Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Distsiplineerimise all

Esmaspäev, 15. August 2011

Loe läbi alltoodud kirjakoht: 1Tm 5:17-25

Kogudusevanematest
17Vanemaid, kes hästi juhatavad kogudusi, peetagu kahevõrra austusväärseiks, eriti neid, kes näevad vaeva sõna ja õpetamisega.
18Pühakiri ütleb ju: "Sa ei tohi siduda kinni pahmast tallava härja suud!" ja "Tööline on väärt oma palka".19Vanema vastu tõstetud kaebust ära võta muidu kuulda, kui et on kaks või kolm tunnistajat.
20Patustajaid noomi kõikide ees, et ka teised hakkaksid kartma.21Ma vannutan sind Jumala ja Issanda Jeesuse Kristuse ja valitud inglite ees, et sa seda kõike silmas peaksid ilma eelarvamusteta ega teeks midagi erapoolikult!22Ära ole kärmas käsi kellegi peale panema, ära ka tee end võõraste pattude osaliseks! Hoia end puhtana!23Ära joo enam vett, vaid kasuta veidi veini oma kõhu ja oma sagedaste põdemiste pärast.24Mõne inimese patud on kohe ilmsed ja viivad kohtumõistmisele, aga mõne patud järgnevad neile.
25Niisamuti on ka head teod ilmsed ning needki, mis seda ei ole, ei saa jääda varjule.

Palu, et võiksid mõista paremini kogudust kui ihu / erinevate ihuliikumete kooslust, kes on Jumala ees võrdsed, kuid kus ei valitse kõikide arvamuste võrdsuse demokraatia.

Efesoses ülestõusnud probleemid tulenesid koguduse vanematest, kes olid lasknud end siduda eksiõpetusega. Paulus käsib Timoteosel neid distsiplineerida. See ei olnud kerge ülesanne. Aga isegi koguduse vanemad ei seisa ülalpool manitsust. Samas - taolises distsiplineerimises tuleb olla äärmiselt ettevaatlik ja hoolikas. Suur osa kogudusi eksib selles kohas kas karmi kohtumõistmisesse või lõtva ükskõiksusesse. Paulus aga näitab, et nende kahe vahel on olemas tundlik tasakaal.
Näeme, et patuga tuleb tegeleda ja seda ei tohi vaiba alla pühkida. Süüdistused tuleb põhjendada ja tõestusmaterjaliga varustada ning need ei tohi rajaneda kellegi isiklikul arvamusel või vimmapidamisel (s 19). Märkimist vääriv viga peab olema tõsine ning jätkuv- ehk siin mainitud manitsus on neile kes “jätkavad patutegemist” (s 20), mitte nende jaoks kes kogemata kord eksivad.
Aga kui eksimus on tõestatud siis tuleb sellega avalikult tegeleda nii, et teised saaksid sellest õppida (s 20). Teistsuguseid eksimusi peaks käsitlema privaatselt ja viisil nagu soovitab Matteuse ev 18:15-17. Kuna aga siin mainitud eksimus puudutas avaliku õpetamist, siis oli vajalik ka avalik korrigeerimine.
Kogu selle protsessi vältel tuleb Timoteosel silmas pidada iseennast. Kas ta toimib õiglaselt ja erapooletult (s 21)? Kas viga tuli sellest, et inimesed pandi juhtpositsioonidele liiga vara (s 22)? Selle kõige juures ei tohi Timoteos vääriti tõlgendada talle enesele esitatud puhtusenõuet ega kohaldada iseenesele liiga karme nõudmisi (s 23). Temagi ihu vajas hoolt.
Viimases lõigus tundub Paulus märkivat, et kogu teema on keeruline lahendada, sest mõnede inimeste patud nagu ka mõnede headus on enam silmapaistvad kui teiste omad (s 24). Ka koguduse distsipliini rakendamisel on võimalik eksida, kuigi seda võimalust tuleks vähendada kõigi vahenditega - antud juhul siis vastavalt Pauluse antud nõuannetele. Viimselt on Jumala enese kohtumõistmine see mis asjad õigesse järjekorda paneb.

Milline on sinu koguduse lähenemine distsiplineerimisele ja manitsemisele? Kas seal on tajutav see delikaatne tasakaalujoon tõsise suhtumis ja armu ülesnäitamise vahel? Kui tead kogudusi, kus selle asjaga on probleeme, palveta nende pärast.

Selle kommentaari autor: Derek Tidball