Loe läbi alltoodud kirjakoht: Am 2:1-16
Issanda otsus Iisraeli naabrite kohta1Nõnda ütleb Issand: Moabi kolme üleastumise pärast, koguni nelja pärast, ei võta ma oma otsust tagasi, sest nad on põletanud lubjaks Edomi kuninga luud.
2Seepärast läkitan ma Moabisse tule ja see põletab Kerijoti paleed. Moab sureb sõjakäras võitlushüüete ja pasunahääle saatel.
3Ma hävitan tema keskelt kohtumõistja ja tapan koos temaga kõik ta vürstid, ütleb Issand.Jumala otsus Juuda ja Iisraeli kohta4Nõnda ütleb Issand: Juuda kolme üleastumise pärast, koguni nelja pärast, ei võta ma oma otsust tagasi, sest nad on hüljanud Issanda Seaduse ega ole pidanud tema määrusi; neid on eksitanud nende valejumalad, kelle järel on käinud nende vanemad.
5Seepärast läkitan ma Juudasse tule ja see põletab Jeruusalemma paleed.
6Nõnda ütleb Issand: Iisraeli kolme üleastumise pärast, koguni nelja pärast, ei võta ma oma otsust tagasi, sest nad müüvad raha eest õige ja sandaalipaari eest vaese,
7nad ihaldavad mullapõrmu viletsate pea peale ja väänavad väetite õigust; poeg ja isa lähevad sama tüdruku juurde teotama mu püha nime.
8Nad heidavad panditud riiete peale iga altari kõrval ja joovad oma jumalate kojas nende veini, keda nad ise on süüdi mõistnud.
9Ja ometi hävitasin mina nende eest emorlased, kes olid pikakasvulised nagu seedrid ja tugevad nagu tammed; ma hävitasin neil vilja ülevalt ja juured alt.
10Mina tõin teid ära Egiptusemaalt ja saatsin teid kõrbes nelikümmend aastat, et saite pärida emorlaste maa.
11Mina tõstsin teie poegade hulgast prohveteid ja teie noorte meeste hulgast nasiire. Või ei ole see nõnda, Iisraeli lapsed? ütleb Issand.
12Aga teie jootsite nasiiridele veini ja keelasite prohveteid, öeldes: "Ärge ennustage!"
13Vaata, ma lasen maapinna teie all vankuda, otsekui vanguks viljavihkudega täidetud vanker.
14Siis on nobedal põgenemine võimatu, tugeval ei ole kasu tema jõust ega saa kangelane päästa oma hinge.
15Ja ammukütt ei pea vastu, kärmet ei aita tema jalad ega päästa ratsanik oma elu.
16Isegi südikaim kangelaste seast peab sel päeval alasti põgenema, ütleb Issand.
Nad väärivad seda karistust - selline oli Aamose kuulajate arvatav vastus kui nad kuulsid kohtuotsusest oma naaberrahvaste kohta (ptk1), kuigi Juuda koha peal tekkis neil ilmselt väike kõhklus (Am 2:1-5). Kui aga Aamos pöördub nüüd selle rahva poole, kes teda kuulab, võib ikka veel olla neid, kes mõtlevad: “Ega me siis nii halvad ka pole.” Aamos aga paljastab ühiskonnas lokkavat ebaõiglust, seda kuidas kasutatakse majanduslikku ja poliitilist mõjuvõimu kaaslaste vaesestamiseks, õigustades oma tegusid sõnadega “Elu lihtsalt on selline, pole parata!”. Ka meie ajal ja meie ümber kuuleme jätkuvalt majanduslikets kriisidest, mis on tekkinud ebaõiglasest laenupoliitikast ning lõpevad paljude jaoks pankrotiga. Lugematuid inimesi julgustatakse aina: “laena juba täna rohkem, et sul oleks rohkem”, ning see lõpeb neile oma kodude kaotusega. Ka Aamose päevil koheldi inimesi majanduslike objektidena kellegi kasusaamise eesmärgil, ja sama tehakse täna - ning kui miski, siis just see on täiesti vastupidine Jeesuse käsule: “armasta oma ligimest”. Mis veel hullem -Aamose päevil “heideti panditud riiete peale “ (s 8) - näeme, et rõhumisega kaasnes enamasti ka seksuaalne kõlvatus mida “tähistati” religioosse sildi all.
Jumal loetleb kõiki oma mineviku tegusid, maa andmist kingitusena ja selle vilju, mida rahvas on saanud nautida. Ja korraga kuulevad Aamose kaasaegsed, et neilgi ei ole mingit pääseteed, sest nüüd kõnetab Jumal oma rahvast otse (s 9-13). Prohvetite keelekasutusele omaselt hoiab kuulutuses kasutatav poeetiline keel kuulajaid otsekui “retoorilises lõksus”, mis ei lase neil põgeneda Jumala kohtuotsuse õigluse ning nende endi süü tegelikkuse käest: “Teie” tahtsite nautida kõike head, kuid põlgasite ära iga hoiatuse ning noomimise, seepärast “hävitan ma teid nüüd” (s 13).
Pean endalt küsima, kas ka minu ja mu koguduse elus täna on sarnast, mida need sõnad kõnetavad - lisaks “neile”, Aamose kuulajatele? Kas Pühakirja mustvalged sõnad aitavad tuvastada mu enese elu hallalasid või vaikselt tekkima hakkavat leppimist ebaõiglaste praktikatega mis mulle tulu toovad?
Selle kommentaari autor: John Olley