Loe läbi alltoodud kirjakoht: Rm 3:21-31
Õigusemõistmine usu läbi21Nüüd aga on ilma Seaduseta saanud avalikuks Jumala õigus, millest tunnistavad Moosese Seadus ja Prohvetid,
22see Jumala õigus, mis tuleb Jeesusesse Kristusesse uskumise kaudu kõigile, kes usuvad. Siin ei ole erinevust,
23sest kõik on pattu teinud ja ilma jäänud Jumala kirkusest
24ning mõistetakse õigeks tema armust päris muidu, lunastuse kaudu, mis on Kristuses Jeesuses,
25kelle Jumal on seadnud tema veres lepitusohvriks usu kaudu, et näidata üles oma õigust sellega, et ta kustutas varem tehtud patud
26oma jumalikus sallivuses, et näidata üles oma õigust praegusel ajal, et tema ise on õige ja teeb õigeks igaühe, kes usub Jeesusesse.27Kus on nüüd kiitlemine? See on välistatud. Millise seaduse läbi? Kas tegude seaduse läbi? Ei, vaid usu seaduse läbi.
28Me ju arvame, et inimene mõistetakse õigeks usu läbi, Seaduse tegudest sõltumata.
29Kas Jumal on üksnes juutide Jumal? Eks ta ole ka paganate Jumal? Jah, ta on ka paganate Jumal!
30Jumal on üksainus ja tema teeb usu läbi õigeks nii ümberlõigatu kui ümberlõikamatu.
31Kas me siis tühistame Seaduse usu läbi? Ei sugugi! Me vaid kinnitame Seadust.
Usk – see on kui võti taevasse. Meie võtmekimpudes on mitmesuguseid võtmeid. Iga võtmega saab sisse ainult ühest kindlast uksest. Taevasse pääseb Jeesusesse Kristusesse uskudes (s 22).
Paljusid lihtsaid asju on väga raske omandada. Sageli on inimesel loomu poolest kergem keerulist teed mööda asja tuumani jõuda. Paulus teatab, et Jumalal oli selge otsus, kuidas patused inimesed saavad päästetud (s 25). Ei saa minna väärasid teid kaudu ja saavutada head tulemust. Isiklikud head teod ei ole piisavaks põhjuseks, et võiksime saavutada igavese elu. Ja see on igale inimesele peatumise põhjus.
Paulus jätkab veel jõulisemalt ega anna mingit võimalust iseenese tegude kaudu pääseda, et kellelegi ei jääks eksiarvamust, nagu saaks ta oma tegude üle kiidelda. Päästmine on täielik arm.
Paganarahvastel ei oleks ilmselt mingit lootust taevariiki pääseda, kui Jumal ei oleks leidnud lahendust, mis toimib ühtviisi kõigile, Seaduse omamisest sõltumata. Jumal ei jätnud midagi juhuse hooleks. Ta on selgelt väljendanud osapoolte tegevuse. Jumal saatis oma Pojas lunastuse, inimesele jääb uskuda Jumala Pojasse.
Paulus teatab võidurõõmsalt selle evangeeliumi sõnumi universaalsust (s 30) – see kuulub igale inimesele, sõltumata tema soost, nahavärvist või rassist.
Ja selle kaudu tuleb Vanas Testamendis esinev Seadus inimese elu praktikasse Uue Testamendi ajal.
Selle kommentaari autor: Indrek Luide