Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Läbi klaaslae

Teisipäev, 24. August 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 10:38-42

Marta ja Maarja
38Aga kui nad teed käisid, astus Jeesus sisse ühte külla. Keegi naine,
Marta nimi, võttis ta vastu.
39Ja sel naisel oli õde, keda hüüti Maarjaks. Maarja istus maha
Issanda jalgade juurde ja kuulas tema kõnet.
40Marta aga oli ametis mitmesuguste toimetustega. Ja ta tuli Jeesuse
juurde ning ütles: „Issand, kas sa ei hooli sellest, et mu õde jättis
mu üksinda toimetama? Ütle talle nüüd, et ta tuleks mulle appi!”
41Aga Issand vastas talle: „Marta, Marta, sa muretsed ja vaevad
ennast paljude asjadega,
42aga tarvis on vaid üht. Maarja on ju valinud hea osa, mida
ei võeta temalt ära.”

“Ei ole siin juuti ega kreeklast, ei ole siin orja ega vaba, ei  ole siin meest ega naist, sest te kõik olete üks Kristuses Jeesuses.” (Gl 3:28)

Kuigi piiblitekstis võib jääda mulje, et Jeesus ja jüngrid lihtsalt juhtusid Marta ja Maarja juurest mööda minemna, näeme mujalt, et tegu oli regulaarse külastusega. Betaania küla, kus õed elasid, oli Jeruusalemma lähedal ning Jeesusele sobiv peatuskoht, kui ta käis Jeruusalemmas pühade ajal. Õed tundsid Teda hästi ning võibolla ka sellepärast oli Marta nii otsekohene Jeesuse ja Tema jüngrite toitlustamisega seotud toimetustest kõneledes.

Sageli arvatakse, et selle loo õppetunniks on kahe vaimsuse - mõtiskleva ja aktivisti -  erinevus, mida esindavad Marta ja Maarja. Siiski on siin ka sügavam tõde, mida näeme Maarjast, kes murrab välja traditsioonilise rolli piiridest ja “vallutab” uut maad. Ta polnud ka ainuke Maarja, kes käitus uut moodi ja kelle nime meenutatakse (Jh 12:1-8; Jh 20:11-18).

Tegu oli suuresti naise rolliga tolleaegses kogukonnas. Olid kindlad piirid näiteks, kui palju tohtis naistele usaldada käsuseaduse selgitusi. Maarja istus Jeesuse jalge ees samamoodi kui Tema meessoost jüngrid ja see polnud sugugi kooskõlas tollaste tavade või ootustega naiste suhtes. Sellepärast ärritus ka Marta.

Kindlasti polnud Maarja mingi naisõigulslane. Kõige tõenäolisemalt ta lihtsalt armastas Issandat ning ilmselt Jeesus ise oli ta liitnud oma jüngritega, kellele ta andis selgitusi oma Isa kohta. Maarja janunes rohkema järele.

Evangeeliumitest teame, et Jeesuse lähikonnas oli teisigi naisi - ning varakirikus kasvas kiiresti just naisliikmete arv. Seetõttu saab tänast lugu pidada enamaks kui ühekordseks sündmuseks. Pigem oli tegu läbimurdega - ning tähelepanelikult süvenedes, peaksime kuulma kuidas klaaslagi praguneb lõplikult ja kõikide jaoks.

Tänases loos on kesksel kohal ka tasakaalu küsimus. On lihtne identifitseerida end ühe või teise isiksusetüübina, kuid mõlemal on omad varjuküljed. “Martad” ei tohiks tegutsemisvajadust kasutada ettekäändena Jeesuse jalge eest põgenemiseks. “Mariad” taas ei peaks varjuma vaimsetesse mõtisklustesse siis, kui on vaja käised üles käärida.

Näeme, et hiljem, siis kui õed on silmitsi tragöödiaga - oma ainsa venna surmaga - siis tunnistavad mõlemad Jeesuse kõikvõimsust ning oma usku Temasse. Isegi selles jääb Marta praktiliseks tegutsejaks ning Maarja keskendub enam kummardamisele, aga nende usk on samasugune, nende toetuspunktiks on suhe Jeesusega.

 
Jeesus ütles: “…aga tarvis on vaid üht” (s 42)

Selle kommentaari autor: APÜ