Loe läbi alltoodud kirjakoht: Miika 2
Häda ülekohtustele!1Häda neile, kes kavatsevad nurjatust ja hauvad oma voodites kurje mõtteid, et neid hommiku koites täide saata, sest nende käes on võim.
2Nad ihaldavad põlde ja haaravad need endile, kodasid, ja võtavad need ära; nad rõhuvad meest ja ta koda, igaühte ja ta pärisosa.
3Sellepärast ütleb Issand nõnda: Vaata, selle suguvõsa vastu kavatsen ma õnnetust, millest te ei saa oma kaela välja kiskuda ega käia upsakalt püstipäi, sest aeg tuleb kuri.
4Sel päeval tehakse teist pilkealused ja lauldakse teie kohta kahetsuslaulu: "Nüüd on see juhtunud," öeldakse, "nüüd me oleme hävitatud sootuks; ta on vahetanud ära mu rahvale kuuluva osa. Oh, ta eemaldab mu sealt, ta jagab meie põllud vangistajaile!"
5Seepärast ei ole sul kedagi, kes heidaks mõõdunööri liisuosaks Issanda koguduses.
6"Ärge kuulutage!" kuulutavad nad. "Nõnda ei kuulutata! Teotus ei ulatu meieni!"
7Kas nõnda räägitakse, Jaakobi sugu? Ons Issanda Vaim kannatamatu? Ons tema teod seesugused? Eks tee mu sõnad head sellele, kes sirgelt käib?
8Aga juba eile oli mu rahvas tõusnud vaenlaseks; rõivaste pealt te tõmbate mantli nendelt, kes julgesti mööda lähevad, kes sõjast tagasi pöörduvad.
9Te ajate ära mu rahva naised nende armsatest kodadest, te võtate nende lastelt minu ehted igaveseks.
10Tõuske ja minge ära, see siin pole jäämise paik; oma rüvetatuse tõttu peab see valusalt hävima!
11Kui tuleks mees, kes ajab tuult taga ja kõneleb valet: "Mina kuulutan sulle veinist ja vägijoogist", siis oleks ta küll sellele rahvale prohvetiks.
12Ma tahan sind, Jaakob, koguda ühtekokku, ma tahan korjata Iisraeli jäägi; ma panen nad ühte nagu lambad tarasse, otsekui karja oma karjamaale - inimesi on rohkesti.
13Ja nende ees käib teeavaja: nad avavad tee, läbivad värava ja lähevad sealtkaudu välja. Nende ees käib nende kuningas ja nende eesotsas on Issand.
Vahel võib aga kingituseks olla ka tõde! Tõe kuulutamisest võimukandjatele ja rikastele ei saa ka tänapäeva Eestis mööda minna. On ju ühiskonnas kõik omavahel seotud ning iga konkreetse mehe või naise rikkuse või võimu aluseks on kellegi töö või kellegi poolt valimistel antud hääled. Prohveti kõne peab aitama võimukandjail end analüüsida ja siis võib nii mõnigi rahvajuht avastada enda kohta imelikke asju (s 2). Millelegi tähelepanu juhtimiseks ei pea aga sugugi prohvet olema: me kõik suudame seda.
Miika kuulutuse kohaselt pole madala moraaliga rahval tulevikku. Ometi saab alati üht-teist parandada. Olgu selleks siis üleskutse rikkamatele heategevuseks või aktiivsus ühiskondlikus töös, et linn või küla saaks ilusamaks. Mis sobiks nendeks tegevusteks veel paremini kui advendiaeg! Loomulikult ei tohi see aga viia mõttele, et heategevus on vajalik ainult advendiajal.
Kirjakoht lõpeb kuulutusega hukatusest pääsevast pühast jäägist (s 12-13). Selle tänapäevaseks võrdluseks võiks olla kas või tagasitõmbumine jõulukiirustamisest ning palvetamiseks oma tuppa tõmbumine. See ei ole enese paremaks või valitumaks pidamine, vaid lihtsalt üks võimalus eneseleidmiseks.
Selle kommentaari autor: Toomas Jürgenstein