Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Rüve vaim pühas paigas?

Laupäev, 7. Jaanuar 2012

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Mk 1: 21-28

Jeesus ajab välja rüveda vaimu
21Ja nad tulid Kapernauma. Ja Jeesus läks kohe järgmisel hingamispäeval sünagoogi ja hakkas õpetama.
22Ja nad olid vapustatud tema õpetusest, sest ta ei õpetanud neid nõnda nagu kirjatundjad, vaid nagu see, kellel on meelevald.23Ja nende sünagoogis oli inimene, kelles oli rüve vaim, ja see kisendas:
24"Mis on meil asja sinuga, Jeesus Naatsaretlane? Kas sa oled tulnud meid hukkama? Ma tean, kes sa oled: Jumala Püha!"
25Ja Jeesus sõitles teda: "Jää vait ja mine temast välja!"
26Ja rüve vaim lahkus temast teda raputades ja valju häälega kisendades.
27Ja nad kõik olid jahmunud, nii et nad arutasid omavahel: "Mis see siis on? Kas uus meelevallaga õpetus? Tema vaid käsutab rüvedaid vaime, ja need kuulavad tema sõna!"
28Ja kohe levis kuuldus temast kõikjale kogu Galilea ümbruskonda.

“Pühadus sisaldas minu jaoks meeldivat, magusat, ligitõmbavat, tõsist, rahulikku olekut, millega kaasnes kirjeldamatu puhtus, kirkus, rahuseisund ning hingeküllus.” (Jonathan Edwards “Päevikud”)

Iisrael pidi olema sama püha ja puhas kui Jumal ise. Aga mida pühadus tähendab?
Milline on puhtus? See on Markuse hoolika tähelepanu all ning osaliselt seetõttu rõhutab ta Jeesuse autoriteeti rüvedate vaimude üle. Siin põimuvad mõlemad teemad. Kirjeldatu stseen on üsna vapustav just seetõttu, et sünagoog oli variseride jaoks peamine kohtumiskoht ning just nemad olid äärmiselt hõivatud religioosse puhtuse pidamisega.
Kuid siin, konservatiivse juutluse südames, siin kus suure aukartusega uuriti ja õpiti Toorat, just siia ilmub rüvedast vaimust seestunud mees. 

Olukord ise oli piisavalt plahvatusohtlik ning puudus igasugune põhjust pinget veelgi kruvida karikeerides varisere - nad suhtusid äärmise tõsidusega oma armastusse Jumala vastu. On ju tõsi, et mõnikord kalduvad ka kristlikud ja isegi koguduslikud koosviibimised pakkuvat enam “esinemisruumi” rüvedatele vaimudele, kui Jeesusele. Ja kas julgeme siia lisada veel kõik selle mida “kristliku” sildi all meile meedia vahendusel esitatakse?
Mis tookord ka lahti polnud, Markuse meelest oli Jeesuse esimene väeline tegu kindlasti programmiline. Iisraeli Toora ja pühaduse käsitluses oli midagi ohtlikult viltu ja puudu - ja sama võib olla ka meiega. Pole siis ime et järgnevais peatükkides muutub just see küsimus tsentraalseks kõikides vastandumistes.
Hetkel aga on selge üks asi. Midagi Jeesuse isiku väelises ligiolus tungib läbi pimeduse viisil, mida aastatepikkune Toora tudeerimine iial ei saavuta. Nii nagu Paulus oli juba öelnud Galaatia kirjas: kogu käsuõpetus viitas Jeesusele,kuid ei suutnud iseenesest tuua päästet ( Gl 3:21-25)
Hämmastunult hüüab rüve vaim: “Kas sa oled tulnud meid hävitama? Ma tean, kes sa oled!” Täpselt. Kurjal pole mingi probleem tuvastada hea. Ja just seda Jeesus tuligi tegema: inimesed on loodud millegi parema jaoks. Kas võib siis olla, et meiegi vajame enam Jeesust, tema Vaimu, kui tahame puhtaks saada kõigest rüvedusest endi keskel?
Uut õpetust - sõnumit Jeesusest - ning koos meelevallaga, mis tuleb Pühast Vaimust.

Meenuta Püha Vaimu mitte-süüdistava ning õrna juhtimise toel neid aegu, kus sina oled teinud “ruumi” ebapuhtaile vaimsustele eneses. Ja siis täna ning rõõmusta selle tõelise vabaduse eest, mida Kristus pakub.

Selle kommentaari autor: Rikk Watts