Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Mäletamise vägi

Pühapäev, 15. November 2020

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Ps 137

Nutulaul Paabeli vangipõlves
1Paabeli jõgede kaldail,
seal me istusime ja nutsime,
kui mõtlesime Siionile.
2Remmelgate otsa, mis seal olid,
me riputasime oma kandled.
3Sest seal küsisid meilt
meie vangiviijad laulu sõnu
ja meie piinajad rõõmulaule:
„Laulge meile Siioni laule!”
4
Kuidas me võime laulda
Issanda laulu võõral pinnal?
5Kui ma sind unustan, Jeruusalemm,
siis ununegu mu parem käsi!
6Jäägu mu keel kinni suulae külge,
kui ma sinule ei mõtleks,
kui ma ei paneks Jeruusalemma
oma ülemaks rõõmuks!
7
Tuleta meelde, Issand,
Jeruusalemma hukatuse päeva
Edomi laste vastu, kes ütlesid:
„Kiskuge maha, kiskuge alusmüürini maha,
mis on temas!”
8Paabeli tütar, sa laastatav!
Õnnis on see, kes sulle tasub sedamööda,
kuidas sa meile oled teinud.
9Õnnis on see, kes võtab su väikesed lapsed
ja rabab nad vastu kaljut.

Armastav Jumal, meenutame täna endale Sinu ustavust ja armu. Aita meil puhata kindlustundes, et Sina ei unusta meid iial.”

Mälu on võimas asi. Kohaliku koguduse õpetajana olen sageli vastakuti surmaga ning sellega kaasneva kurbuse ja valuga. Osa leinataje ettevalmistamisest matuseks seisneb selles, et küsin ja talletan suure hulga erinevaid mälestusi sellest perekonnast, kuulan mälestusi mida lahkunu lähedased, partner või armastatu jagavad. Kuuldu kandub üle talituse liturgiasse, kus teen ruumi ka mälestuste jaoks ning täname koos Jumalat nende eest. Paljude jaoks on see leinaprotsessis katarsiselaadne osa; teiste jaoks aga võib üles tuua sügavale surutud häirivad tunded ning kogemused.

Tänases psalmis võitleb laulu autor tragöödia ja kaotusvalu mäletamise valuga. Juuda pagendusse viimine aastal 587 eKr põhjustas suurt valu ning meeleheidet tervele rahvale. Piina suurendas veelgi see, kui vangistajad sundisid neid esitama laule, selleks et  lihtsalt meelt lahutada (s 3,4).

Psalmist teab, et meenutamine teeb talle valu, kuid ta pigem on nõus valu kannatama kui unustama Jeruusalemma täiesti (s 5,6). Jeruusalemm on tema jaoks Jumala teenimise ja Temaga osaduses olemise paik, Jumala asuapik. Ning laulja on kogu hingest valmis ankurdama end oma pärandi külge, et mitte unustada oma päritolu.

Viimaks, ja isegi võibolla lausa vihaselt, anub laulja Jumalat, et Ta ei unustaks oma rahva kannatusi (s 7) ja valab Paabeli vastases tiraadis välja kogu valu ja viha, mida tunneb. On väga oluline, et inimesel on selline turvaline koht, kus ta saab oma haiget tegevatele mälestustele anda just sellise hääle nagu tunneb vajaliku olevat. Sellisel viisil mälestustega silmitsi olemine võib tuua paranemise ja ka vabaduse kättemaksu taotlemisest või soovist teistele haiget teha.

 
Kas sul on mälestusi, mis on sinu jaoks toetavad ja kinnitavad? Või on ka teisi, mis toovad valu? Kui lähed täna Jumala ligiollu räägi Temaga sellest ning palu Tema abi ja kinnitust.

Selle kommentaari autor: Gareth Higgs