Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Ebaaus Jumala pärast?

Esmaspäev, 19. November 2012

Loe läbi alltoodud kirjakoht: 2Sm 16: 15-17:14


15 Aga Absalom ja kõik rahvas, Iisraeli mehed, olid tulnud Jeruusalemma; ja Ahitofel oli koos temaga.
16 Kui arklane Huusai, Taaveti sõber, tuli Absalomi juurde, siis ütles Huusai Absalomile: „Elagu kuningas! Elagu kuningas!”
17 Aga Absalom ütles Huusaile: „Niisugune on siis su ustavus oma sõbra vastu! Mispärast sa ei läinud koos oma sõbraga?”
18 Ja Huusai vastas Absalomile: „Ei, ainult keda Issand ja see rahvas ja kõik Iisraeli mehed on valinud, selle oma ma tahan olla ja selle juurde jääda!
19 Ja teiseks: keda ma peaksin siis teenima? Kas mitte tema poega? Nõnda nagu ma olen teeninud su isa, nõnda ma tahan teenida sindki!”
20 Siis ütles Absalom Ahitofelile: „Andke nõu, mida peaksime tegema?”
21 Ja Ahitofel vastas Absalomile: „Mine oma isa liignaiste juurde, keda ta on jätnud koda hoidma. Siis saab kogu Iisrael kuulda, et sa oled ennast teinud oma isale vastikuks, ja kõik, kes su juures on, saavad julgust!”
22 Siis löödi Absalomile katuse peale telk üles, ja Absalom läks oma isa liignaiste juurde kogu Iisraeli silma all.
23 Ja Ahitofeli nõu, mida ta neil päevil andis, oli nagu Jumalalt saadud vastus; niisugune oli iga Ahitofeli nõuanne, niihästi Taavetile kui Absalomile.

17
1 Ja Ahitofel ütles Absalomile: “Luba ma valin nüüd kaksteist tuhat meest ja võtan kätte ning ajan öösel Taavetit taga!
2 Ma lähen temale kallale, kui ta on väsinud ja ta käed on lõdvad; ma hirmutan teda nõnda, et kõik ta juures olev rahvas põgeneb; siis ma löön maha üksnes kuninga.
3 Ja ma toon kogu rahva tagasi sinu juurde, nagu tuleb tagasi pruut; sina otsid ühte meest, muu rahvas on siis rahus.”
4 See kõne oli õige Absalomi ja kõigi Iisraeli vanemate silmis.
5 Ja Absalom ütles: “Kutsu ometi siia ka arklane Huusai, et kuuleksime midagi ka tema suust!”
6 Siis Huusai tuli Absalomi juurde ja Absalom rääkis temaga, öeldes: “Ahitofel kõneles nõnda. Kas peame tegema tema sõna järgi? Kui mitte, siis kõnele sina!”
7 Ja Huusai vastas Absalomile: “See nõu pole hea, mis Ahitofel seekord andis.”
8 Ja Huusai jätkas: “Sina tunned oma isa ja tema mehi: nad on vaprad ja nende hinged on kibestunud nagu karul väljal, kellelt on võetud pojad; ja su isa on sõjamees, kes oma rahvaga ei puhka ööselgi.
9 Vaata, nüüd on ta ennast peitnud mõnda kaevandisse või muusse paika, ja kui juhtub, et kohe alguses mõned rahvast langevad, siis ütleb igaüks, kes sellest kuuleb: Rahvas, kes käib Absalomi järel, on saanud kaotuse osaliseks!
10 Siis ka kõige vahvam mees, kelle süda on nagu lõvi süda, kaotab julguse, sest kogu Iisrael teab, et su isa on vägev, ja et need, kes on koos temaga, on vahvad mehed.
11 Sellepärast ma annan nõu, et kogu Iisrael Daanist kuni Beer-Sebani koguneks sinu juurde nõnda arvurikkalt, et neid oleks nagu liiva mere ääres ja sa ise käiksid nende keskel.
12 Kui me siis tuleme temale kallale mõnes paigas, kus ta iganes on leitav, laskume tema peale nagu mahalangev kaste. Temast ja kõigist meestest, kes on koos temaga, ei jää siis järele ühtainsatki.
13 Ja kui ta taandub mõnda linna, siis seab kogu Iisrael sellele linnale köied ja me tirime selle orgu, kuni seal ei leidu enam kivikestki.”
14 Siis ütlesid Absalom ja kõik Iisraeli mehed: “Arklase Huusai nõu on parem kui Ahitofeli nõu.” Issand oli käskinud teha tühjaks Ahitofeli hea nõu, et Issand saaks tuua Absalomile õnnetuse.


