Loe läbi alltoodud kirjakoht: Ap 22:1-21
Pauluse kaitsekõne1"Mehed, vennad ja isad, kuulake nüüd, mida ma teile enese kaitseks räägin!"
2Kui nad kuulsid, et ta peab neile kõnet heebrea keeles, jäid nad veel rahulikumaks. Ja Paulus ütles:
3"Mina olen Juuda mees, sündinud Tarsoses Kiliikiamaal ja üles kasvatatud siinsamas linnas, Gamalieli jalgade ees, õpetatud täpselt esiisade Seadust mööda, olles innukas Jumala nõudja, nii nagu teie kõik tänapäeval olete.
4Sellisena ma kiusasin surmani taga usuteed, pannes ahelaisse ja toimetades vanglasse nii mehi kui naisi.
5Nõnda võivad mu kohta tunnistada ka ülempreester ja vanemad, kelle käest ma sain kirju viimiseks nende vendade kätte Damaskusesse. Ja ma kavatsesin ka sealseid usklikke tuua aheldatult Jeruusalemma, et neid karistataks.6Aga sündis, kui ma olin teel ja lähenesin Damaskusele, et lõuna ajal välgatas äkitselt mu ümber ere valgus taevast.
7Ma kukkusin maha ja kuulsin üht häält mulle ütlevat: "Saul, Saul, miks sa mind taga kiusad?"
8Mina aga vastasin: "Kes sa oled, isand?" Tema ütles mulle: "Mina olen Jeesus Naatsaretlane, keda sina taga kiusad!"
9Minu kaaslased nägid küll valgust, aga nad ei kuulnud tema häält, kes minuga rääkis.
10Siis ma ütlesin: "Mis ma pean tegema, Issand?" Issand aga ütles mulle: "Tõuse püsti, mine Damaskusesse, seal öeldakse sulle kõik, mis sul on määratud teha."
11Aga kuna ma selle valguse kirkuse tõttu ei näinud, talutasid mu kaaslased mind kättpidi, ja ma jõudsin Damaskusesse.
12Aga keegi Hananias, Seaduse järgi vaga mees, kel oli hea tunnistus kõigi sealsete juutide poolt,
13tuli minu juurde. Ta seisatas mu kõrval ja ütles: "Vend Saul, näe jälle!" Ja selsamal hetkel ma nägin jälle ja vaatasin talle otsa.
14Tema aga ütles: "Meie isade Jumal on su määranud tunnetama tema tahtmist ja nägema seda Õiget ning kuulma häält tema suust,
15sest sina saad tema tunnistajaks kõigile inimestele selles, mida sa oled näinud ja kuulnud.
16Ja mida sa nüüd ootad? Tõuse ja lase ennast ristida ning oma patud ära pesta, appi hüüdes tema nime!"17Aga sündis, et kui ma tagasi pöördusin Jeruusalemma ja pühakojas palvetasin, olin ma nagu endast ära
18ja nägin teda mulle ütlevat: "Tõtta ja mine kiiresti Jeruusalemmast ära, sest nad ei võta vastu sinu tunnistust minu kohta."
19Ja mina ütlesin: "Issand, nad ise ju teavad, et ma viisin vangi ja peksin sünagoogides neid, kes sinusse usuvad.
20Ja kui sinu tunnistaja Stefanose verd valati, seisin minagi seal juures ja kiitsin selle heaks ning valvasin nende rõivaid, kes ta hukkasid."
Vaimulikus keskkonnas on palve see vahendaja, mille abil muudetakse teooria praktikaks. Palve on ka eeltingimus käesoleva olukorra vaimulikuks mõistmiseks.
Loetud lõigus peab Paulus kõnet enesekaitseks, kuid tegelikult peab ta kaitsekõnet enese poolt kuulutatud tõele. Ta leiab end jõukatsumises nende vastu, keda on orjastanud ebatõde.
Sarnaselt paljude teiste ründavate rahvahulkadega ajaloos, pole siingi raevunud juutidel tegelikest faktidest aimugi. Oma isiklikus kriisiolukorras näeb Paulus võimalust evangeeliumi kuulutamiseks. Pole see ju esimene kord, mil ta peab evangeeliumi pärast kannatama (2Kr 11:23-27). Ning omades armastusest jumalariigi vastu kujundatud meelsust muudab ta vihase rahvahulga tähelepanelikuks kuulajaskonnaks. Üsna tõenäoliselt koges Paulus tol hetkel Jeesuse poolt oma järgijaile tõotatud Püha Vaimu inspiratsiooni just taolisteks pingelisteks situatsioonideks (Mt 10:19-20).
Pauluse strateegiast on võimalik õppida. Ta hakkab enese ja oma vastaste vahele silda ehitama. Keele poolest on ta üks nende seast. Oma minevikus oli ta nagu üks neist, aga siis juhtus midagi, mis tegi temast „uue loodu“. Avades kuulajate ees oma muutumise lugu, kutsub Paulus oma kuulajaid ühinema koos temaga vaimuliku vabaduse ja lunastuse palverännakul. Oma jutustuse keskmesse asetab Paulus Jeesus Kristuse. Märkimisväärne on, et tema kõnes pole jälgegi vimmast või tigedusest. Tema ainsaks püüdluseks on tõde päevavalgele tuua, sest ta teab, et vaid tõde saab teha vabaks need, kes on seotud. Sellepärast tuli Jeesus siia maailma ja see oli tõde, et ta oli tulnud.
Selle kommentaari autor: Valson Thampu