Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Maranata: tule Issand Jeesus!

Neljapäev, 18. Märts 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 21:20-28

Jeesus kuulutab ette templi hävitamist ja suurt viletsust
20Aga kui te näete Jeruusalemma sõjalaagreist piiratuna, siis
mõistke, et selle laastamine on lähedal.
21Siis need, kes on Juudamaal, põgenegu mägedele, ja need, kes
on linnas, mingu välja, ja kes on maal, ärgu tulgu linna,
22sest need on kättemaksupäevad, et kõik läheks täide, mis on
kirjutatud.
23Häda neile, kes on lapseootel, ja neile, kes imetavad neil
päevil, sest suur kitsikus tuleb maa peale ja viha selle rahva
vastu.
24Ja nad langevad mõõgatera läbi ja nad viiakse vangi kõigi
rahvaste sekka, ja Jeruusalemm jääb paganatele tallata, kuni
paganate ajad saavad täis.
Jeesus õhutab valvama
25Ja päikeses ja kuus ja tähtedes on siis tunnustähti ja maa peal
on rahvastel kitsikus ja nõutus merekohina ja veevoogude pärast.
26Inimesed jäävad hingetuks maailma peale tulevate sündmuste
kartuses ja ootuses, sest taeva vägesid kõigutatakse.
27Ja siis nad näevad Inimese Poega tulevat pilve sees väega ja
suure hiilgusega.
28Aga kui kõik see hakkab sündima, siis tõstke oma pea ja vaadake
üles, sest teie lunastus läheneb!”

“Tema, kes seda tunnistab, ütleb: „Jah, ma tulen varsti!” Aamen. Tule, Issand Jeesus!” (Ilm 22:20)

Salmides 4-24 keskendub Luukase jutustus Jeruusalemma langemisele (nagu ka Mk 13) ptk. Tempel purustatakse (Lk 21:6). Küsimusele, millised märgid hävitusele eelnevad, vastab Jeesus viitega valemessiatele, sõdadele, mässudele, looduskatastroofidele, kosmilistele sündmustele, tagakiusule ning sellele, kuidas usklikud oma tagakiusajate ees annavad tunnistust (Lk 21:7-19).

Kuna Jeesus kõneleb vaid paar aastat enne Jeruusalemma hävituse toimumist, siis annab Ta otsese hoiatuse ja praktilise nõuande, mida usklikud saavad teha ka sellises olukorras, sest Jeesus teab, et vallutamine saab olema kohutav. Jeesus soovitas inimestel põgeneda niipea kui on näha, et kõik see hakkab juhtuma.

Jeesuse prohveteering täitust veebrurari ja 8. septembri vahel, aastal 70 pKr. Linn oli palverändureid pilgeni täis. Ligi 1,1 miljonit tsiviilisikut tapeti ning ligi 100 000 orjastati. (Josephus, Jewish Wars, 6.419) Linn hävitati, juudid viidi vangi ning paganad trampisid linna maatasa.

Salm 24 võib tekitada küsimusi - eriti väljend “kuni paganate ajad saavad täis”. Mõned näevad siin viidet Jeruusalemma taastamisele aastal 1967 ning ajaloo lõpu algust. Teiste meelest ei ole üldse tegu Jeruusalemma taastamisega, vaid “paganate ajad”  võivad tähendada lihtsalt kosmilise perioodi lõppemist enne Jeesuse teist tulemist (vt Mk 13:10). Viimane arvamus ühtib ka Uue Testamendi õpetusega laiemalt.

Kui maalima äärteni ulatuv misjon on lõppenud, on taevas näha märke, suurt kitsikust, mässavat merd ja kartust olukorra pärast terves maailmas. Siis tuleb Jeesus “pilve sees väega ja suure hiilgusega.” (s 27). Usklikel tuleb kindlalt seisma jääda, sest nende lunastus läheneb (s 28). Aga tuleb ka hoiduda selle Jeesuse ettekuulutuse kasutamisest mistahes lõpuaja konkreetse tähtaja määramiseks. Ainuke ajaline konkreetsus on siin seotud  Jeruusalemma langemisega, ülejäänud tekst aga räägib üldisemalt paganate misjonist, hädaajast ning Jeesuse tagasitulekust. Tema taastulek on meie lootus! Ja see teeb lõpu sõdadele ning kannatusele.

 
Loe 36.salmi ning palveta Jumala rahva eest terves maailmas, eriti aga nende eest, keda kiusatakse taga - et nad suudaksid kindlaks jääda kuni Kristuse tulekuni.

Selle kommentaari autor: Mark Keown