Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Pastoraalne hoolitsus

Esmaspäev, 22. Juuli 2013

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Nehemja 13

Nehemja võitlus korralageduse vastu
1Sel päeval loeti rahva kuuldes Moosese raamatut ja selles leiti olevat kirjutatud, et ammonlane ja moab ei tohtinud iialgi tulla Jumala kogudusse,
2sellepärast et nad ei olnud Iisraeli lastele vastu tulnud leiva ja veega, vaid palkasid Bileami neid needma; meie Jumal aga muutis needmise õnnistamiseks.
3Ja kui nad Seadust olid kuulnud, siis nad lahutasid kõik segarahva Iisraelist.
4Aga enne seda oli preester Eljasib, Toobija sugulane, kes oli pandud meie Jumala koja kambrite ülemaks,
5sisustanud temale suure kambri, kuhu varem oli pandud roaohvreid, viirukit, riistu ning vilja-, veini- ja õlikümnist, mis oli määratud leviitidele, lauljatele ja väravahoidjatele, ja preestrite tõstelõive.
6Ma ei olnud Jeruusalemmas, kui see kõik juhtus, sest Artahsasta, Paabeli kuninga kolmekümne teisel aastal olin ma läinud kuninga juurde. Aga mõne aja pärast palusin ma kuningalt luba
7ja tulin Jeruusalemma. Ja kui ma märkasin, missuguse pahateo Eljasib Toobija pärast oli teinud, sisustades temale kambri Jumala koja õues,
8siis ma sain väga pahaseks ja viskasin kõik Toobija koja asjad sellest kambrist välja.
9Ja ma käskisin kambrid puhtaks teha ning viisin sinna tagasi Jumala koja riistad, roaohvrid ja viiruki.
10Siis ma sain teada, et leviitidele ei olnud antud nende osa ja seepärast olid leviidid ja lauljad, kes pidid teenistust pidama, põgenenud igaüks oma põllule.
11Ja ma riidlesin ülematega ning ütlesin: "Mispärast on Jumala koda maha jäetud?" Ja ma kogusin nad kokku ning panin nad nende ametisse.
12Ja kogu Juuda tõi kümnist viljast, veinist ja õlist varaaitadesse.
13Ja ma määrasin varaaitade ülemaiks preester Selemja ja kirjatundja Saadoki, ja leviitide hulgast Pedaja, ja neile abiliseks Haanani, Mattanja poja Sakkuri poja; sest neid peeti ustavaiks ja nende kohus oli jagada oma vendadele.
14Mõtle, mu Jumal, minu peale selle pärast! Ära kustuta mu häid tegusid, mis ma olen teinud oma Jumala koja ja selle teenistuse heaks!
15Neil päevil nägin ma Juudamaal mõningaid, kes hingamispäeval surutõrsi sõtkusid ja kes viljakoormaid tõid ja eeslite selga panid, nõndasamuti ka veini, viinamarju, viigimarju ja igasuguseid koormaid hingamispäeval Jeruusalemma tõid; ja ma manitsesin neid, et nad sel päeval toiduaineid müüsid.
16Seal elas ka tüüroslasi, kes tõid kala ja igasugust kaupa ning müüsid hingamispäeval juutidele Jeruusalemmas.
17Siis ma riidlesin Juuda suurnikega ja ütlesin neile: "Mis kõlvatu tegu see on, mida te teete, et te hingamispäeva teotate?
18Eks teinud teie vanemad nõndasamuti ja eks lasknud meie Jumal tulla kogu selle õnnetuse meie ja selle linna peale? Ja hingamispäeva teotades te suurendate veelgi viha Iisraeli vastu."
19Ja niipea kui Jeruusalemma väravais hingamispäeva eel oli läinud pimedaks, käskisin ma väravad sulgeda ja lubasin need avada alles pärast hingamispäeva; ja ma seadsin mõned oma sulastest väravate juurde, et hingamispäeval ükski koorem sisse ei tuleks.
20Siis jäid kaupmehed ja igasuguse kauba müüjad kord või kaks väljapoole Jeruusalemma.
21Ja ma manitsesin neid ning ütlesin neile: "Miks jääte ööseks müüri taha? Kui te seda veel kord teete, siis ma pistan oma käe teie külge!" Sellest ajast ei tulnud nad enam hingamispäeval.
22Ja ma käskisin leviite, et nad endid puhastaksid ja tuleksid väravaid valvama, et hingamispäeva pühitsetaks. Mõtle minu peale, mu Jumal, sellegi pärast, ja ole mulle armuline oma rohke helduse pärast!
23Neil päevil nägin ma ka juute, kes olid naiseks võtnud asdodlasi, ammonlasi ja moabe.
24Ja nende lastest rääkisid pooled asdodi keelt või mõne muu rahva keelt, aga juudi keelt nad ei osanud rääkida.
25Siis ma riidlesin nendega ja sajatasin neid, peksin neist mõningaid mehi ja katkusin neilt karvu; ja ma vannutasin neid Jumala nimel: "Te ei tohi anda oma tütreid nende poegadele ega võtta nende tütreid oma poegadele või iseendile!
26Eks ole Saalomon, Iisraeli kuningas, selle läbi pattu teinud? Paljude rahvaste hulgas ei olnud tema sarnast kuningat; ta oli oma Jumalale armas ja Jumal pani tema kuningaks kogu Iisraelile, aga tedagi saatsid võõramaa naised pattu tegema.
27Kas me siis peame kuulma teistki, et teete samasugust suurt pahategu, võttes võõramaa naisi ja murdes nõnda meie Jumalale truudust?"
28Ja üks ülempreester Eljasibi poja Joojada poegadest oli hooronlase Sanballati väimees, aga ma ajasin ta enese juurest ära.
29Mu Jumal, pea neid meeles, et nad on rüvetanud preestriametit ning preestrite ja leviitide lepingut!
30Nõnda ma puhastasin neid kõigest võõrast ja seadsin teenistuskorrad preestritele ja leviitidele, igaühele tema töö,
31ning puude ja uudsevilja toomiseks määratud ajad. Meenuta, mu Jumal, seda minu heaks!"