“Ent me teame, et neile, kes Jumalat armastavad, laseb Jumal kõik tulla heaks ...” (Rm 8:28) Tänu Issand selle est!

Salaagendi amet võib paista maailma kõige vähem igatsetud ametina. Sõltub ju inimese tulevik ja ka tema tööandja tulevik täiesti agendi petmisvõimest sõnades ja tegudes. Vaatamata spioonilugude põnevusele või agendi edukusele, on tema reaalne elu tegelikult läbinisti ja sügavalt mõjutatud valest ning selles mõttes valus meenutus sellest, langenud maailmast, kus elame.
Huusai kohtumine Absalomiga on ere näide sellest, kuidas toimida, et näida usutav. Nii nagu Absalom enne, näib ka Huusai teadvat et vale on usutavam siis kui on pakendatud vagaduse rüüsse ja Jumala tahtmise täitmise soovi.
Ahitofeli nõuanne võib esmapilgul tunduda kummalisena: miks peaks end vaevama konkubiinidega, kui leidus ka teisi, ilmselt palju aktuaalsemaid probleeme millega Absalomil tuli tegeleda (kuigi samas täidab see prohvet Naatani eelneva prohveteeringu Taaveti peret tabava kohtumõistmise osas). Samas on sellel tegevusel väga sügav sümboolne tähendus: vahekord kuningale kuuluva konkubiiniga võib tunduda teona, millega nõutakse enesele kuninga positsiooni (2Sm 3:7 1Kn1:1-15, 2:17, 22).
Samalaadne juhtum mujal - Ruuben, kes oma isa Jaakobi konkubiiniga magas ja sellele järgnev needus - näitab, et taoline tegu on ka sümboolne sildade põletamine (1Ms 35:22 49:3,4). Samuti tuleks mõtelda ka konkubiinide saatusele, kes nagu enne Taamar, on selles mängus pelgalt maskuliinse seksuaalsuse objektideks tehtud - samal kombel nagu need tuhanded naised, keda praegu igal päeval müüakse seksiorjusesse maailma inimkaubanduse võrgustikus.
Ahitofeli ja Huusai vastuolulised nõudanded on huvitavad. Mõistes Taaveti nõrgaks muutunud olukorda, pole raske näha, et Ahiofeli nõuanne on kohasem antud olukorras. Samas on ka Huusai kujundlik lahendus vägagi usutav. Ahitofel ei rääkinud rumalasti, nii nagu Taavet ka palus, kuid tema hea nõuande hülgamine toob ikkagi halva tulemuse.
Taavet toimis rumalasti, et ei lähtunud Ahitofeli laitmatust reputatsioonist, vaid eelistas sellele Huusai nõuandeid. Võibolla, et ta rahustas ja meelitas end mõttega, et kasutab kogu oma kuninglikku nõuandjate ressurssi. Ükskõik millised ka Taaveti motiivid, oli Jumal neist kõrgem ja viis täide oma tahte säilitades oma valitud kuninga positsiooni.

Issand, luba et mõistaksin millal ustav olemine tähendab väiksema kurja valimist.

Selle kommentaari autor: Walter Moberly