Loe läbi alltoodud kirjakoht: 1Sm 1:1-28
Saamueli sünd1Oli keegi mees, efratlane, Raamataim-Soofimist Efraimi mäestikust, Elkana nimi, Jerohami poeg, kes oli Elihu poeg, kes oli Tohu poeg, kes oli Suufi poeg.
2Temal oli kaks naist: ühe nimi oli Hanna ja teise nimi oli Peninna; Peninnal oli lapsi, aga Hanna oli lasteta.
3See mees läks igal aastal oma linnast kummardama ja ohverdama vägede Issandale Siilos; seal olid Issanda preestriteks kaks Eeli poega, Hofni ja Piinehas.
4Ohverdamispäeval andis Elkana oma naisele Peninnale ja kõigile ta poegadele ja tütardele ohvrilihatükke.
5Aga Hannale andis ta ühe nähtava osa, sest ta armastas Hannat, kuigi Issand oli sulgenud tema lapsekoja.
6Ja teine naine, Peninna, solvas teda ka väga, et ta tunneks ennast alandatuna, sellepärast et Issand oli sulgenud ta lapsekoja.
7Ja nõnda sündis aastast aastasse; iga kord, kui ta läks üles Issanda kotta, solvas Peninna teda nõnda, et ta nuttis ega söönud.8Siis küsis temalt ta mees Elkana: "Hanna, miks sa nutad ja miks sa ei söö? Miks su süda on kurb? Kas ma pole sulle parem kui kümme poega?"
9Ükskord pärast söömist ja joomist Siilos, kui preester Eeli istus istmel Issanda templi uksesamba juures, tõusis Hanna üles,
10ja olles hinges kibestunud, palvetas ta Issanda poole ja nuttis väga.
11Ja ta andis tõotuse ning ütles: "Vägede Issand, kui sa tõesti vaatad oma teenija viletsusele ja mõtled minule ega unusta oma teenijat, vaid annad oma teenijale meessoost järglase, siis ma annan tema Issandale kogu ta eluajaks ja habemenuga ei puuduta ta pead!"
12Ja kui ta nõnda Issanda ees kaua palvetas, pani Eeli tähele ta suud,
13sest Hanna kõneles südames, üksnes ta huuled liikusid ja ta häält ei olnud kuulda; aga Eeli arvas, et ta oli joobnud.
14Ja Eeli ütles temale: "Kui kaua sa tahad olla joobnud? Lase enesest vein haihtuda!"
15Aga Hanna vastas ning ütles: "Ei, mu isand, ma olen vaimult rõhutud naine; veini ega vägijooki ei ole ma joonud, vaid ma olen oma hinge Issanda ees välja valanud.
16Ära pea oma teenijat kõlvatuks naiseks, sellepärast et ma nii kaua kõnelesin oma suurtest soovidest ja meelekibedusest!"
17Ja Eeli vastas ning ütles: "Mine rahuga, küll Iisraeli Jumal täidab su palve, mis sa temalt palusid!"
18Ja tema ütles: "Leidku su teenija armu su silmis!" Siis läks naine oma teed ja sõi, ja ta nägu ei olnud enam kurb.19Ja nad tõusid hommikul vara ning kummardasid Issanda ees; siis nad läksid tagasi ja jõudsid koju Raamasse; Elkana ühtis oma naise Hannaga ja Issand pidas teda meeles.
20Ja Hanna jäi lapseootele ning pärast päevade möödumist tõi ta ilmale poja ja pani temale nimeks Saamuel. "Sest ma palusin teda Issandalt," ütles Hanna.
Selles peatükis kohtame mitmeid tegelasi, kes kõik moodustavad tausta kesksele isikule, Saamuelile. Sageli on meile ka elus antud nö “kõrvalrollid”, mis aitavad mõnel teisel Jumala teenijal särada keset lava. Ja Jumal soovib et igaüks meist jääks igapäevaelus palvemeelseks ning ustavaks, vaatamata rollile mis meile on antud.
Tundub et Eli oli jumalakartlik on teenimises ja Siilo pühamut preestrina juhtides. Aga kuna ta oli sdavõrd harjunud patu ja korruptsiooniga enese ümber, tõlgendas ta ekslikult ka Hanna ahastavat ja tumma palvet joobund olekuna. On nii lihtne alluda ümbritseva ühiskonna mõjudele ning neist lähtuvalt mõõta teisi nende parameetrite järele.
Eli pojad, Hofni ja Piinehas teenisid samuti “Jumala preetsritena”. Nende patususe sügavus ilmneb täiel määral alles 2.peatükis,kuid juba selle peatükis varjutavad nad Elkana ning Hanna jumalakummardamist, palveid ja ohvreid Jumalale.
Kõik viited Elkanale, Hanna abikaasale nende omavahelises läbikäimises kui ka vestluses rõhutavad Hannale Elkana armastust (s 5,19). Nii nagu Boas armastas Ruthi , armastas ka Elkana Hannat. Tol ajal ei peetud polügaamiat eksimuseks vaid pigem näitas teise naise olemasolu mehe jõukust. Näeme läbi Piibli kuidas tihti seisavad suurte Jumala sulaste seljataga palvetavad, kannatlikud ja jumalakartlikud naised. Aga samamoodi toetas Hannat tema ahastuses ja usuteekonnal ka Elkana.
Nii meie kodud kui kogudused vajavad palvetajaid ning üksteist toetavaid inimesi, igaühel meist om roll täita. Hanna palvest tõuseb esile sageli korudv sõna “palus” samuti ka sõna “andma”.
Selle kommentaari autor: Martin Goldsmith