Loe läbi alltoodud kirjakoht: Tt 2:1-10
Tervele õpetusele kohasest elust1Sina räägi aga seda, mis on kohane tervele õpetusele!
2Vanad mehed olgu kained, väärikad, mõõdukad, terved usus, armastuses, kannatlikkuses.
3Niisamuti käitugu vanad naised pühalikult: ärgu olgu keelepeksjad, ärgu orjaku liigselt veini, vaid õpetagu head,
4et nad suudaksid mõistlikult juhatada noori naisi armastama mehi ja lapsi.
5Nad peavad olema mõõdukad, puhta meelega, virgad majatalituses, head, alistunud oma meestele, et Jumala sõna ei teotataks.6Niisamuti manitse nooremaid mehi olema mõõdukad igas suhtes,
7näidates iseennast heade tegude eeskujuna ja pakkudes rikkumatut, väärikat õpetust,
8tervet vastuvaidlematut sõna, et vastane häbeneks, kui tal pole meist rääkida midagi halba.9Orjad alistugu oma peremeestele kõiges, olgu nende meele järgi, ärgu rääkigu vastu,
10ärgu näpaku, vaid osutagu kõigiti ustavust, et nad ehiksid igati Jumala, meie Päästja õpetust.
Silmapaistev käitumine ei ole mitte ainult märk juhioskustest - see on täitmist vajav nõue kõikide jaoks. Ning juhtidel on vastutus julgustada ja toetada teisi. Teiste elus osaline olemine võib meile tihti tunduda oma nina toppimisena teiste asjadesse - ka meile endile meeldib mõte, et see millega me oma kodu privaatsuses tegeleme, on ainult meie enda asi. Kuid meie aruandekohustus Jumala ees on peegeldatud ka meie aruandekohustuses üksteise ees. Koguduse juhtidel on eriline vastutus tagada, et nende kogudust instrueeritakse ja julgustatakse elama õigel viisil. Nad juhivad isikliku eeskujuga (s. 7), õpetusega (s. 1, 2) ja julgustuste kaudu (s. 6).
Me oleme kutsutud hoiduma kõigest, mis võiks anda põhjust kellegi pahatahtlikkusele meie vastu (s. 8). Samuti oleme kutsutud ‘ehtima’ evangeeliumi, Jumala õpetust. Muidugi on evageelium juba iseenesest piisavalt ‘atraktiivne’, rääkides tingimusteta armastusest, üksikisiku väärtusest ja identiteedist. Irooniline on see, et kirikul on õnnestunud teha maailma kõige atraktiivsemast sõnummist täiesti ebahuvitav, külmaks jättev teeside kogu tänapäeva meeste ja naiste jaoks. Üks põhjus selle juhtumiseks on olnud see, et meie elud ei ole olnud vastavuses meie sõnumiga - siit ka suur rõhk, mida selles kirjas käitumisviisidele asetatakse. Silmakirjalikkuse kivi, mida kiriku kapsaaeda piisavalt palju on loobitud, ei ole kahjuks alusetu, vaid sageli liigagi ärateenitud. Väga paljud on kütkestatud Jeesusest ja Tema sõnumist, kuid leiavad koguduse ja kristlaste käitumise olevat eemaletõukava. Meie käitumine kristlastena loeb väga palju, kuna mitte ainult meie vaid kogu kristlaskonna ja Kristuse enda maine on see, mida me kujundame oma käitumise läbi (s. 7, 8, 10). Meie käitumine peaks olema vastus Jeesusele, kes suri meie eest ja kes on tulemas tagasi.
Nendes salmides on paljugi, mis meile väljakutseid võiksid esitada. Eriti sõnad nagu ‘rikkumatus’ (s. 7) ja ‘laim’ e keelepeks (s. 3) - peaksid meid vähemalt mõtlema panema. Ausat käitumist, rikkumatust on maailmas väga vähe leida ja nii on kristlastel vastutus selles maailmas, mis on täis ebaausust, manipulatsioone ja enesekeskust, hoida üleval ja näidata oma eludega teistsuguse eluviisi võimalikkust. Keelepeks on nii levinud - ja ka kirik pole sellest puutumata - ning see on ‘rikkumatuse’ täpne vastand - käitumisviis, mida kasutavad need, kes ei suuda või ei taha rääkida tõde armastuses.1
1 - Ef 4:15 vaid et me tõtt rääkides armastuses kasvaksime kõigiti selle
sisse, kes on pea - Kristus.
Selle kommentaari autor: John Grayston