Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Milleks oled vabastatud?

Reede, 27. August 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 11:14-26

Jeesust süüdistatakse koostöös Peltsebuliga
14Ja kord ajas ta välja kurja vaimu; see oli keeletu. Ja sündis, et kui kuri vaim oli välja läinud, hakkas keeletu inimene rääkima, ja rahvahulgad panid seda imeks.
15Aga mõned nende seast ütlesid: „Ta kihutab kurje vaime välja kurjade vaimude ülema Peltsebuli abil.”
16Teised aga nõudsid kiusates tema käest tunnustähte taevast.
17Jeesus aga, teades nende mõtteid, ütles neile: „Iga kuningriik, mis on omavahelises riius lõhenenud, laastatakse, ja koda langeb koja peale.
18Aga kui saatangi on omavahelises riius lõhenenud, kuidas siis tema kuningriik saab püsida? Te ju ütlete, et mina ajavat kurje vaime välja Peltsebuli abil.
19Aga kui mina ajan kurje vaime välja Peltsebuli abil, kelle abil siis ajavad neid välja teie pojad? Järelikult saavad nendest teile kohtumõistjad.
20Aga kui mina Jumala sõrmega ajan kurje vaime välja, siis on Jumala riik jõudnud teie juurde.
21Kui tugev relvastatud vägimees valvab oma elamut, siis ta vara on rahus.
22Aga kui temast tugevam tuleb ta kallale ja võidab tema, siis võtab ta ära tema sõjavarustuse, mille peale ta lootis, ja jagab laiali temalt saadud saagi.
23Kes ei ole minuga, see on minu vastu, kes ei kogu minuga, see pillab.
24Kui rüve vaim on inimesest välja läinud, käib ta põuaseid paiku pidi hingamist otsides ega leia seda. Siis ta ütleb: „Ma pöördun tagasi oma majja, kust ma välja läksin.”
25Ja tulles leiab ta selle pühitud ja ehitud olevat.
26Siis ta läheb ja võtab kaasa teist seitse vaimu, kes on kurjemad temast endast, ja nad tulevad ning asuvad sinna elama, ja selle inimese viimane lugu läheb halvemaks kui esimene.”

Issand, aita mul keskenduda mitte sellele, millest oled mind vabastanud, vaid sellele, mille jaoks sa oled mind vabaks teinud.

Tänases, üsna keerulises loos, on mitu äkilist pööret. Ja paljude jaoks muudab selle keerulisemaks tundmatu, üleloomulikku puudutav osa. Oma põhiolemuses aga, ei ole see lugu õpetus deemonitest, vaid pigem on selle eesmärk avada veelgi Jeesuse teenimistöö olemust ning eesmärki.

Kurjade vaimude väljaajamisele võib reageerida mitmeti. Jeesuse eesmärk, tehes seda inimeste nähes, oli eelkõige inimese vabastamine ning näitamine, et jumalariik on tõesti tulnud ligidale. Iseenesest on eksortsism vaid võimalus "uueks asustamiseks" (s 24-26). Aga selle eesmärgiks peaks olema millegi palju parema kutsumine oma ellu. 

Jeesuse tegu näitas ka seda, et jumalariigis ei ole sisemisi vastuolusid, Jumal ja kurat ei mahu koos toimima ja Jeesuse vastaste väited olid absurdsed. Kui keegi on Jumalast läkitatud, siis ta ei saa tegutseda Jumala vaenlase, kuradi meelevallaga. Kurat paneb ju vastu kõigele mis on Jumalas lähtuv ning hea,  tema tahab külvata surma ja hävitust. Head teod lähtuvad aga alati Jumalast. Nii ka inimesega: ta saab kuuluda kas Jeesusele ja Jumalale või on ta kurjuse meelevalla ja mõju all ning paneb Jumalale vastu. See, kes üritab olla mõlemal pool toob viimselt oma ellu hävituse.

Antud loos on deemon “tugev mees”, kes valvab oma koda - aga Jeesus on veel tugevam, ja jagab “saagi” omade vahel. Tema tugevus ja edukus tõestavad, et Ta toimib Jumala väes (s 20) ning see on ümberolijaile kutse ühineda Jeesuse kogukonnaga. Neis asjus ei saa keegi  neutraalseks või vahepeale jääda (s 23). Isegi see, keda deemonist vabastati, ei olnud kohe tingimata vaba - vaid oli esmalt pigem “vakantne”, kuni tühjaks tehtud “koda” saab täidetud.

On tähelepanuväärne, et Jeesuse vastased uskusid küll, et vaimne maailm on olemas ning täis deemoneid, kuid Jeesuse sõnade ja tegude taevast päritolu nad ei uskuda ei suutnud. Selle asemel süüdistasid nad Teda koostöös deemonitega. Ka kaasajal on neid, kes ei usu, et Jumala käest või kogudusest võiks midagi head tulla, vaid kahtlustavad meelsamini kellegi kasusaamist. Siin aga hoiatab see lugu, et need, kes on kogu üleloomuliku (ja selle headuse) võimalikkuse välja visanud, on avanud end palju suuremale kurjade jõudude sissetungile. Nii on viimselt inimene ise see, kes teeb valiku millised jõud tema südame endale saavad.

Viimaks esitab juhtunu kahtlejatele, aga ka meile väljakutse: mida teie neis asjades kavatsete ette võtta? On lihtne olla skeptik või reageerida loetule/ kuuldule/ nähtule stiilis „see on tore mõte/ ilus jutlus“, aga palju raskem on kuuldut ellu rakendada oma töökohal, naabruses ja kodudes; astuda reaalselt praeguses maailmas kurjusele vastu. Ilma Jumalalt tuleva meelevallata me seda ei suudagi. Jeesuse järgijatena oleme aga kutsutud seda tegema - Tema nimel, Tema väest ja Temale austuseks. Ka apostel Jakobus tuletab meelde: „Aga olge sõna tegijad ja mitte üksnes kuuljad, pettes iseendid.“ (Jk 1:22)

 
Ei piisa vaid sellest et hoiduma kahju tegemast, meil tuleb hakata tegema head ning täita maailma headuse ja jumalakartlikkusega.

Selle kommentaari autor: APÜ