Loe läbi alltoodud kirjakoht: Õp 18:1-24
Saalomoni tarkus1Kes end eraldab, otsib, mida ta himustab; kõige jõuga tülitseb ta.
2Albil pole head meelt arukusest, küll aga oma arvamuste avaldamisest.
3Kui tuleb ülekohtune, tuleb ka põlgus ja koos häbiga teotus.
4Sõnad mehe suust on sügav vesi, tarkuseallikas on vulisev oja.
5Ei ole hea olla õela poolt, et õiget kohtus väärata.
6Albi huuled toovad riidu ja tema suu kutsub lööke.
7Albi suu on hukatuseks temale enesele ja ta huuled on püüdepaelaks ta hingele.
8Keelepeksja sõnad on nagu maiuspalad ja lähevad otse sisikonna soppidesse.
9Isegi see, kes oma töös on loid, on hävitaja vend.
10Issanda nimi on tugev torn: sinna jookseb õige ja leiab varju.
11Rikka varandus on tema tugev linn ja ta enese kujutluses kõrge müüri sarnane.
12Enne langust läheb inimese süda ülbeks, aga enne au on alandus.
13Kui keegi vastab enne ärakuulamist, siis on see tema rumalus ja häbi.
14Mehine meel talub haigust, aga kes võiks kannatada rusutud vaimu?
15Mõistliku süda hangib teadlikkust ja tarkade kõrv otsib teadmisi.
16And avab inimesele tee ja viib teda suurte ette.
17Oma riiuasjas on esimesel õigus, kuni tuleb teine ja teda läbi katsub.
18Liisk lõpetab tülid ja otsustab vägevate vahel.
19Petetud venda on raskem võita kui tugevat linna, ja tülid on otsekui kindluse riiv.
20Oma suu viljast saab mehe kõht täis, ta küllastub oma huulte saagist.
See kirjakoht käsitleb paljusid teemasid, sealhulgas ka kõnelemist. Rumal on rääkida enne, kui pole põhjalikult järele mõeldud, mida öelda (s 2). Vastamine enne lõpuni kuulamist (s 13) on sageli tehtav viga. Siin näidatakse, et inimeste rumalus avaldub eelkõige nende kõnes (s 7).
Mida siis teha? Võib-olla oleks parem üldse vaikida, et mitte langeda kiusatusse? Autor rõhutab, et keelel on võime teha palju kurja, nagu ka head. Asjakohased sõnad on meeldivad. Just nagu suhu minev toit toob rahulolutunde, võivad sõnad, mis suust väljuvad, kuulajat kosutada. Niisiis on keelel võim elu ja surma üle (s 21). Salm 4 tekitab segadust, kuid näib, et siin tahetakse öelda: inimesed võivad varjata ennast sõnadest maski taga, kui tarkusele meeldib olla pigem avatud.
Sellest kirjakohast võime saada palju mõtteid sõnade kasutamise kohta. Kõne on kõrvuti selliste teemadega nagu õiglus (s 5), laiskus (s 9), uhkus (s 12), korruptsioon (s 16) ja peretülid (s 19). Nende vahele on puistatud ka mõtteid selle kohta, mis on elus tõeliselt väärtuslik - kõik see on seotud suhetega - Jumala (s 10), abikaasa (s 22) või sõbraga (s 24). See loetelu paneb meid mõtlema, et tarkus on seotud küpse iseloomuga. See ei tähenda ainult õigete asjade ütlemist õigel ajal, vaid see hõlmab kogu elu, eriti hea suhte hoidmist Jumala, pere ja sõpradega.
Selle kommentaari autor: Howard Marshall