Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Õiguse teostamine

Neljapäev, 1. Aprill 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 23:26-46

Jeesus lüüakse risti
26Kuid teda ära viies said nad kätte kellegi Siimona
Küreenest, kes oli maalt linna tulemas, ja panid risti tema selga, et
ta kannaks seda Jeesuse järel.
27Ent Jeesusega käis kaasas suur hulk rahvast ja naisi, kes
endale vastu rindu lüües teda itkesid.
28Jeesus aga ütles nende poole pöördudes: „Jeruusalemma tütred,
ärge nutke minu pärast, nutke pigem iseendi ja oma laste pärast,
29sest vaata, päevad tulevad, mil öeldakse: Õndsad on sigimatud,
ja ihud, mis ei ole ilmale kandnud, ja rinnad, mis ei ole imetanud!
30Siis hakatakse ütlema mägedele: Langege meie peale! ja
küngastele: Katke meid!
31Sest kui seda tehakse toore puuga, mis sünnib siis kuivaga?”
32Aga ka kaks muud kurjategijat viidi hukkamisele koos temaga.
33Ja kui nad tulid sinna paika, mida hüütakse Pealuuks, siis nad
lõid Jeesuse sinna risti, samuti kurjategijad - ühe temast paremale, teise
vasemale.
34[Aga Jeesus ütles: „Isa, anna neile andeks, sest nad ei tea,
mida nad teevad!”] Aga nad heitsid liisku tema rõivaid jagades.
35Ja rahvas oli jäänud seisma ja teda vaatama. Aga ülemadki
irvitasid Jeesuse üle: „Teisi on ta päästnud, päästku iseennast, kui
ta on see äravalitu, Jumala Messias!”
36Ja ka sõdurid teotasid teda, astudes ta juurde, tuues talle äädikat
37ja öeldes: „Kui sa oled juutide kuningas, päästa iseennast!”
38Aga tema kohal oli ka tahvel: See on juutide kuningas.
39Aga üks ristil rippuvaist kurjategijaist teotas Jeesust: „Eks sa
ole Messias? Päästa siis iseennast ja meid!”
40Aga teine sõitles teda: „Karda ometi Jumalat, kuna sa oled
sellesama karistuse all!
41Meie küll õigusega, sest me saame kätte, mis meie teod on väärt,
aga tema ei ole teinud midagi sündmatut.”
42Ja ta ütles: „Jeesus, mõtle minu peale, kui sa tuled oma
kuningriiki!”
43Ja Jeesus ütles talle: „Tõesti, ma ütlen sulle, juba täna oled
sa koos minuga paradiisis.”
Jeesus sureb ristil
44Ja umbes keskpäeva paiku tuli pimedus üle terve maa
kuni kella kolmeni peale lõunat,
45sest päike pimenes. Aga templi vahevaip kärises keskelt lõhki.
46Ja Jeesus hüüdis valju häälega: „Isa, sinu kätte ma annan oma
vaimu!” Seda öeldes heitis ta hinge.

“Kelle Jumal on seadnud tema veres lepitusohvriks usu kaudu……….et näidata üles oma  õigust praegusel ajal, et tema ise on õige ja teeb  õigeks igaühe, kes usub Jeesusesse.” (Rm 3:25-26)

 Ristil muudeti inimlik ebaõiglus jumalikuks õigluseks. Ainult Luukas on talletanud kaks sündmust, kus Jeesus, vaatamata enda kannatustele, osutab kaastunnet teistele.

“Jeruusalemma tütred”, kes sel päeval Tema pärast nutsid (vt s 27,28) satuvad ise peatselt kohutavate ja traagiliste sündmuste keskele, kui Rooma väed teevad linna ja templi maatasa (Lk 21:20–24; Lk 21:6). Seda jubedat sündmust oleks saanud vältida, Jeesus oleks tahtnud linna rahva koguda oma juhtimise ja kaitse alla, aga nemad ei soovinud seda (Lk 13:34). Kohtumõistmise farss oli viimane, mis pitseeris Jeruusalemma saatuse. See, mida Jeruusalemm ja Rooma tegid Jeesusele ( toores puu), oli vaid eeltähendus palju hullemast saatusest, mis oli tulemas terve linna peale (kuivanud puu - s 31). Jeesus ei tõuganud naiste kaastunnet ära (s 41). Aga Tema kaastunne ärkas nende saatusele mõeldes.

Kaks kurjategijat said kätte õiglase karistuse (s 41). Üks neist oli kogu kannatussündmuses ainuke, kes uskus, et Jeesuse kuningriik võib saabuda risti kaudu, ega arvanud nii nagu kõik teised, et rist tühistab Jeesuse tõotused jumalariigist. Tema ususirutus Jeesuse poole tõi talle kohese ja igavese tulemuse.

Õiglus ja kohtumõistmine on tänase jutustuse keskmes. Siin maapealses elus kasutab Jumal ebatäiuslikke inimesi, kes peavad täide viima õigust (Rm 13:1-4), ning nagu näeme Vanast Testamendist, viib Jumal täide oma kohtumõistmist patuse rahva läbi. Ajaloo viimne kohtumõistmine on aga selle kätes, kes palvetas: “Isa anna neile andeks…” (s 34) ning kes avas kurjategijale paradiisi ukse. Viimane kohtumõistmine inimajaloos tehakse sellel päeval.

Et Jumal on õiglane, peab ka ajalugu viimselt saama õiglaseks. Et Jumala Poeg kandis keset inimajalugu meie patud, ebaõigluse ja ülekohtu, ei pea inimesed ega ka rahvad kartma Jumala kohtuotsust viimsel kohtupäeval. Nii nagu surevale röövlile, tahab Jumala Poeg armu anda ka teistele, tahab kokku koguda kõik omad. Kui vaid meie Tema lunastustöö ja armupakkumise vastu võtame.

Lääne kultuuris taotlevad inimesed õiglust, kuid ei talu kohtumõistmist. Kuidas saame meie, kes oleme õigeks tehtud Jeesuse surma läbi, edastada tunnistuse teistele Jeesuse kaastundest ja õigusest.

Selle kommentaari autor: Graham Cray