Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Vaimne abielurikkumine

Reede, 14. Oktoober 2011

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Jk 4:1-12

Tülide vältimisest
1Kust tulevad siis sõdimised ja kust tülid teie keskel? Eks nad tule sealt, teie ihuliikmetes sõdivatest lõbuhimudest?
2Te himustate, ja teil ei ole; te taplete ja tapate, ja ei suuda midagi saavutada; te tülitsete ja sõdite. Teil ei ole, sest te ei palu.
3Te palute, aga ei saa, sest te palute halva jaoks, tahtes seda kulutada oma lõbudeks.
4Te abielurikkujad! Kas te siis ei tea, et sõprus maailmaga on vaen Jumalaga? Kes iganes eelistab olla maailma sõber, seab end Jumala vaenlaseks.
5Või arvate, et Pühakiri ütleb asjata:
"Kadeduseni ta igatseb Vaimu, kes on asunud meisse"?

6Aga ta annab veel suuremat armu; seepärast ta ütleb:
"Jumal paneb vastu ülbeile, aga alandlikele annab armu!"

7Alistuge siis Jumalale! Pange vastu kuradile, siis ta põgeneb teie juurest.
8Tulge Jumala ligi, siis tuleb tema teie ligi! Patused, puhastage käed ja kasige südamed, te hingelt kahestunud!
9Tundke oma viletsust, leinake ja nutke! Teie naer muutugu nutuks ja rõõm kurbuseks!
10Alanduge Issanda ette, siis ta ülendab teid!11Ärge halvustage üksteist, vennad! Kui keegi halvustab või arvustab oma venda, siis ta halvustab ja arvustab Seadust. Kui sa aga Seadust arvustad, siis sa ei ole Seaduse täitja, vaid kohtunik.
12Ainult üks on seaduseandja ja kohtunik - tema, kes võib nii päästa kui hukata. Aga kes oled sina, sa ligimese arvustaja?

“Tulge Jumala ligi, siis tuleb tema teie ligi!” (s 8)

“Pilkajaile on temagi pilkaja, aga alandlikele annab ta armu.” (Õp 3:34)
Tundub et selle kirja algsed adressaadid olid üsna frustreeritud inimesed ( s 1-6). Kuivõrd sõnasõnalt tuleks võtta väljendeid “sõdima” ja “tapma” - selles on kommentaatorid eriarvamusel. Ilmselt on siiski tegu liialdusega retoorilise efekti saavutamiseks. Samas ei ole teada mingit täpsemat informatsiooni selle olukorra kohta, mida Jaakobus adresseeris.
Näeme aga, et talle valmistab kõige enam muret vastakuti olevate gruppide meelsus ning ta suunab oma pilgu sügavamale selle meelsuse põhjuste juurde - leidses sealt lõbujanu, nördimuse kui oma tahtmist ei saada, vähese palvemeelsuse, jumalakartmatud motiivid ning Jumalat välistavad suhted.
Viies salm on keeruline mõista. Pole selge, millisele kirjakohale Jaakobus ise viitab ning keerulisust lisab fakt, et kreeka keeles eneses võib üks sõna omada mitmeid tähendusi.
Inglisekeelsest NRSV tõlkest loeme: “Jumal igatseb kadedusega seda vaimu mille ta on meie sisse asetanud” ja, arvestades et Jaakobus nimetab oma kirja adressaate “abielurikkujateks”-on lõpptähendus suhteliselt ühene: Jumal tahab et tema pruut oleks truu. Selles kontekstis peaksime lisaks lugema ka veel 8.salmi: Tulge Jumala ligi, siis tuleb tema teie ligi! Patused, puhastage käed ja kasige südamed, te hingelt kahestunud! “. Jaakobuse kirja kontekst on see maailm kus kiusati taga kristlasi ning sõprussuhted millele ta viitab ei ole lihtsalt läbikäimine sekulaarse ühiskonnaga (mida läbi sajandite on tugevalt mõjutanud ustavad Kristuse tunnistajad), vaid sõprus mis paneb inimesed kompromisse tegema.
Tänase teksti esimese osa torkav süüdistus saab tasakaalustatud salmides 7-10 järgneva 10 korraldusega, mis on antud nii käskivas toonis et eeldavad kohest täitmist. Mulle isiklikult on väga julgustavad nendega kaasnevad 3 tõotust.

Issand, ära lase mul igatseda tervist või elu muuks kui selleks et pühendada need sulle. Ainult sina tead mis mulle on hea; seepärast tee nagu sinu silmis mulle parim on! (Blaise Pascal 1623-62)

Selle kommentaari autor: Annabel Robinson