Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Mis siin toimub?

Kolmapäev, 27. Märts 2013

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 23:13-25

Pilaatus mõistab Jeesuse surma
13Pilaatus aga kutsus kokku ülempreestrid ja ülemad ja rahva
14ning ütles neile: "Te olete toonud minu juurde selle inimese otsekui rahva ässitaja, ja vaata, mina ei ole teie ees teda üle kuulates leidnud sellel inimesel ühtegi süüd, mida teie tema peale kaebate.
15Kuid ühtegi süüd ei ole leidnud ka Heroodes, sest ta on tema saatnud tagasi meie juurde. Ja vaata, ta ei ole teinud midagi, mis vääriks surma.
16Mina siis karistan teda ja lasen ta vabaks."
17[Aga ta oli kohustatud neile pühadeks ühe vangi vabaks laskma.]
18Aga rahvahulk karjus ja hüüdis: "Hukka ta ära! Lase meile vabaks Barabas!"
19Too oli linnas sündinud mässu ja mõrva pärast vangi heidetud.
20Aga Pilaatus pöördus taas nende poole, tahtes vabaks lasta Jeesust.
21Kuid nemad karjusid vastu: "Löö risti, löö ta risti!"
22Tema aga ütles neile kolmandat korda: "Kuidas nii, mis ta siis halba on teinud? Ma ei ole temast leidnud ühtegi surmasüüd. Mina siis karistan teda ja lasen ta vabaks."
23Nemad aga ajasid peale suure häälega nõudes, et Jeesus löödaks risti, ja nende kisa võttis võimust.
24Ja Pilaatus otsustas, et sünniks nende nõudmist mööda:
25ta laskis vabaks selle, kes mässamise ja mõrva pärast oli heidetud vangi, aga selle, keda nemad palusid, Jeesuse, andis ta nende meelevalla kätte.

Võta paar minutit, et tänada Jumalat Jeesuse eest, kes on meie asemel kogenud inimeste pahelisuse kõikvõimalikke vorme.

Hea geoloog võib vaadata mingil maastikul kasvavat taimestikku ja teha selle põhjal järeldusi mulla tüübi, tekkimise jne kohta. Ka meil oleks vaja sellist analüüsi, et saada aru, mis toimub selles üliolulises kirjakohas. Miks Pilaatus ei saa vabastada Jeesust ja paluda võimuesindajatel lahkuda? Miks on need juhid nii raevunud Jeesuse suhtes? Jumalateotuse eest kättemaks oles justkui selle raevukuse selgitus. Aga viha Jeesuse vastu oli tekkinud ju enne ning alles siis otsiti sellele põhjendusi. Mis põhjustas selle viha? Kas on mõistlik vihata kedagi, kes saadab korda ainult head? Mõistusega ei saagi ära seletada neid vaimseid jõude, mis teevad meist kas headuse kummardajad või selle vihkajad. Nõue risti lüüa näib kohutav - viha Jeesuse vastu on nii suur, et seda sai rahuldada vaid äärmusliku piinamise ja hävitamisega. Hiljem võis ka keiser Nero juures näha samasugust viha.

Ka Barabase lugu on kummaline ning sisaldab erakordset irooniat. See on mees, kelle nimi Matteuse evangeeliumi (27:16) järgi oli samuti Jeesus ja Barabas ise tähendab poega (bar) ning isa (abba). Arvatavasti oli Barabas püüdnud, nagu paljud teised tol ajal, vabastada oma maad relvastatud mässu abil Rooma ikke alt (s 19). Tema teenitud surma kannatab teine Jeesus, Isa Poeg - see on asendussurm, mis sümboliseerib ka meie päästet. Oma teenimise alguses lükkas Jeesus tagasi kiusatuse kasutada inimlikku jõudu oma töö tegemiseks (Lk 4:5-8). Barabas ja kõik sellised vabadusvõitlejad sellest ajast peale on illustratsiooniks, miks. Lihast sünnib liha, kuid Vaim sünnitab vaimu, ütles Jeesus (Jh 3:6). Meid ei vabastaks see, kui oleks rohkem sõdu, rohkem poliitikat, rohkem valimisi, rohkem teadust. Meid saab päästa ainult Jumala lihakssaamine Jeesuses, tema surm, ülestõusmise ja taevaminek.

Parem mitte omada illusioone inimese iseloomu suhtes, kuid armastagem siiski inimesi kogu nende inetuses ja patus, nagu Jumal seda teeb, ja olgem tänulikud, et ta on meid lunastanud, vaatamata sellele, et me pole seda väärt.

Selle kommentaari autor: Peter Kimber