiglaselt, reageerides mistahes rõhumisele radikaalse heldusega. Neljandaks - Jumalat teenides, ei tohi ükski usklik otsida enese esiletõstmist - see on eriliselt tähtis ülistusjuhtide ja muusikute puhul koguduses. Me ülistame mitte selleks, et saada kiituse osaliskes, vaid, et tuua kiitust Issand Jumalale, Isale ja Pojale.

Luukasele meeldib nimetada naisi, kes on eeskukus jüngrluses - näiteks Ellisabeti, Maarjat, Annat, Maarja Magdaleenat, Johannat, Susannat, Mariat ja Martat, Jaakobuse ema, Maarjat; Tabiitat, Markuse ema Maarjat, Damarist, Priskillat ja “paljusid teisi”. Luuka misjoni nägemus sisaldab nii naisi kui mehi, ilma neil vahet tegemata, kes on ühinenud Jumala ülesannete täitmisel. Selle kirjakooha naine on veel üks selline, erakordne eeskuju.

Ilmselt on see üks neist naistest, kelle kodu ja sissetuleku juutide juhid olid “alla neelanud”. Sellest hoolimata tekitab see naine tervaa kontrasti jõukatega, kelle ülesanne oleks olnud näidata tõelise vagaduse eeskuju. Sellel naisel pole nime ja seegi peegeldab tema näilist tähtsusetust. Ometi - on ta kaunis näide inimesest, kes armastab Jumalat kogu oma olemusega. Tema jumalateenistuse tegu on lihtne ja puhas. Ta paneb kaks vaskraha (lpetonit) ühte 13-st trompetikujulisest ohvrikirstust, kuhu korjati annetusi templi heaks.

Jeesus paneb tema tegu tähele. Rikkad ohverdasid oma ülejäägist, naine annab kõik, mis tal on tema vaesuses. See ei tee rikaste andi tühjaks - ka nemad on teinud hea teo, aga see, mida naine tegi oli veelgi parem! Too naine illustreerib Kristuse kutset otsida esiti Jumala riiki (Mt 6:33).

See lugu on üks kõige suuremat väljakutset esitav sündmus Pühakirjas. Ning meil tuleb lubada sel kõnetada meie endi ebajumalateenimist - meie tarbimismeelsust ning materialismi. Evangeelium kutsueb üles vastu seisma raha “jumalale” (Mt 6:24), nagu Jeesus teda nimetas ning teenima elavat Jumalat, elades lihtsat elu ja olles rahul sellega, mis meil on, kuid jumalariigi tööks annetades heldelt. Need meie hulgast, kes on rikkad, peaksid andma rohkem ja rõõmsalt. VAesed annavad selle mida suudavad. Ning ebaõiglusele selle mistahes vormis, peavad kõik vastu astuma.

 
Vaata üle oma suhtumised. Kas sa elad alandlikult, või otsid vagaduse varjus ikkagi teiste kiitust? Palveta täna nende naiste eest, kes kannatavad ülekohtu all. Palu, et nad võiksid saada vabadusse ning koegda rõõmu.

Selle kommentaari autor: Mark Keown