Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Tervendav nutt

Esmaspäev, 20. September 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Sk 12:1-14

Jeruusalemma tulevane päästmine
1Ennustus. Issanda sõna Iisraeli kohta. Issand, kes laotab taeva
ja rajab maale aluse ja kes valmistab inimese vaimu tema sees, ütleb:
2„Vaata, ma teen Jeruusalemma uimastuskarikaks kõigile
ümberkaudseile rahvaile, ja see pannakse ka Juuda peale Jeruusalemma
ahistamises.
3Ja sel päeval teen ma Jeruusalemma tõstekiviks kõigile rahvaile:
kõik, kes seda tõstavad, rebestavad endid; ja kõik maa paganad
kogunevad tema vastu.
4Sel päeval, ütleb Issand, teen ma kõik hobused peruks ja nende
ratsanikud hullumeelseks. Aga Juuda kohal teen ma oma silmad lahti,
kui ma löön sõgedusega kõiki rahvaste hobuseid.
5Siis mõtlevad Juuda pealikud oma südames: Jeruusalemma elanikud
on mulle jaksuks vägede Issandas, oma Jumalas.
6Sel päeval teen ma Juuda pealikud tulise sütepanni sarnaseks
keset puid või põleva tõrviku sarnaseks vihkude hulgas, ja need
põletavad paremalt ja vasakult kõik ümberkaudsed rahvad. Aga
Jeruusalemm jääb edasi oma paika - Jeruusalemma.
7Ja Issand päästab esmalt Juuda telgid, et Taaveti soo hiilgus ja
Jeruusalemma elanike hiilgus ei saaks suurustada Juuda ees.
8Sel päeval kaitseb Issand Jeruusalemma elanikke; sel päeval on
komistaja nende seas nagu Taavet, ja Taaveti sugu on nagu Jumal, nagu
Issanda ingel nende ees.
9Aga sel päeval ma hävitan kõik paganad, kes tulevad Jeruusalemma
kallale.
10Ja ma valan Taaveti soo peale ja Jeruusalemma elanike peale
kaastunde ja anumise vaimu; siis nad vaatavad sellele, kelle nad läbi
pistsid, ja kaeblevad tema pärast, nagu kaeveldakse ainsa lapse pärast,
ja nutavad tema pärast kibedasti, nagu nutetakse kibedasti
esmasündinu pärast.
11Sel päeval on Jeruusalemmas niisama suur kaebamine, nagu oli
Hadad-Rimmoni pärast Megiddo orus.
12Ja maa teeb kaebust, iga suguvõsa eraldi: Taaveti koja suguvõsa
eraldi ja nende naised eraldi, Naatani koja suguvõsa eraldi ja nende
naised eraldi,
13Leevi koja suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi, simeilaste
suguvõsa eraldi ja nende naised eraldi,
14kõik muud suguvõsad - iga suguvõsa eraldi ja nende naised
eraldi.

Palu, et su tänane päev võiks olla täidetud Jumala Vaimu ligiolust!

Taas on peatüki keskmes Jeruusalemm, kuid sellele lisaks ka Taaveti sugu. Jeruusalemm - templi asupaik, Iisrael - jumalateenimise keskus ning Taaveti sugu - messialootuse kandja; nee kõik viivad meid Jumala rahva usu tuumikteemade juurde. 

Meie ette visandatakse arengud, mis asetuvad selgelt lõpuaja sündmuste keskmesse ning tekst jaguneb selgelt kolmeks osaks: esimeses (1-3) kujutatakse Jeruusalemma ümber piiratuna, teises (4-9) kuidas Jumal Israeli ründajad ja vastased segadusse paiskab ja kolmandas  (12:10-13:1) Israeli vaimulikku uuendamist ja vabastamist patust.

Jumal ise räägib osutades, et Temal on võtmeroll kõikide kirjeldatud sündmuste keskmes. Ainult Jumal on see, kelle läbi ja juhtimisel sellised arengud toimuda saavad ning Ta identifitseerib ennast kui Loojat, kes kontrollib kõike - isegi seda, mis toimub inimese sees. 

