Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Austades hädalisi

Kolmapäev, 9. Jaanuar 2013

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 4: 31-44

Jeesus ajab välja rüveda vaimu
31Jeesus tuli alla Kapernauma, Galilea linna, ja õpetas neid hingamispäeviti.
32Ja nad olid vapustatud tema õpetusest, sest tema sõnal oli meelevald.
33Ja sünagoogi tuli inimene, kellel oli rüve vaim, ja see kisendas valju häälega:
34"Võeh, mis on meil asja sinuga, Jeesus Naatsaretlane? Kas sa oled tulnud meid hukkama? Ma tean, kes sa oled: Jumala Püha!"
35Ja Jeesus sõitles teda: "Jää vait ja mine temast välja!" Ja kuri vaim paiskas mehe nende keskele maha ja läks temast välja ega teinud talle mingit kahju.
36Ja hirm tuli kõikide peale ja nad rääkisid omavahel: "Mis asi see siis on? Ta käsutab meelevalla ja väega rüvedaid vaime - ja need lähevadki välja!"
37Ning kuuldus temast levis kõigisse ümbruskonna paikadesse.
Jeesus tervendab Kapernaumas
38Aga Jeesus tõusis püsti, lahkus sünagoogist ja tuli Siimona majja. Siimona ämm oli aga haige kõrges palavikus, ja nad palusid Jeesust teda aidata.
39Ja Jeesus astus tema peatsi juurde ja sõitles palavikku ning see lahkus temast. Ja naine tõusis otsekohe üles ja teenis neid.
40Aga kui päike oli loojunud, tõid kõik, kellel oli mitmesugustes tõbedes haigeid, need tema juurde. Ja Jeesus pani oma käed igaühe peale nendest ning tegi nad terveks.
41Aga kurjad vaimudki läksid välja paljudest, ise kisendades: "Sina oled Jumala Poeg!" Ja tema sõitles kurje vaime ega lasknud neil rääkida, sest nad teadsid, et tema on Messias.
Jeesus lahkub Kapernaumast
42Päeva hakul Jeesus väljus ning läks tühja paika. Ja rahvahulgad otsisid ta üles, tulid tema juurde ja tahtsid teda kinni pidada, et ta nende juurest ära ei läheks.
43Aga tema ütles neile: "Ma pean ka teistele linnadele kuulutama evangeeliumi Jumala riigist, sest selleks on mind läkitatud."
44Ja ta jutlustas Juudamaa sünagoogides.

“Ma tänan sind, et olen nii kardetavalt imeliselt loodud.” (Ps 139:14) Püüa jagada laulja imetlust.

 

Tänapäeva teadus on jõudnud aju uurimises kaugele ning suudab päris hästi mõista ja tõlgendada, mis juhtub kui inimesed hakkavad kuulma hääli või neil tekib isiksuse lõhestumine. Jätkuvalt palju  on aga ka vaidlusalust materjali, näiteks kuidas teha vahet vaimuhaiguse ning kurjadest vaimudest vaevatud olemise vahel, mis võib olla selle tagajärg, et inimene on olnud kaasatud nõidusesse või okultsetesse rituaalidesse ning praktikatesse. Luuka evangeeliumi kirjutamise päevil neil asjadel ilmselt vahet ei tehtud.

 

Tol ajal oli tegu ühe peamise kaubatee ääres asuva,  rõhumise all kannatava kogukonnaga, keda ahistasid Rooma maksukogujad. Tollased linnad olid täis inimesi erinevaist religioonidest ning kõivõimalikest kultustest mis impeeriumis ohtralt levisid. Hädasolijail oli palju erinevaid allikaid, kust abi otsida, kuid sageli suurendasid taolised otsingud nende kannatusi.

Eelmises tekstis nägime, kuidas Jeesus keeldus tervendamast selleks, et rahuldada kahtlustava rahavahulga uudishimu. Tänases tekstis aga näeme teda keeldumas tunnistusest, mis tuleb deemonlikust allikast. Jeesus tervendas sellepärast, et ta hoolis inimesest. Ja seda illustreerivad kaks lugu: naisest, kes oli oma haigusest juba väga nõrgaks muutunud ning mehest, kes ei suutnud enam oma meelt valitseda. Jeesus astub mõlema heaks välja meelevallaga, mis on karm sissetungiva jõu suhtes, kuid õrn ning respekteeriv hädasoleva inimese suhtes.

Mees kukub maha (s 35) kuid ei saa viga. Selleks, et naist aidata, kummardub Jeesus talle lähemale (s 39). Ja mõlemad tõusevad, vabana neid sidunud rõhumisest. Tundub, nagu tahaks Luukas viidata ristimise sümbolile: me läheme vee alla ja meid tõstetakse üles uuele elule. Jeesus tervendab ihusid ja meeli otsekui osutades tervenemisele ning vabadusele mida ta oli tulnud tooma üksikisikutele ning kogukondadele. Ja olles need, kes on võitud sama Püha Vaimu poolt, kes laskus Jeesuse peale, peame meiegi olema avatud erinevaile viisidele mille läbi Jumal tahab tuua tervenemist ning vabanemist inimestele.

 
Sageli põgeneme inimeste juurest, kes on valus või katki, või reageerime kannatusele vihaga. Kuid lähenedes kannatajale leebelt ning hellalt, tajudes Jeesuse kohalolekut - võime avastada lootuse ja tervenemise raja. (Vanier, The Broken Body, Paulist Press, pp1–3)

Selle kommentaari autor: Vera Sinton