Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Seadus ja kord

Neljapäev, 18. Juuli 2013

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Ne 8:1-18

Esra loeb rahvale Seadust
1Siis kogunes terve rahvas nagu üks mees Veevärava esisele väljakule, ja nad ütlesid kirjatundjale Esrale, et ta tooks Moosese Seaduse raamatu, mille Issand Iisraelile oli andnud.
2Ja preester Esra tõi Seaduse koguduse ette, niihästi meeste kui naiste ette, ja kõigi ette, kes mõistsid kuulata, seitsmenda kuu esimesel päeval.
3Ja ta luges seda Veevärava esisel väljakul koidust keskpäevani meeste ja naiste ning arusaajate ees; ja kogu rahva tähelepanu oli suunatud Seaduse raamatule.
4Ja Esra, kirjatundja, seisis puust laval, mis selleks oli ehitatud, ja tema kõrval seisid Mattitja, Sema, Anaja, Uurija, Hilkija ja Maaseja paremal pool, ja Pedaja, Miisael, Malkija, Haasum, Hasbaddana, Sakarja ja Mesullam vasakul pool.
5Ja Esra avas raamatu kogu rahva nähes, sest ta seisis kõrgemal kui kõik muu rahvas; ja kui ta selle avas, tõusis kogu rahvas püsti.
6Ja Esra kiitis Issandat, suurt Jumalat, ja kogu rahvas vastas käsi tõstes: "Aamen, aamen!" Ja nad põlvitasid ning heitsid Issanda ette silmili maha.
7Ja Jeesua, Baani, Seerebja, Jaamin, Akkub, Sabbetai, Hoodija, Maaseja, Keliita, Asarja, Joosabad, Haanan, Pelaja, leviidid, õpetasid rahvale Seadust ja rahvas seisis püsti.
8Ja nad lugesid raamatut, Jumala Seadust, peatükkide kaupa ja andsid seletust, nõnda et loetust aru saadi.
9Ja Nehemja, kes oli maavalitseja, ja preester Esra, kirjatundja, ja leviidid, kes rahvast õpetasid, ütlesid kogu rahvale: "See päev on pühitsetud Issandale, teie Jumalale. Ärge leinake ja ärge nutke!" Sest kogu rahvas nuttis, kui nad Seaduse sõnu kuulsid.
10Ja ta ütles neile: "Minge sööge rasvaseid roogi ja jooge magusaid jooke, ja läkitage osa neile, kellel midagi ei ole valmistatud! Sest see päev on pühitsetud meie Issandale. Ja ärge kurvastage, sest rõõm Issandast on teie ramm!"
11Ja leviidid vaigistasid rahvakogu, öeldes: "Rahunege, sest see päev on püha! Ja ärge kurvastage!"
12Siis läks kogu rahvas sööma ja jooma, läkitama teistelegi osa ja pidama suurt rõõmupidu, sest nad mõistsid sõnu, mis neile oli teatavaks tehtud.
13Ja teisel päeval tulid kokku kogu rahva perekondade peamehed, preestrid ja leviidid kirjatundja Esra juurde Seaduse sõnu tundma õppima.
14Ja nad leidsid Seaduses, mille Issand Moosese läbi oli andnud, kirjutatud olevat, et Iisraeli lapsed pidid pühade ajal seitsmendas kuus elama lehtmajades,
15ja et kõigis nende linnades ja Jeruusalemmas pidi kuulutatama ja hüütama, öeldes: "Minge mägedele ja tooge õlipuu või metsõlipuu oksi ja mürdi, palmi või muu leherikka puu oksi lehtmajade tegemiseks, nagu on kirjutatud!"
16Ja rahvas läks ja tõi ning tegi enesele lehtmaju, igaüks oma katusele ja õue ja Jumala koja õuedesse, Veevärava väljakule ja Efraimi värava väljakule.
17Ja terve kogudus, kes vangist oli tagasi tulnud, tegi lehtmaju ja elas lehtmajades, sest Joosua, Nuuni poja päevist selle päevani ei olnud Iisraeli lapsed nõnda teinud. Ja rõõm oli väga suur.
18Ja Jumala Seaduse raamatut loeti iga päev, esimesest päevast viimase päevani. Ja nad pidasid püha seitse päeva, ja kaheksandal päeval oli lõpetuspüha seatud viisi järgi.

“Kõikide lapsepõlverõõmude eest/ puhaste mõtete ning terve elu eest/ sügava, vaimus tunnetatud elumõtte eest/ Halleluuja!” (LJ Egerton Smith)

 

Olukord, milles Nehemja Jeruusalemma müürid tagasitulles leidis - see toimus umbes 92 aastat peale esimeste sõjapagulaste tagasipöördumist - sümboliseeris ühtlasi ka selle hävitustöö ulatust, mis oli toimunud inimeste iseloomus ning vaimus. Kui töö müüride juures oli lõpetatud, oli Nehemjal võimalik tähelepanu pöörata seespool müüre asuva elu ülesehitamisele. Ja selleks tutvustab ta kahte raamistikku mis mõjutavad iseloomu kujunemist: käsuseadust ning korda.

Mis puutub korda, siis inimeste registreerimine perekondade kaupa on rohkem kui pelgalt administratiivne ettevõtmine - see on ka nende seadusliku kohaloleku formaalne tunnustamine, mis annab inimestele kuulumise tunde ning on hädavajalik tugeva iseloomu kasvatamisel. Väljapool kogudust olevate elanike eelistused  - näiteks uskumine ilma täieliku pühendumiseta või kristlaste hulgas leviv tarbijalik suhtumine kuulumisse - need kõik lahjendavad kristlase iseloomutugevust, tõrjudes välja  piibellikku koguduse kui Kristuse ihu mõistmist (1Kr 12:12-13).

Käsuseadusesse puutuvas -meenutas Esra avalik Pühakirja ettelugemine ( 8:1.8, 13,18) rahvale mille alusele tegelikult tuleks defineerida  seda kogukonda, millesse nad kuulusid. Nõnda toimides andis Nehemja  piirid ja juhised mis on kõik olulised tugeva iseloomu kujundamisel. Hiljutised uuringud Inglismaal näitasid, et enamik osalejaist hääletas Kümne käsu säilitamise poolt, kuigi seda nõuti kaasaegsemas keeles - tunnistades seega, et Jumala seadmiste tarkus on vältimatult vajalik loomuse kujundamisel.

Kohe järgnev rõõmurohke lehtmajade püha tähistamine on meenutus meile sellest, et Jumala poolt käsuseadusega asetatud piirid  on sellised, milles püsides saab parimini  mõista ning tähistada Jumalast inimesele antud vabadust.

Jüngrite kutsumine on ühtlasi kutsumine tugevdada oma iseloomu - aga seda koguduse osaduskonna piirides püsides. Need piirid on antud Kristuse kui armastava Jumala kaudu , aidates meil  armastada Teda kogu oma südamest, meelest ja hingest ning oma ligimest kui iseennast (Mt 22:37-44).

 
“Issand, anna mulle andeks mu küünilisus koguduse suhtes ning aita selle asemel mul tõeliselt rõõmustada, et kuulun sellesse, tehes oma osa, et tuua au Sinu nimele.”

Selle kommentaari autor: Nigel Hopper