Meile kirjeldatakse Jeruusalemma kui karikat, millest seda piiravat rahvad tahavad juua. Jumal mõjutab rahvaste pürgimusi nii, et kes iganes tahab rünnata valitud rahva linna, saab ise kannatada. Prohveti kirjeldus sellest, mis hakkab sündima on väga kujukas. Israeli juhid on otsekui sütepannid keset puid või kui põlevad tõrvikud vihkude hulgas. Keelelise kujundi mõju on üheselt selge: see, mida üritatakse hävitada, osutub hukatuslikuks kõigile, kes selles suunas tegutsevad. Ründajad on otsekui puu, mis ei või jääda terveks tule ja leekide keskel. 

Prohveti tekst kutsub meid Jumalat nägema Jumalana. Juba eelnevates peatükkides on Sakarja kirjeldanud tulevasi sündmusi kui selliseid, mida Jumal oma tahte järgi juhib ja ajaloos on see korduvalt just nii ka realiseerunud. Prohvet rõhutab Jumala kui Looja rolli, kinnitades, et ainult Jumal on see, kelle peale me võime kindlad olla ja ainult Temast sõltudes saab inimene või rahvas jääda püsima. See, et Jumal on Jumal, tuleb ühel päeval esile nii või teisiti. Meie jaoks on küsimus selles, kas me oleme siis temast või ainult iseenda tarkusest sõltuvad. 

Peatüki kulminatsiooniks on 10. salm, kus Jumal lubab uuendada oma rahva vaimuliku olukorra. Mitte inimeste omaalgatuslik vigade parandus, vaid Jumala antud Vaimu mõju on see, mis tekitab inimestes vajaduse ehtsa ja sügava meeleparanduse järele. Jumala Vaimu ligiolu on paljastav, osutades armastusega, aga järjekindlalt, millised me tegelikult oleme. Ometi ei rõhu Ta meid sellega maha, vaid loob sealsamas uut. “Sel päeval avaneb Taaveti soole ja Jeruusalemma elanikele allikas patu ja rüveduse vastu.” (13:1).

Tekst kirjeldatab väga jõuliselt, kuidas juudid ühel päeval nutavad ja kahetsevad, nad kaeblevad nagu kaeveldakse ainsa lapse pärast, sest nad on Kristuse “läbi pistnud”, nad on oma Messiat nii kaua hüljanud ja eemale tõrjunud. Sündmuste keskpunkti asetub nüüd Kristus. Ja Püha Vaimu ligiolu toob kaasa Jumalale meelepärase kurvastuse. Aga see omakorda toob elu!

Tõeline ja tegelik olemuse muutus algab alati sügavast, läbitunnetatud meeleparandusest. Jumala Püha Vaimu mõjul me näeme oma eksimusi nii selgelt, et see oleks läbinisti masendav, kui Jumal ei oleks valmistanud väljapääsu. Väljapääs on aga olemas! See on olemas juutidele selles tekstis, kus lubatakse ka nende patud ära võtta ja samal viisil on see olemas ka meile, kui me tuleme Jumala ette oma süükoormaga ja näeme, et miski muu kui Kristuse sooritatud lunastus ei või meid päästa.

Jumala taotluseks ei ole kunagi ainult välise olukorra muutmine. Tema tahab meid muuta sisemiselt, anda meile uue südame, eesmärgid ja taotlused ning ennistada meie suhte endaga, sest üksnes Temast lähtub elu. Seetõttu peaksime tegema kõik endast oleneva, et Jumala muutev töö meie sees teostuks täielikult. 

 
Palugem siis, et kui vaja, muudaks Jumal meie tänase ahastuse või muretsemise elutoovaks, Jumalale meelepäraseks nutuks, sest sellise kurvastuse keskmes asub mõõtmatu rõõm. “Kristus teie sees, (on) kirkuse lootus.” (Kl 1:27)

Selle kommentaari autor: APÜ