Loe läbi alltoodud kirjakoht: Nl 5:1-22
Palve põhjatus hädas1Mõtle, Issand, sellele, mis on meiega juhtunud, vaata ja näe meie teotust!
2Meie pärisosa on läinud võõraste, meie kojad muulaste kätte.
3Me oleme jäänud orbudeks, isatuiks, meie emad on lesed.
4Vett me joome raha eest, puid me saame ostes.
5Jälitajad on meil kaela peal, me väsime, meile ei anta asu.
6Egiptusele ja Assurile me andsime käe, et saada kõhutäit leiba.
7Meie vanemad tegid pattu: neid ei ole enam. Meie kanname nende süüd.
8Orjad valitsevad meie üle, ei ole nende käest lahtikiskujat.
9Elu ohustades toome enestele leiba, sest kõrbes on mõõk.
10Meie nahk hõõgub nagu ahi näljakõrvetuste pärast.
11Siionis on naised raisatud ja Juuda linnades neitsid.
12Vürstid on poodud nende käe läbi, vanade vastu ei ole olnud austust.
13Noored mehed peavad ajama käsikivi ja poisid komistavad puukoorma all.
14Vanemad on kadunud väravast, noorukid pillimängude juurest.
15On lõppenud meie südame rõõm, meie tants on muutunud leinaks.
16Kroon on langenud meie peast. Häda meile, et oleme pattu teinud!
17Seepärast on meie süda haige, nende asjade pärast on meie silmad jäänud pimedaks,
18Siioni mäe pärast, mis on nii laastatud, et seal luusivad rebased.
19Sina, Issand, valitsed igavesti, sinu aujärg jääb põlvest põlve.
20Mispärast sa tahad meid unustada alatiseks, meid maha jätta pikaks ajaks?
Kuulsin hiljuti üht jutlustajat ütlemas, et oleme kiiresti muutumas selliseks ühiskonnaks, mida iseloomustab kättemaks, sest andeksandmine on muudetud väärtusetuks. Üks andeksandmise tugevusi tema sõnul on see, et toob kaasa lõpetatuse ning lahenduse, tulemid,- paradoksaalselt - mida me tegelikult väärtustame. Võibolla sellepärast on taolise lõpetatuse ja lahenduse puudumine selles raamatu viimases poeemis nii rahutukstegev - ja mitte ainult sisu, vaid ka vormi poolest. “Raamatu kontekstis tervikuna tekib tunne, et sõnad hakkavad otsa saama, sest Jumal ei vasta rahva hüüdmisele. “ (Iain Provan Nutulaulud). Selle poeemi iseloomulikeks teemadeks on häbi ja põlgus. Uhket linna /kuningannat tabanud hirmsad muutused on saanud iga linnaelaniku kogemuseks.
Taas tundub mulle, et enamik lugejaid tajub instinktiivselt seda teksti, kui kellegi teisega sündivat, samamoodi, nagu Jumala rahvas alati arvas, et Jumala kohtumõistmised langevad teiste rahvaste peale. Kuidas siis me, Enzo Bianchi sõnu kasutades “Jumalaga vestleme” selle teksti ääres? Mis juhtub, kui paneme selle poeemi peegeldama iseennast? Kas ka meie suhtes kostab kohtumõistmise kõla? Kas oleme valmis tunnistama, et oleme eksinud (s 16), või jätkame kõikide teiste vaatamist patustena? Lugedes seda pooemi siitpoolt risti ja ülestõusmist, võib ka juhtuda, et meid ei häiri selle rahutu, lahendustea lõpp. Me ju teame, et pagenduses olijad pöördusid tagasi Jeruusalemma. Ja me ei pea äärmist äratõukamist Jumala poolt, tema mõõdetamatut viha, enda suhtes reaalselt kohalduvaks (s 22). Isiklikult soovitaksin jääda poeemi pingevälja, avades end Jumalale sügavas meeleparanduses - üksikisiku, kogukonna liikmete ja kogudusena. “Oo Issand…. taasta…uuenda meid” (s 21).
Selle kommentaari autor: Pauline Hoggarth