Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Võimatu missioon

Reede, 4. Juuni 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 6:27-36

Jeesus jutlustab rahvale
27Kuid ma ütlen teile, kes kuulete: Armastage oma vaenlasi, tehke
head neile, kes teid vihkavad,
28õnnistage neid, kes teid neavad, palvetage nende eest, kes teid
halvustavad!
29Kes sind lööb põse pihta, sellele paku ka teine, ja kes sinult
võtab kuue, sellele ära keela ka särki!
30Anna igaühele, kes sinult palub, ja sellelt, kes võtab sinu
oma, ära küsi tagasi!
31Ja nii, nagu te tahate, et inimesed teile teeksid,
nõnda tehke neile!
32Ja kui te armastate neid, kes teid armastavad, mis lahkust te
selle eest ootate? Isegi patused armastavad neid, kes neid armastavad.
33Ja kui te teete head neile, kes teile head teevad, mis tänu
te selle eest ootate? Isegi patused teevad sedasama.
34Ja kui te laenate neile, kellelt te loodate tagasi saada,
mis tänu te selle eest ootate? Ka patused laenavad patustele,
et nad samavõrra tagasi saaksid.
35Aga armastage oma vaenlasi ning tehke head ning laenake ilma
midagi tagasi lootmata, ja teie palk on suur ja te olete
Kõigekõrgema lapsed, sest tema on helde tänamatute ja kurjade vastu!
36Olge armulised, nagu teie Isa on armuline!

Issand, aita mul olla enam Sinu sarnane…armastada teisi tõeliselt…näha Sinu kuju igas inimeses..” (John Calvin, 1509–1564)

Oma vaenlaste armastamine ja teise põse keeramine on hästi tuntud juhised, ent ometi on neid praktiseerida ääretult raske. Kättemaks on aegade algusest kuulunud nii primitiivsete kogukondade kui ka kaasaja seaduslike koodeksite juurde, kasvõi näiteks Moosese seaduses olev “silm silma, hammas hamba vastu” (Mt 5:38 - tsitaat 3Ms 24:20, 5Ms 19:21).

Jeesus aga ütleb selgelt, et me ei tohiks kätte maksta. Mida siis päris elus tähendab teise põse pööramine ja ülekuue äraandmine? “„Minu päralt on kättemaks, mina tasun kätte” - nii ütleb Issand.” (Rm 12:19  -tsitaat 5Ms 32:25), aga me ei saa selles ühiskonnas ka naiivseks jääda. Riik peab midagi tegema, toime tulema nii mõrvade, seksuaalse kuritarvitamise, varguste jpm-ga. Meie, kristlased oleme aga isiklikus läbikäimises nendega, kes meile kurja teevad kutsutud praktiseerima armastust ning vältima vägivalda. Kas see pole teatud juhtudel siiski võimatu?

Kuidas oleks pidanud Mosulis elavad kristlased pöörama teise põse, kui neil raiuti päid maha ning nende lapsi tapeti otse silme all? Me ei tea seda vastust, ometi kutsub Jeesus üles nii neid kui ka meid mitte kasutama vägivalda, mitte kätte maksma, vaid armastama oma vaenlasi. Vaatan hämmingus neid kristlasi, kes nii hirmsate kannatuste keskel suudavad elada Jeesuse poolt näidatud viisil. 

Siis kui pommitati kopti kirikuid Egiptuses, viisid kristlastest naised toidupakke muslimite perekondadele. Kohtusin siis ka kopti kiriku paavsti Tawadros II Austraalias. Üks reporter küsis temalt, miliseid tundeid ta koges islami terroristide suhtes. Paavst vastas, et tema ainuke emotsiooni nende suhtes oli armastus ning, et kirikute pommitamise tulemusena jõudsid paljud kiiremini taevasse.

Pane tähele, kuidas Jeesuse sõnad vaesuse kohta ning vägivallatuse kohta on tekstis praktiliselt kõrvuti pandud. On olemas põhjus-tagajärg seos materialismi, vaeste rõhumise ning arvamuse vahel, et probleeme saab lahendada vägivalla abil. Jeesus kutsub meid üles kasutama paremini meile antud kujutlusvõimet ning olema proaktiivsed vägivallavabu lahendusi rakendades olukordades, kus oleme silmitsi suhtumiste ja tegudega, mis kõige kohutavamalt haavavad ühiskonna vaesemaid ja haavatavamaid gruppe.

 
“Headus on tugevam kui kurjus. Armastus on tugevam kui vihkamine. Valgus on tugevam kui pimedus. Elu on tugevam kui surm. Selles kõiges me saame võidu Tema läbi, kes on meid armastanud.” (Peapiiskop Desmond Tutu, s1931

Selle kommentaari autor: John Harris