Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Igavene lunastus

Neljapäev, 8. Aprill 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Hb 9:11-22

Kristuse ainukordse ohvri tähendusest
11Aga kui Kristus tuli tulevaste hüvede
ülempreestrina, suurema ja täiuslikuma telgiga, mis ei ole kätega
tehtud, see tähendab ei ole osa sellest loomisest, -
12siis ta läks sisse mitte sikkude ja vasikate verega, vaid
iseenda verega, minnes ühe korra kõige pühamasse paika, saavutas ta meile
igavese lunastuse.
13Sest kui sikkude ja härgade veri ja lehma tuhk, mida
piserdatakse rüvetunute peale, pühitseb liha puhtuseks,
14kui palju enam siis Kristuse veri. Kristus, kes igavese Vaimu läbi
ohverdas iseenese laitmatuna Jumalale, puhastab meie
südametunnistuse surnud tegudest teenima elavat Jumalat.
15Seepärast ongi tema uue lepingu vahemees
selleks, et kutsutud - kui tema surm oli saanud lunastuseks esimese lepingu
aegsetest üleastumistest - saaksid kätte igavese pärandi tõotuse.
16Kus on testamentlik leping, seal tuleb ju tingimata esitada
tõendus testamenditegija surmast,
17sest testament hakkab kehtima pärast surma ega jõustu iialgi, kui
testamenditegija on elus.
18Seetõttu ei ole ka esimest lepingut sisse pühitsetud ilma vereta.
19Sest kui Mooses oli kõik Seaduse käsud kogu rahvale ette
lugenud, siis ta võttis vasikate ja sikkude vere koos vee ja erepunase villa ja
iisopiga ning piserdas sellega nii seda raamatut kui kogu rahvast,
20öeldes:
„See on selle lepingu veri, mida Jumal on teil käskinud pidada.”
21Ja nõndasamuti ta piserdas verega ka telki ja kõiki
jumalateenistusriistu.
22Moosese Seaduse järgi puhastatakse peaaegu kõik asjad vere
kaudu, ja ilma vere valamiseta ei ole andeksandmist.

Issand, Sina oled oma valatud vere läbi muutnud imeliselt terve mu elu! Kiitus, ülistus ja tänu Sulle selle eest!

Mõtiskle järgmiste väljendite üle tänases tekstis: “igavene lunastus” (s 12), “igavene Vaim” (s 14),  “igavene pärand” (s 15)… Selle, mida Vana Testamendi (vana lepingu) süsteem ei suutnud saavutada, sai teoks Jeesuse valatud vere läbi. Igaveseks.

Sõna “veri” esieneb kirjas heebrealastele enam kui mistahes teises UUe Testamendi raamatus (21 korda). Siin on 11 korral nimetatud loomade verd ja 7 korral Jeesuse Kristuse verd. Selle kirja esimestele kuulajatele oli aga ohvrite toomine igapäevane ja tuttav asi, sest see oli levinud kogu antiikmaailmas. 3Ms 17:11 ütleb juutidele, et ohvriloomade veri valati inimese hinge lepituse eest. Sama võrdpilti kasutatakse Ef 5:2 “Kristus on meid armastanud ja on iseenese loovutanud meie eest anniks ja ohvriks, magusaks lõhnaks Jumalale. “

Kuidas jõuaksime Kristuse määratu ohvri sügavamale mõistmisele? Tekstis on kasutatud mitmeid erinevaid väljendeid: sõnad “lunastus” ja “lunahind” viitavad vabakslaskmisele hinna tasumise läbi; sõna “vahemees” aga viitab lepitusele. Samas ei saa “pärand” jõustuda enne, kui pärandi andjad on surnud. Kõik need väljendid, kui neisse süüvida,  aitavad avada Kristuse töö suurust meie heaks.

Kõige võimsam neis kujunditest tänases tekstis on aga sõna “puhastama, pesema”. “Jeesuse, tema Poja veri puhastab meid kõigest patust” , ütleb Johannes (1Jh 1:7). Ilmutuse raamatus räägib Johannes pühadest, “kes tulevad suurest viletsusest ning on pesnud oma rüüd ja teinud need valgeks Talle veres.” (Ilm 7:14).

Kaasaegses inimeses võib selline kujund vastikust tekitada: “Veri”, ütlevad nad, “on see, mis tuleb ära pesta, mitte mille sees tuleks end pesta!” Ometi on meie ihuski analoog  samalaadsest imelisest puhastamisest: inimese hämmastav vereringe kannab lakkamatult kõik toksilise inimese neerudesse ning sealt edasi see väljutatakse. Ilma vere taolise puhastustööta kannataksime kohutavat valu ning sureksime kiirelt.

 
“Jeesus, tänu Kolgata eest, tänu vere eest mis voolas, et puhastada mind!”

Selle kommentaari autor: Howard Peskett