Loe läbi alltoodud kirjakoht: 4Ms 31:25-54
Sõjasaagi jaotamine25Ja Issand rääkis Moosesega, öeldes:
26"Lugege üle inimestest ja loomadest võetud saak, sina ja preester Eleasar ja koguduse perekondade peamehed,
27ja jaota saak pooleks sõjas käinud sõjameeste ja terve koguduse vahel!
28Siis võta sõjas käinud sõjameestelt andam Issandale, üks hingeline viiesajast, niihästi inimestest kui veistest, eeslitest, lammastest ja kitsedest!
29Võta see nende osapoolest ja anna preester Eleasarile, tõstelõivuks Issandale!
30Ja Iisraeli laste osapoolest võta üks viiekümnest: inimestest, veistest, eeslitest, lammastest ja kitsedest, kõigist loomadest, ja anna need leviitidele, kes toimetavad Issanda elamu teenistust!"31Ja Mooses ja preester Eleasar tegid, nagu Issand oli Moosest käskinud.
32Ja saak, ülejääk kokkuriisutust, mida sõjamehed olid riisunud, oli: lambaid ja kitsi kuussada seitsekümmend viis tuhat;
33veiseid seitsekümmend kaks tuhat;
34eesleid kuuskümmend üks tuhat;
35ja inimhingi naistest, kes ei olnud tundnud mehega magamist, kõiki kokku kolmkümmend kaks tuhat.
36Pool sellest, sõjas käinute osa, oli: lambaid ja kitsi kolmsada kolmkümmend seitse tuhat viissada;
37andam Issandale lammastest ja kitsedest oli kuussada seitsekümmend viis;
38veiseid oli kolmkümmend kuus tuhat, ja neist andam Issandale: seitsekümmend kaks;
39eesleid oli kolmkümmend tuhat viissada, ja neist andam Issandale: kuuskümmend üks;
40inimhingi oli kuusteist tuhat, ja neist andam Issandale: kolmkümmend kaks hinge.
41Ja Mooses andis Issanda tõstelõivu andami preester Eleasarile, nagu Issand oli Moosest käskinud.
42Ja Iisraeli laste osapool, mille Mooses oli sõjameestelt eraldanud,
43see koguduse osapool oli: lambaid ja kitsi kolmsada kolmkümmend seitse tuhat viissada;
44veiseid kolmkümmend kuus tuhat;
Selle teksti juures on oluline märgata kahte asja.
Esiteks, saak jaotatakse pooleks. Sõjavägi ei saa sõdida ilma tagalata. Kodus on vaja kodu korras hoida, kodu kaitsta, asju toimetada. Ilma selleta ei tule sõjapidamisest midagi välja. Need aga, kes olid sõjas käinud, pidid andma vähem, ja need, kes olid kodus olnud, pidid andma rohkem.
Teiseks, siin on hingede lunastamine. Kõik sõjamehed, kes olid sõjas käinud, tulid eluga tagasi, Iisraelil ei olnud mitte ühtegi langenud meest. Sõjas hävitati terve Midjani rahvas, aga ühtegi juuti ei langenud. Seetõttu toodi Jehoovale ohvrianniks, mida iga mees oli leidnud. See ei ole oma hinge väljaostmine, vaid nagu lepitusand. See on tänu, et asi oleks igapidi täiesti koðer. Eleasar ja Mooses viisid kõik kulla Jehoova telki, mida saja tuhande pealikud olid andnud.
Me näeme tegelikult, et Midjani rahvast oli järele jäänud üsna vähe, järele olid jäänud naised, kes ei olnud mehega magamist tundnud, teised tapeti. Sisuliselt oli rahvas hävitatud. See on väga tõsine sõnum Jumalalt. Kui me Jumala vastu võitleme, saame sellise hävituse ohvriks. Tuleb keegi, kes hakkab valitsema, kes on saanud Jumala poolt uue mandaadi selle maa puhastamiseks ja selle maa peal uue tegelikkuse loomiseks. Siin on väga selgelt näha, et terve rahvas on Jumala alluvuses. Nii, nagu nad võitlesid Jumala alluvuses, Jumala juhtimisel, Jumala trompetite ja pühade riistade kaitse all, nii nad ka võidu korral, ja muide ka kaotuse korral, tulid tagasi Jumala juurde. Nii et see algas Jumalast ja lõppes Jumalaga. Siin me näeme tegelikult vaimulikku sõjapidamist. See ilmneb ka sõjasaagi jaotamisel. Ei ole nii, et keegi ei anna mitte kellelegi aru, et see, mille ma võtsin, see on minu oma. Siin antakse aru ja saak jaotatakse väga täpselt.
Nii et see olgu meile väga tõsiseks juhendiks. Ükskõik, kas meil on tegemist äriprojektidega või kordaläinud pärandiasjaga, on kohane Jumalale anda ka täna see tänuohver. Mis mõõdus, seda võib igaüks oma südames otsustada, nõu pidada oma pere keskel.
Need inimesed kes on oma eluga riskinud selleks, et Jumala tahet teostada, ja siis on saanud saaki, pangem tähele, et neilt nõutakse vähem kui nendelt, kes ei ole oma eluga riskinud.
Selle kommentaari autor: Mart Metsala