Loe läbi alltoodud kirjakoht: Am 9: 11-15
Jumal taastab Taaveti koja11Sel päeval taastan ma jälle Taaveti lagunenud koja, müürin kinni ta praod, koristan ta varemed ja ehitan ta üles, nagu ta oli muistseil päevil,
12et nad saaksid pärida Edomi jäägi ja kõik rahvad, kelle üle on nimetatud minu nimi, ütleb Issand, kes seda teeb.
13Vaata, päevad tulevad, ütleb Issand, mil kündja jõuab järele lõikajale ja viinamarjasõtkuja seemne külvajale; siis tilguvad mäed värsket veini ja kõik künkad sulavad.
14Siis ma pööran oma Iisraeli rahva vangipõlve, nad ehitavad üles hävitatud linnad ja elavad neis; nad istutavad viinamägesid ja joovad nende veini, nad rajavad rohuaedu ja söövad nende vilja.
15Ma istutan nad nende oma maale ja enam ei kitkuta neid ära nende maalt, mille ma neile olen andnud, ütleb Issand, sinu Jumal.”
Aamose raamat on väga tume, täis hukkamõistu ning kohut. Iisraeli jaoks saab Issanda päev olema “pimedus ja mitte valgus” (Am 5:20), ja ometi lõpeb raamat ikkagi lausa valgusesähvatuseg! Kuidas saab nii olla? Selleks on kaks põhjust. Esimene on see, et Issanda päeval on alati kaks poolt. Kurja hävitamine tähendab samas ka seda, et hea saab võidutseda. Ja peale seda, kui kohtumõistmine on sõelnund Iisraeli (s 8-10), saab Jumala eesmärk rahva jaoks ikkagi täide viidud.
Teine põhjus on aga Jumala lepingu-ustavus, Tema pühendumine sellele. See pühendumine tõi Iisraelile lepinguneeduse, kuid Jumala viimne eesmärk lepingu sõlimimiseks saab ka täidetud - ja see on, et Ta valis ühe rahva kõikide teiste seast, et õnnistada teisi rahvaid (1Ms 12:1-3). Just sellest räägivad salmid 11 ja 12. Taaveti valitsemise alla üheks kogutud rahvas on nüüd lõhestunud, ning peatselt, põhja kuningriigi hävitamise järel, jääb sellest vaid Juuda “känd” järele. Jumal aga tõstab üles uue Taaveti taolise kuningriigi, mis toob kõik rahvad - ning isegi halastamatu Eedomi (Am 1:11)- Jumalaga lepingusse.
Apostlite tegude raamatus näeb Jeesuse vend ja Jeruusalemma koguduse juht, Jaakobus, just seda tõotust täitumas, kui paganad liidetakse kogudusega (Ap 15:12-21). Ta viitab sellele, kui alusele milla najal on võimalik paganad kogudusse vastu võtta ilma, et viimased peaksid pöörduma juudiusku. Tema poolt esitatud tsitaat on tegelikult interpretatsioon, milles “eedomist” on saanud inimkond (heebrea keeles on neil sõnadel samad konsonandid). Selle taga aga on Jeesuse kui “Taaveti suurima poja” äratundmine, kelle läbi Jumala tõotused Taavetile saavad täidetud viisil, mis on täiesti ootamatu ning palju mastaapsem, kui keegi iial oleks osanud mõelda.
Aamose viimane visioon toob esile uuendatud maa - mis on arusaadav kujund põllumajandusele rajatud majanduses. Ilmutuse 21 ja 22 peatükis muudetakse see omakorda linnakeskkonna kujundiks, ning sellesse, uude Jeruusalemma, tulevad kokku kõik rahvad. Ja Jumala tõotused ning eesmärgid saavadki täidetud!
Selle kommentaari autor: Ernest Lucas