Loe läbi alltoodud kirjakoht: 1Jh 4:1-6
Õigest ja valest vaimust1Armsad, ärge usaldage iga vaimu, vaid katsuge vaimud läbi, kas nad on Jumalast, sest palju valeprohveteid on läinud välja maailma.
2Te tunnete Jumala Vaimu sellest: iga vaim, kes tunnistab Jeesust Kristust lihasse tulnuna, see on Jumalast,
3ning ükski vaim, kes seda Jeesust ei tunnista, ei ole Jumalast, vaid see on antikristuse oma, kellest te olete kuulnud, et ta tuleb, ja nüüd ta juba ongi maailmas.
4Teie, lapsed, olete Jumalast ja olete nad ära võitnud, sest see, kes on teis, on suurem sellest, kes on maailmas.
5Nemad on maailmast, seepärast nad räägivad nagu maailmgi, ja maailm kuulab neid.
6Meie oleme Jumalast; kes on Jumala ära tundnud, see kuulab meid. Kes ei ole Jumalast, ei kuula meid. Sellest me tunneme ära tõe vaimu ja eksituse vaimu.
Tänased salmid viivad meid Johannese mure keskmesse oma lugejate pärast. Selgelt on tajutav pakilisus, millega ta tahab panna lugejad ära tundma inimeste erinevate sõnade allikaid ja nende vaatenurkade ning suhtumiste tegelikke kujundajaid.
Johannes vastandab need, kes kõnelevad mõjutatuina Püha Vaimu läbinägevusest ning teised, keda paneb liikuma “antikristuse vaim.” (s 3) Neil viimastel on võrgutav loomus ning neil on juba olemas endale allutatud kuulajaskond ümbritsevas maailmas. Samas - kuigi nende kõne on mõjukas, ei ole nende käes öelda viimast sõna, seepärast, et meie Jumal on suur!
Kas ka tänapäeval on oluline teha vahet, millise vaimu mõjuväljas ollakse, ja kuidas seda teha?
Johannese poolt rakendatud test on rajatud sõnadele “Jeesus Kristus lihasse tulnuna..” (s 2). Valeprohvetid, kellele ta siin väljakutse esitab, võisid küll uskuda, et Kristus oli maailma Päästja, kuid nad salgasid ühenduse jumaliku Kristuse ja Naatsareti Jeesuse vahel. Seesama fraas peegeldab aga Johannese selget arusaamist sellest, et Poeg oli enne (alguses) olemasolev (preeksistentsist), et Ta lähtus Isast ning alates Tema ajaloolisest ja samas üleloomulikust eostamisest, oli lihasse tulnud Jeesus Kristus. Selle salgamine valeprohvetite poolt, tähendas ühtlasi ka inimestele omistatud hindamatu väärtuse, füüsilise maailma tähtsuse ja selle kõige äratõukamist, mida inimkonnale risti läbi võimalikuks tehti.
Johannes kasutab kahte erinevat sõna märkimaks “maailma”: 3.salmis tähendusega “asustatud maailm” ning 4. ja 5. salmis tähendusega “süsteem ja kõik muu mis on ühinenud mässus Jumala vastu ning võõrdunud Jumalast”.
Meie jaoks saavad aga tänases tekstis oluliseks asjad mis on pealpool avalikku kristusevastast hoiakut. Vajame vaimude eristamise andi mõistmaks mis on need jõud mis mõjutavad ja kujundavad kasaegset elu - need asjad võivad olla täiesti eripalgelised, alates meediatrendidest, töökohtadel rakendatavatest praktikatest, majandussüsteemide ja multirahvuslike organisatsioonide käitumiseni üle maailma. Vajame seda andi mitte ainult mõistmaks ja hoomamaks, mis on asjade taga, vaid ka väljakutse esitamiseks nendele jõududele kui seda vaja on ning meid selleks juhitakse.
Selle kommentaari autor: Fran Beckett