Loe läbi alltoodud kirjakoht: 1Tm 5:1-16
Juhised Timoteosele1Vana mehega ära kärgi, vaid räägi lahkesti nagu isaga, noorematega nagu vendadega,
2vanemate naistega nagu emadega, noorematega nagu õdedega - kõiges puhtuses.Leskedest koguduses3Austa lesknaisi, kes on tõeliselt lesed!
4Aga kui kellelgi lesknaisel on lapsi või lapselapsi, siis need õppigu esmalt ise kohtlema jumalakartlikult oma peret ja tänulikult tasuma, mis nad on võlgu oma vanematele; sest see on meelepärane Jumala silmis.
5Kes on aga lesknaine tõeliselt ja üksi maha jäänuna loodab Jumala peale, see jääb anuma ja palvetama nii ööd kui päevad.
6Kes aga liiderdab, see on elusalt surnud.
7Ja käsi neid, et nad elaksid laitmatult.
8Kui aga keegi omaste ja kõige lähedasemate eest ei hoolitse, siis see on salanud ära usu ja on halvem kui uskmatu.
9Leskede hulka loetagu see, kes on vähemalt kuuekümneaastane ning on olnud ühemehenaine,
10kelle heade tegude kohta on tunnistajaid, olgu ta lapsi üles kasvatanud või võõraid vastu võtnud või pühade jalgu pesnud või viletsaid abistanud või otsinud võimalust teha mis tahes heategusid.
11Nooremad lesed aga jäta välja, sest kui neid haarab iharus, hoolimata Kristusest, siis nad tahavad abielluda
12ja neile saab süüks, et nad on murdnud truudust esimesele lepingule.
13Pealegi nad õpivad olema jõude ja käima mööda maju, ent nad ei ole üksnes jõude, vaid nad on ka lobisejad ja uudishimutsejad ning räägivad seda, mida ei sobi.
14Ma tahan siis, et nooremad abielluksid, sünnitaksid lapsi, hoiaksid kodu ega annaks meie vastastele mingit alust halvustamiseks.
15Sest mõned on juba saatana jälgedesse pöördunud.
16Kui uskliku peres on lesknaisi, siis ta toetagu neid ja ärgu tulgu see koormaks kogudusele, et kogudus võiks toetada neid, kes on lesknaised tõeliselt.
Pinge kaldub sünnitama kaht ohtlikku nähtust: esiteks - pingeolukord võib meid panna põrkuma teiste vastu meie ümber; teiseks võib see põhjustada selge hindamisvõime kaotuse, eriti tundlikke teemasid käsitledes. Paulus näeb et Timoteose roll Efesoses sisaldab just samasuguseid pingeid ning ta tõttab talle appi ( s 1-3). Kõigepealt meenutab ta Timoteosele, et too peab koguduseliikmeid kohtlema nagu pereliikmeid – st respekti, austuse ja armastusega. Samuti annab Paulus väga selged kriteeriumid leskedega ümberkäimiseks – sest need olid naised kes elasid väga suure majandusliku pinge all.Mis on täna meie isiklik aga ka kogukondlik vastutus vananevate sugulaste, aga ka vananeva populatsiooni suhtes? Pauluse väide on, et heategevus algab kõigepealt kodust ( s4). Inimesed kes vajavad abi peaksid seda esmajoones saama oma lähedastelt ja sugulastelt; kiriku ressursid aga peaksid jääma neile kes on ilma selle katteta ja jumalakartlikud ( s 5). Ja see ei tähenda, et väljaspool usukogukonda olijate suhtes jäädakse armutuks. Pigem on siin aluseks veendumus, et kogudus on Jumala perekond ja seda tuleb vastavalt kohelda. Ometi tõstatab see ka ebamugavad küsimused üles meile praeguses ühiskonnas, kus enamik peresid ei ela enam koos vaid on sageli hajutatud. Kas meie vananevate sugulaste eest on õieti hoolt kantud, veelgi enam kas meie jumalakartlike vanakeste vajadused kogudustes saavad piisavalt kaetud?
Selle kommentaari autor: Mark Greene