Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Lootusetusest rõõmu

Pühapäev, 28. Märts 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Ps 22:23-32

Ahastushüüd ja tänulaul
23
Ma tahan su nime kuulutada oma vendadele,
keset kogudust ma tahan kiita sind.
24Teie, kes Issandat kardate, kiitke teda,
kõik Jaakobi sugu, austage teda!
Ja värisege tema ees, kõik Iisraeli sugu!
25Sest ta ei pannud halvaks
ega põlanud viletsa häda
ega varjanud oma palet tema eest,
vaid kuulis, kui ta kisendas tema poole.
26Sinu kohta käib mu kiituslaul
suures koguduses,
ma tasun oma tõotused nende ees,
kes teda kardavad.
27Vaesed saavad süüa
ning saavad kõhud täis;
Issandat kiidavad, kes teda otsivad.
Teie südamed elagu igavesti!
28Kõik maailma ääred tuletavad teda meelde
ja pöörduvad tagasi Issanda juurde;
ja sinu ette kummardavad kõik rahvaste suguvõsad.
29Sest Issanda päralt on kuninglik võim
ja ta valitseb rahvaid.
30Kõik ilmamaa võimsad
kummardagu tema ette;
tema ette vajugu põlvili kõik,
kes lähevad alla põrmu
ja kelle hinge ta ei jäta ellu.
31Tulevane sugu teenib teda,
Issandast jutustatakse tulevasele põlvele.
32Nad tulevad ja kuulutavad tema õigust,
vastsündivale rahvale jutustades,
et tema on seda teinud.

"See, kes teab, kuidas kannatada ... võidab iseenda ja maailma, on Kristuse sõber ja taevariigi pärija." (Thomas à Kempis, saksa kirjanik, 1380–1471)

Arvestades sellele psalmile omistatud kõrget profiili (evangeeliumides tõlgendatakse seda kui viidet Jeesuse kannatamisele), on lihtne lugeda seda üksnes Kristuse keskselt, unustades, et selle erakordselt liigutava poeemi taga võis olla ka mõni tõelises kitsikuses kannataja, kes kirjutas selle tunnistusena, kuidas ta lõplikult vabanes meeleheitest. Hea on lugeda psalmi 22 selle algses tähenduses, sest enamik meist on kogenud kannatusi. Lauliku kannatused on nii vaimsed (s 6-8) kui ka füüsilised (s 12-18), kuid tema sügavaim probleem pole sotsiaalne tõrjutus ega füüsiline häda - see on tunne, et Jumal on kaugel (s 1,11,19) ja ei vasta (s 2). Laulja kurdab korduvalt hüljatuse tunde üle (s 1-2, 6-8, 12-15, 16-18), samas ütleb, et usaldab Issandat ikkagi (s 3-5, 9-10).

Kuigi rada läbi valu oli pikk ja raske, jõuab see viimaks haripunkti - siis kui kannataja, kes on vabanenud piinast, (nagu ta on palunud s 19-21), hakkab võimsalt Jumalat kiitma (s 22-31). Tema vabanemine on vastus palvele ja seepärast kutsub ta kokku terve koguduse Jumalat kiitma (s 22) ning ühisele ohvrisöömaajale (s 22-26). Ta tunnistab kõigile kokkutulnuile Jumala headusest. Ta on nii vaimustunud, et näeb vaimusilmas, kuidas Jumala valitsus ulatub maailma äärteni, hõlmates ka neid, kes on juba surnud, või pole veel sündinud (s 25-31).

Jumal on inspireerinud ja lihvinud selle psalmi niisuguseks, et kui meile keset kannatusi võib tunduda, et Jumal on kaugel ja ei hooli meist, saame seda psalmi südamega kaasa lugedes väljendada ka enda hüljatusest põhjustatud ahastust või igatsusega oodata vabastamist sellest. Psalm 22-te sisenedes saame vägagi teadlikuks Jeesuse ligiolust. Tema, kes palvetas seda palvet, kui ta kannatas meie eest, tunneb meile kaasa, kui  pöördume sama palvega tema poole. (Hb 4:15)

 
Issand, tänan Sind, et oled tõotanud olla kannatuses meile eriliselt lähedal. Palun julgusta ja kinnita täna kõiki, kes on kannatamas...

Selle kommentaari autor: APÜ