Loe läbi alltoodud kirjakoht: Apostlite teod 24:1-21
Paulus maavalitseja Feeliksi ees1Aga viie päeva pärast tuli alla ülempreester Hananias koos mõne vanema ja kõnemees Tertullusega. Need esitasid maavalitsejale Pauluse vastu ametliku avalduse.
2Kui Paulus oli ette kutsutud, alustas Tertullus süüdistuskõnet: "Meie oleme sinu kaudu, üliauline Feeliks, saanud suure rahu ja sinu hoolekande tõttu on sellele rahvale osaks saanud paranemine.
3Ja selle me võtame igati ja kõikjal vastu suure tänuga.
4Et ma sind aga kauem ei tüütaks, siis palun sind, et sa oma lahkuses meie asja lühidalt ära kuulad.
5Sest me oleme leidnud, et see mees on nagu katk ja õhutab mässu kõigi juutide seas kogu riigis, olles ise naatsaretlaste lahkusu peamees.
6Ta on üritanud isegi pühakoda rüvetada, mispuhul me ta kinni võtsimegi [ja tahtsime tema üle kohut mõista oma Seadust mööda.
7Ülempealik Lüüsias tuli aga vahele ja kiskus ta meie käest ja viis ära, käskides süüdistajaid tulla sinu juurde].
8Sa võid ise teda üle kuulates teada saada kõigest sellest, milles me teda süüdistame."
9Ja juudid toetasid seda, tõendades, et see on nõnda.10Kui maavalitseja Paulusele märku andis rääkida, siis vastas ta: "Teades, et sa palju aastaid selle rahva kohtumõistja oled olnud, kaitsen ma end julge meelega.
11Sa võid ju teada saada, et sellest ei ole rohkem kui kaksteist päeva möödas, mil ma läksin üles Jeruusalemma Jumalat kummardama.
12Nad ei ole leidnud mind kellegagi arutlemas ega väitlemas või tekitamas rahvamässu templis, mõnes sünagoogis või linnas.
13Nad ei suuda ka tõestada seda, milles nad mind nüüd süüdistavad.
14Ma tunnistan sulle aga seda, et ma usuteed mööda, mida nemad nimetavad lahkusuks, teenin oma isade Jumalat, uskudes kõike, mis Seadusesse ja prohvetite raamatutesse on kirjutatud,
15ja mul on lootus Jumala peale, et tuleb õigete ja ülekohtuste ülestõusmine, mida nemad ka ise ootavad.
16Just selle pärast püüan ma alati hoida puhast südametunnistust Jumala ja inimeste ees.
17Nüüd ma olen aga pärast mitmeid aastaid tulnud tooma annetusi oma rahvale ja ohverdama.
18Seda tegemast - mitte rahvahulga ega märuli keskelt - leidsid mind mõned Aasia juudid, kui ma end pühakojas puhastasin.
19Need peaksid sinu ees olema ja mind süüdistama, kui neil on midagi minu vastu.
20Või ütelgu nad siin ise, mis kuriteo nad minust leidsid, kui ma seisin Suurkohtu ees.
Apostlite tegude raamatu lugemine tundub sageli justkui järjejutt. Ka tänase olukorra mõistmiseks tuleb uuesti üle lugeda eelmise peatüki sündmused.
Paulus on viidud nüüd maavalitseja Feeliksi juurde Kaisareasse. Näha on, et Hananiasel oli asjaga kiire. Koos oma kaaslastega jõuab ta kohale juba viie päeva pärast, millest kindlasti kaks kulusid reisi peale. Ilmselt soovis Hananias asja lõpule viia ning kindel olla, et Paulus enam kaugemale ei jõuaks.
Süüdistuskõne kohtuistungil algas, nagu seda antiikajal tehti, silmakirjaliku kiitusega kohtuniku ja võimu aadressil. Näiteks s 4 kiidukõne Feeliksi hoolitsusest rahva heaolu eest ei olnud tegelikult üldse õige.
Milles Paulust tegelikult süüdistatakse? Kui kristlastest räägitakse kui lahkusulistest (s 14), siis näitab see Suurkohtu suhtumist naatsaretlastesse e kristlastesse, mis tähendab umbes: “meil ei ole nendega midagi tegemist”.
Millega Paulus end kaitseb (s 14-16)? Sedasama ütleb ta ju teiste sõnadega kirjas roomlastele: Seaduse lõplik eesmärk on Kristus, sest Tema kaudu võib tõeks saada iga inimese lootus Jumala peale (vt Rm 10:4).
Kuidas Paulus suhtub juutlusesse, võrreldes sellega, kuidas juudid siin kristlusesse suhtuvad? Kas see võiks ka meile näidata, kuidas meie oma vastastesse võiksime suhtuda? Jeesus ütleb oma mäejutluses: “Armastage oma vaenlasi ja palvetage nende eest, kes teid taga kiusavad” (Mt 5:44). Kas on keegi, kes teeb sinu elu raskeks? Kelle eest võiksid sina täna palvetada?
Selle kommentaari autor: APÜ