Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Risti teoloogia

Teisipäev, 20. Aprill 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Hb 11:32-40

Usust ja uskujatest muistsel ajal
32Ja mida ma veel ütlen? Mul puudub aeg jutustada Gideonist,
Baarakist, Simsonist, Jeftast, Taavetist, Saamuelist ning prohvetitest,
33kes usu läbi vallutasid kuningriike, mõistsid kohut, said
kätte tõotusi, sulgesid lõvide suud,
34kustutasid tule väe, pääsesid pakku mõõgatera eest, said
nõtrusest tugevaks ja vägevaks sõjas, tõrjusid tagasi võõraste vaenuleere.
35Naised said tagasi oma surnud ülestõusnutena. Ühed lasksid
end piinata surnuks, võtmata vastu pakutud vabadust, selleks et saada
paremat ülestõusmist.
36Teised said kogeda pilkamist ja rooska ning ahelaid ja
vanglat.
37Neid on kividega surnuks visatud, pooleks saetud, mõõgaga
hukatud, nad on lamba- ja kitsenahas käinud maad mööda ringi,
puuduses, viletsuses ja kurja kannatades.
38Nemad, keda maailm ei olnud väärt, hulkusid ringi kõrbetes ja
mägedel ning varjasid end koobastes ja urgudes.
39Ja kuigi nad kõik said oma usu läbi tunnistuse, ei
saanud nad kätte tõotust,
40sest Jumal on midagi paremat näinud ette meile, nii et nemad
ilma meieta ei saaks täiuslikuks.

Jumala väärtusskaala on meie omast erinev. Kuigi Ta armastab meid, võib Ta lubada kannatustel tulla meie ellu. Ta võib lubada isegi seda, et meid pannakse ahelatesse - ja samas on Ta meid vabastanud patu ahelatest.

Selles, 11. peatüki viimases lõigus näeme, kuidas vana lepingu usklike kogemused sarnanevad üllatavalt palju tagakiusatud koguduse kogemustega. Jumala omi on piinatud ja saetud, piitsutatud ja mõõgaga hukatud. Neid kirjeldusi saab täiesti kõrvutada Apostlite tegude või Pauluse kirjadega. Need mehed ja naised ei olnud täiuslikud, kuid nad pidasid lõpuni vastu “kindlas usalduses” (Hb 11:1)

Heebrealaste kirjast leiame risti ja kannatuse teoloogia - mis realiseerus sellisel viisil vana lepingu ajastul. Jumalale ustavad inimesed kannatasid puudust ning ekslesid kõrbes, sest Jumala õnnistus ei näita enda alati rahu ja edukuse läbi. Pigem õpetab Jumal meile seda, kuidas saame elada langenud maailmas, kus kurat oma kaaskonnaga vaenab jätkuvalt Jumala kogudust.

Aga isegi suures nõtruses on see kogudus tugev ja sama kinnitas ka Paulus keset kannatusi,

mis talle osaks said. Need usukangelased olid liiga head selle maailma jaoks, ütleb kirja autor  (s 38). Ikka ja jälle kuritarvitatakse inimeste alandlikkust ja ligimesearmastust ka praegu. Miks te siis pigemini ei luba enesele halba teha, küsib Sõna? Jumalariik ei edene väe ja võimu abil.

Ja midagi oli veel ka puudu. Nemad - vana lepingu usklikud - ei saanud pääseda täiuslikkusesse ilma meie, kristlasteta (kes oleme uue lepingu usklikud). Kõik sõltub Kristusest. Selles peatükis mainitakse Teda vaid korra (Hb 11:26), ometi on Ta kohal igas sündmuses. Temast väljapool ei ole mingit päästet. Kogu ajalugu on oodanud Jeesuse ilmumist ja pääste on saanud täielikuks vaid Tema töö tõttu.

Meie kindel usaldus Jumala vastu võib kõikuma lüüa vaid kahel juhul: siis kui meelheide võtab meie üle võimust või kui unustame, et pääste ei saa selles maailmas täielikult realiseeruda enne, kui Kristus pole tagasi tulnud oma kogudusele järele. Sinnamaani on meil vaja seisma jääda kindlas veendumuses ja usus.

Vietnamlasest märter Paul Le-Bao-Tinh kirjutas koonduslaagri isolaatorist, ahelates olles ja piinatuna oma sõpradele, et ta on “heitnud oma hinge ankru vahevaiba taha sisimasse”( Hb 6:19), otse Jumala trooni ette. Ta ütles: “Ma palvetan täna tagakiusatud kristlaste eest, tuntud ja tundmatute eest, keda see maailm ei ole väärt, et nemad -ja mina - suudaksime kindlas usus lõpuni vastu pidada.”

 
Palveta nende eest, keda tead kannatavat ja meeleheitel olevt. Palveta tagakiusatud kristlaste pärast.

Selle kommentaari autor: APÜ