“Kogu jõu eest, mida annavad palved / täitmaks elu ülesandeid ning otsinguid / kuni taeva võimsamad väed täidavad kõik tõotused / Halleluuja!”

 

Õige pastoraalne hool sisaldab palju enamat kui “tass teed ja pisut osavõtlikkust”. Pigem jälgib see hoolega vaimse loomuse arengut ning nõuab hoolepidajalt suurt distsipliini. Jüngerlus - on distsiplineeritud elu. Nehemja kompromissitu (s 8,11,17-21, 28) ning mõnikord lausa jõudu kasutav (s 23-25) oma inimeste distsiplineerimine ei ole illustratsiooniks ainult tema enese pühendumisest Jumalale ( s 14,22b,29), vaid ka ta tegelikust hoolest oma rahva eest (s 18).

See, et ta Jeruusalemma tagasipöördudes ei tunne esmalt muret ülesehtiatud müüride vastu (s 6,7), näitab kindlalt, et ta esimeseks hooleks oli alati inimesed ning nende loomus Jumala rahvana.

Võime imetleda otsustavust, millega Nehemja käsitles sõnakuulmatust, mille juurde inimesed olid tema äraolekul tagasipöördnund. Samas on üks asi tunnustada teatud juhtimisstiili ning hoopis teine lubada sedasama stiili rakendada enese puhul. Ka meie ei tohi lubada kompromisse pühaduses - täpselt samamoodi nagu Iisraeli rahavas Nehemja päevil. Ometi näitavad uuringud, et praeguses koguduses elab suur osa kristlastest täpselt samamoodi nagu ülejäänud maailm. Osaliselt on selle põhjuseks just koguduste poolt järjest rohkem kõrvale jäetud kristliku distsipliini küsimused - ning seda kasvava arvu tarbijamentaliteediga liikmete survel. Kui tahame oma kirikutes kohata tugeva kristliku loomusega liikmeid, siis tuleb nii käsitleda kui ka alistuda sellele distsipliinile,millest räägib Uus Testament. Sisuliselt ongi see “üksteise eest hoolitsemine armastuses”  (Wesley), samamoodi kui Nehemja toimis Jeruusalemma elanikega.

 
“Tugevusest tugevusse liikudes, / maadle, võitle ja palveta / kisu maha kõik pimeduse kantsid/ et võidaksid selle päeva lahingud / Ja siis kui kõik on tehtud, ning vaibunud iga vastasseis / sa seisad Kristuse ees tunnistades /et vaid Tema läbi tuleb võit ning täielik olemine./

Selle kommentaari autor: Nigel Hopper