Loe läbi alltoodud kirjakoht: Esr 1:1-11
Pärsia kuninga Koorese teadaanne1Pärsia kuninga Koorese esimesel aastal - et läheks täide Issanda sõna Jeremija suust - äratas Issand Pärsia kuninga Koorese vaimu, nõnda et ta laskis kogu oma kuningriigis kuulutada ja ka kirjalikult öelda:
2"Nõnda ütleb Koores, Pärsia kuningas: Issand, taevaste Jumal, on andnud mulle kõik kuningriigid maa peal ja ta on mind käskinud ehitada temale koja Juudamaal olevas Jeruusalemmas.
3Kes teie hulgas on tema rahvast, sellega olgu tema Jumal ja see mingu Jeruusalemma, mis on Juudamaal, ja ehitagu üles Issanda, Iisraeli Jumala koda; tema on see Jumal, kes asub Jeruusalemmas.
4Ja igaühte, kes iganes on jäänud mõnesse paika, kus ta võõrana elab, aidaku selle paiga elanikud hõbeda ja kullaga, asjade ja kariloomadega ning vabatahtlike andidega Jumala koja heaks Jeruusalemmas!"Juudid lähevad Paabelist kodumaale tagasi5Siis tõusid Juuda ja Benjamini perekondade peamehed ning preestrid ja leviidid, kõik, kelle vaimu Jumal äratas, et minna üles ehitama Issanda koda Jeruusalemmas.
6Ja kõik nende naabrid toetasid neid hõberiistade, kulla, vara, kariloomade ja kalliste asjadega lisaks kõigile vabatahtlikele andidele.
7Ja kuningas Koores laskis välja tuua Issanda koja riistad, mis Nebukadnetsar oli Jeruusalemmast ära toonud ja oli pannud oma jumalakotta.
8Koores, Pärsia kuningas, laskis need tuua varahoidja Mitredati kätte, ja tema luges neid Sesbassarile, Juuda vürstile.
9Ja nende arv oli järgmine: kolmkümmend kuldkaussi, tuhat hõbekaussi, kakskümmend üheksa nuga;
10kolmkümmend kuldpeekrit, nelisada kümme teisejärgulist hõbepeekrit, tuhat muud riista.
11Kuld- ja hõberiistu oli kokku viis tuhat nelisada; kõik need võttis Sesbassar kaasa, kui vangid viidi Paabelist Jeruusalemma.
Selle lühikese kirjakoha haare on suur - alates kõrgematest riigivõimusfääridest kuni kuldsete templinõudeni, kus iga asi on arvel ja oluline.
Selle raamatu autor läheb kohe asja juurde (Koorese esimesel aastal), tähelepanu on alates esimesest lausest suunatud ettekuulutuse täitumisele (Jr 29:10, Tn 9:12, Js 44:28) (pane tähele, kui mitu korda kasutatakse fraase Jeruusalemmas ja pühakojas /"Issanda kojas“. Siin on ka väljarände teemat puudutatud, eriti seoses annetustega, mida tagasipöördujad saavad (2Ms 3:21; 12:35,36). Mõtiskle Jesaja ettekuulutuste täitumise üle (Js 48:20; 52:12) ja templiriistade tagastamise üle - mida Belsassar oli kasutanud oma jumalate võimu ülistamiseks (Tn 5:1-4).
Kooresel, kelle sõnu saame ise lugeda (Koorese silinder (536 eKr), Briti muuseum), on muidugi teistsugune tõlgendus oma usulise sallivuse nupukast poliitikast. Ka tagasipöördujatel oli palju kahtlusi selles, kas lahkuda turvalisest Paabelist oma hävitatud kodumaa ebakindlasse tulevikku. Raamatu autor uurib nende motiive kuni põhjani: "Jumal puudutas nende südameid" (s 5). Mõlemas, oma rahvusvaheliste ürituste laiahaardelises käsitluses ja detailsetes nimekirjades (hoolsa sekretäri töö!) näeb ta Jumalat südameid puudutamas (s 1,5). Kas ka me kogeme seda sarnastel juhtudel?
Mõtle oma praeguste riigijuhtide tegevusele (kas nad on sinu maitse järgi või mitte). Mõelge ka oma maa etniliste või usuliste vähemuste olukorra üle. Kas meie mure nende olikordade ja inimeste pärast on Jumala-keskne? Kas näeme ja usume, et Jumal töötab seal ja otsime võimalusi, et vastata Tema algatustele usu ja otsustavusega?
Selle kommentaari autor: Howard Peskett