Loe läbi alltoodud kirjakoht: Õp 30
Aguri tähelepanekud1Massalase Aguri, Jake poja sõnad; nõnda ütleb see mees Iitielile, Iitielile ja Uukalile:
2"Kui ma olen ka rumalam meestest ja mul ei ole inimmõistust
3ja ma ei ole õppinud tarkust, aga pühade teadmist ma tean.
4Kes on läinud taevasse ja on sealt alla tulnud? Kes on kogunud tuule oma pihkudesse? Kes on mähkinud vee vaibasse? Kes on paigale pannud kõik maaääred? Mis on ta nimi ja mis on ta poja nimi? Küllap sa tead!
5Jumala iga sõna on selge, tema on kilbiks neile, kes otsivad kaitset temalt.
6Ära lisa midagi tema sõnadele, et ta ei võtaks sind vastutusele ja sina ei jääks valelikuks!
7Kaht asja ma palun sinult, ära neid mulle keela, enne kui ma suren:
8pettus ja valekõne hoia minust eemal, vaesust ega rikkust ära mulle anna, toida mind aga vajaliku leivaga,
9et ma küllastudes ei hakkaks salgama ega ütleks: "Kes on Issand?" või et ma vaeseks jäädes ei hakkaks varastama ega patustaks oma Jumala nime vastu.
10Ära laima sulast ta isandale, et ta ei kiruks sind ja sina ei jääks süüdlaseks!
11On neid, kes neavad oma isa ega õnnista oma ema.
12On neid, kes iseenese silmis on puhtad, kuid ei ole oma saastast puhtaks pestud.
13On neid - ah, kui ülbed on nende silmad ja kui kõrgele on tõstetud nende silmalaud.
14On neid, kelle hambad on mõõgad ja lõualuud noad, et süüa viletsaid maalt ja vaeseid inimeste hulgast.
15Verekaanil on kaks tütart: "Anna! Anna!" Kolm asja on, mis ei saa täis, neli, mis ei ütle: "Küllalt!":
16surmavald, viljatu üsk, maa, mis ei saa küllaldaselt vett, ja tuli, mis iialgi ei ütle: "Aitab!"
17Silma, mis irvitab isa ja põlgab ema sõna kuulamist, peavad kaarnad jõe ääres välja nokkima ja kotka pojad sööma.
18Kolm asja on mulle väga imelised, jah, neli on, mida ma ei mõista:
19kotka tee taeva all, mao tee kalju peal, laeva tee keset merd ja mehe tee neitsi juurde.
20Niisugune on abielurikkuja naise tee: ta sööb ja pühib suu puhtaks ning ütleb: "Ma pole kurja teinud!"
21Kolme asja all väriseb maa, jah, nelja all, mida see ei suuda taluda:
22sulase all, kui ta saab kuningaks, ja jõleda all, kui tal on külluses leiba,
23vihatud naise all, kui ta saab mehele, ja teenija all, kui ta kõrvale tõrjub oma emanda.
24Need neli on küll kõige pisemad maa peal, aga ometi on nad targemad kui targad:
25sipelgad on väeti hulk, ometi valmistavad nad suvel oma leiva;
26kaljumägrad on jõuetu hulk, ometi teevad nad oma kodud kaljusse;
27rohutirtsudel ei ole kuningat, ometi lähevad nad kõik rühmadena välja;
28sisalikku võib püüda kätega, ometi leidub teda kuninga paleedes.
29Neid on kolm, kelle astumine on rühikas, jah, neljal on rühikas käik:
30lõvi, kangelane loomade seas, kes ei tagane kellegi eest;
31uhkeldav kukk või sikk, ja kuningas, kes sammub oma rahva ees.
32Kui sa oled hoobeldes rumal olnud, siis mõtle järele, käsi suu peal!
33Sest piima kirnumisest saab võid, nina nuuskamisest tuleb verd ja viha õhutamisest puhkeb riid."
Rachel Seiffert’i romaanis “Pime ruum” on noor sakslane Micha, keda piinavad mõtted ja vastutus tema SS’lasest vanaisa tegude pärast sõjaaegses Valgevenes. Ta ei suuda iseeneses kokku panna pilti armastatud vanaisast ja mõrvarist. Palverännak viib ta Valgevenesse, kus ta kohtub kohaliku elaniku Jozefiga, kes talle kinnitab tema vanaisea süüd. Ja alles siis kui Jozef on surnud, aitab tema naine Elena Michal mõista kuidas teadis too sellest koostööst nende tapatalgute ajal.Ometi armastasid Jozef ja Elena teineteist isetu armastusega. Läbi selle kohtumise hakkab Micah mõistma hingesuurust ja alaväärtuslikkust mis kooseksisteerides teevad meist inimese.Aguri poeg Jake võitleb samalaadsete kontrastidega - kuked ja lõvid nende enesetähtsuses (s 29-31), kaljumägrad ja sipelgad kes vaikselt toimetavad omi asju ( s 24-26). Teisalt kuulub tema imestamise valda kotka lend taeva all, leidlikkus millega laev liugleb vetel, või erootilise armastuse salapära (s 19). Lisaks leiame siit südame, mis on otsustanud pattu teha (s 20). Imetlus mis on inspireeritud loodu keerukusest ning tasakaalust seisab vastakuti inimese poolt tehtud kurjaga.Agur, kes ilmselt oli ismaeliit, oli piisavalt tark eristamaks kurja ja head teda ümbritsevas segaduses ja mõistmaks kui vähe ta tegelikult teab (s 2,3). Ta mõistab et tal on puudu Püha Jumala tundmisest ning suunab inimese tagasi tarkuse alguse, jumalakartuse juurde. Ta mõistab Jumala Sõna olulisust (s 5) ja paluda sellesama Jumala ja tema poja nimel (s 4).Meie võiksime Agurile rääkida sellest Pojast, kes meile on ilmutatud kui lihakssaanud Jumala Sõna. Jeesuse rist on vastuseks sellele hüüdele lepituse järele mida koges Micah ja paljud temasarnased.
Selle kommentaari autor: Tim Meadowcroft