Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Kohtumõistjate 5:1-31

Laupäev, 26. Oktoober 2002

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Kohtumõistjate 5:1-31

Deboora ja Baaraki võidulaul
1Ja Deboora ning Baarak, Abinoami poeg, laulsid tol korral nõnda:
2"Et lakad lehvisid Iisraelis, et rahvas oli võitlusvalmis, selle eest kiitke Issandat!
3Kuulge, kuningad, pange tähele, vürstid! Mina - ma laulan Issandale, mängin Issandale, Iisraeli Jumalale!
4Issand, kui sa läksid välja Seirist, kui sa astusid esile Edomi väljadelt, siis värises maa, taevadki tilkusid, jah, pilved piserdasid vett.
5Mäed kõikusid Issanda ees, see Siinai Issanda, Iisraeli Jumala ees.
6Samgari, Anati poja päevil, Jaeli päevil, olid teed tühjad ja rändurid käisid kaudseid teid.
7Iisraelis lakkasid olemast põldurid, lakkasid, kuni tõusin mina, Deboora, tõusin kui Iisraeli ema.
8Kui uusi jumalaid valiti, siis oli sõda väravais. Kas nähti kilpi või piiki Iisraeli neljakümnel tuhandel?
9Minu süda kuulub Iisraeli käsuandjaile, võitlusvalmitele rahva hulgas. Kiitke Issandat!
10Võikudel emaeeslitel ratsutajad, vaipadel istujad ja teekäijad - laulge sellest!
11Laulge hõiskehääli veeammutuspaikades, seal ülistatakse Issanda õiglust, tema põldurite õiget panust Iisraelis, siis kui Issanda rahvas läks alla väravaisse.
12Virgu, virgu, Deboora! Virgu, virgu, laula laulu! Tõuse, Baarak, võta tagasi oma vangid, Abinoami poeg!
13Tol korral läks jääk alla vägevate juurde, Issanda rahvas tuli kangelastena alla mu juurde.
14Efraimist need, kes olid välja juurinud Amaleki, sinu järel Benjamin koos su hõimudega. Maakirist laskusid käsuandjad ja Sebulonist valitsuskepi kandjad.
15Debooraga koos mu vürstid Issaskaris, ja nagu Issaskar, nõnda Baarak läkitati orgu tema kannul. Ruubeni rühmadel olid suured arupidamised.
16Miks jäid istuma sadulakorvide vahele, kuulama karjaste vilesid? Ruubeni rühmadel olid suured arupidamised.
17Gilead jäi paigale teisele poole Jordanit, ja Daan, miks ta teenis võõrastes laevades? Aaser istus mererannas ja jäi oma valgmate juurde.
18Sebulon on rahvas, kes osutas surmapõlgust, nõndasamuti Naftali välja kõrgete paikade peal.
19Kuningad tulid, sõdisid, tol korral sõdisid Kaanani kuningad, Taanakis, Megiddo vee ääres, aga hõbedat nad saagiks ei saanud.
20Taevast taplesid tähed, oma teedelt taplesid need Siisera vastu.

Deboora ja Baaraki võidulaul on poeetiline kokkuvõte eelmises peatükis kirjeldatud lahingusündmustest, mis on läbi põimitud austuse ja tänuga Jumalale.

Pealtnäha lihtsal ja kergesti saavutatud võidul oli aga Iisraeli rahva jaoks väga oluline tähendus. Kirjeldatud ajajärgul rõhus Kaanani kuningas Iisraeli rahvast. See oli poliitiline rõhumine, millega kaasnes vägivallatsemine, röövimine, varastamine. Sõjaline võit oli esimene vajalik samm, et lõpetada poliitiline rõhumine. Baaraki võit tähendas, et Kaanani kuningas ei saanud enam Iisraeli rahvast endisel viisil ekspluateerida.

Ometi ei pannud üksnes sõjaline võit Deboorat ja Baarakit laulma, vaid selle laulu eesmärgiks oli rõhutada, kuidas Jumal kandis taas hoolt oma rahva eest.

Lugejale on väga tähtis mõista Jumala rolli antud episoodis. Tema ise oli selle võitluse planeerijaks ja täideviijaks. See laul keskendubki Jumala austamisele, sest Deboora ja Baarak olid mõlemad Jumala võidetud lahingu tunnistajaks ja selles osalejaks.

Issand külvas vaenlase keskele segadust ja paanikat, nagu Ta oli teinud seda Kõrkjamerest läbitulekul ning Joosua päevil. Deboora ja Baarak said osa imeteost, mida ei suuda korda saata ükski ebajumal, vaid ainult tõeline Jumal.

Nii nagu Iisraeli rahvast võidakse rõhuda meist igaüht, ent kui oleme Jumalale ustavad, siis tuleb võit omal ajal. Jumal ise on kohtumõistjaks meie rõhujate ja vaenlaste üle, Tema planeerib selle ja saadab ka korda. Issand vajab sind sageli oma plaanide elluviimiseks, nagu Ta vajas ka Deboorat ja Baarakit.

Usalda oma elu Tema kätesse ja sa saad laulma võidu- ja tänulaule Issanda austuseks.

Selle kommentaari autor: Margit Miller