Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Jumal kes hoolib

Pühapäev, 22. August 2010

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Psalm 41

Põdeja palve vaenlaste vastu
1Laulujuhatajale: Taaveti laul.
2Õnnis on see, kes hoolitseb kehva eest, Issand päästab ta õnnetusepäeval.
3Issand hoiab teda ja peab teda elus; teda kiidetakse õndsaks maa peal. Sa ei anna teda ta vaenlaste meelevalda.
4Issand toetab teda haigevoodis; sina pöörad kogu tema maasolemise, kui ta haigeks jääb.
5Ma ütlesin: "Issand, ole mulle armuline, tee terveks mu hing, sest ma olen pattu teinud sinu vastu!"
6Minu vaenlased räägivad minust kurja: "Millal ta sureb ja millal hävib ta nimi?"
7Ja kui keegi tuleb mind vaatama, siis ta räägib valet; tema süda kogub enesesse nurjatust; ta läheb välja ja räägib seda edasi.
8Kõik mu vihamehed sosistavad isekeskis minust, nad mõtlevad kurja minu vastu, öeldes:
9"Hukatuse märk on tema küljes, ja see, kes kord on maas, ei tõuse enam!"
10Ka see mees, kellega ma rahus elasin, keda ma usaldasin, kes mu leiba sõi, on tõstnud kanna mu vastu.
11Aga sina, Issand, ole mulle armuline ja aita mind üles, siis ma tasun neile kätte!
12Sellest ma tunnen, et olen sulle meeltmööda, kui mu vaenlane ei saa hõisata minu pärast.
13Minu laitmatuse pärast sa pead mind ülal ja lased mind jäädavalt seista sinu ees.
14Tänu olgu Issandale, Iisraeli Jumalale, igavesest ajast igavesti! Aamen ja aamen.

Jumalat ülistavad laulud ka õpetavad meile Jumalast. “Issand, muuda kiitmine mulle harjumuseks nii et selle tulemus võiks olla sügavam sinu tundmine.”

Tänane psalm lõpetab psalmide kogumiku esimese raamatu kiituse ja tänu andmisega - mitte ainult psalmi lõpus esineva doksoloogia /ülistuse näol, vaid ka kiituse kui teema ja selle arendusena. Psalm mõtiskleb Jumala õrna hoolitsuse üle, eriti neile, kes ka ise on hoolitsenud nõrkade ja vaeste eest. Kui nad siis ise on haavatavas olukorras, hoolitseb Jumal ise nende eest (s 1-3). Oma kommentaarides psalmidele 1-72 nimetab Donald Coggan et 41. psalm kirjeldab “Jumalat kui halastajaõde”, eitledes vägagi julget vaadet Jumalale - 4.salmi heebreakeelne alternatiivtõlge mis seda väga kujundlikult meie silme ette malib, kõlab siin “ sina vahetad ta voodilinad” .
Kommentaatorite arvates räägib psalmist siin oma kriisidest, millest ta Jumala hoolitsuse abiga on läbi tulnud. See isiklik dialoog Jumalaga algab 5.salmist sõnadega “Ma ütlesin” -märkides juba tehtud palveid. 4.salmis mainitud “haigus” on seoses 5.salmis mainitud “patuga” ja Jumal parandab mõlemad. Mõned, kes külastavad haigeid ja rõhutud inimesi võivad patu ja haiguse vahelise seose esile tuua ka pahatahtlikkusest - kui viidatakse et inimese haigus kinnitab tema patusust - ja ühtlasi eeldatakse ka, et Jumal hülgab haige. Kõige raskem on psalmisti jaoks se, et tema lähimad sõbrad ühinevad hukkamõistjatega - Jeesus tsiteeris seda salmi Juudasest rääkides (Jh 13:18). Psalmisti isiklik kogemus aga on, et Jumal näeb vaeste eest hoolitsemist kui õigsust.
Seega peab õiglase Jumala tahe olema ka haigete ja nõrkade taastamine kes tema peale loodavad (s 12,13).
Nii näeme kuidas psalmis põimuvad erinevad teemad: tänu toomine, kogudusele juhtnööride andmine, õpetus kuidas palvetada füüsilise või vaimse häda ja rõhumise puhul, ning selle kõige sees kiitus kui kõige võti.

Vaimulik ühendus patu ja haiguse vahel on reaalne, kuid mitmetahuline, ning see ei peaks iial viima lihtsustatud ja kergekäelisele kohtumõistmisele. Kuidas väljendad sina Jumala õrnust toimides haigete ja vaevatute keskel?

Selle kommentaari autor: Andy Bathgate