Loe läbi alltoodud kirjakoht: Johannese 10:1-10
Jeesus on hea karjane1Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, kes ei lähe lambatarasse uksest, vaid ronib üle mujalt, see on varas ja röövel.
2Aga kes läheb sisse uksest, on lammaste karjane.
3Temale avab uksehoidja ning lambad kuulevad ta häält, tema hüüab oma lambaid nimepidi ning viib nad välja.
4Kui ta on kõik omad välja ajanud, käib ta nende ees ning lambad järgnevad talle, sest nad tunnevad tema häält.
5Aga võõrale nad ei järgne, vaid põgenevad ta juurest, sest nad ei tunne võõraste häält."
6Selle võrdumi rääkis Jeesus neile, nemad aga ei mõistnud, mis see tähendab, mida ta neile rääkis.7Siis ütles Jeesus taas: "Tõesti, tõesti, ma ütlen teile, mina olen uks lammaste jaoks.
8Kõik, kes on tulnud enne mind, on vargad ja röövlid, ja lambad ei ole neid kuulanud.
9Mina olen uks. Kes iganes läheb sisse minu kaudu, see pääseb ning käib sisse ja välja ning leiab karjamaad.
10Varas ei tule muu pärast kui varastama ja tapma ja hukkama. Mina olen tulnud, et neil oleks elu, ja oleks seda ülirohkesti.
Looduslike tingimuste poolest oli Palestiina Juuda piirkond sobiv just karjakasvatuseks. Seepärast võiks arvata, et juutidele nii tuttav pilt elust ja Pühakirjast oli ka kuulajatele hästi mõistetav. Kuid tekst (s 6) ütleb vastupidist: „...nemad aga ei mõistnud, mida see tähendab, mida ta neile rääkis“, sest Jeesus nimetas ennast heaks karjaseks ja ukseks lambatarasse!
Eelmist peatükki kommenteerides rääkisin uuest osaduskonnast, mille mõistmiseks pakkusin välja võtme Jh 18:36. Vaatamata sellele, et Jeesus kasutas õpetades väga erinevaid illustreerivaid pilte elust, jäi selle tuum samaks: loe nt Mk 1:15; 4:1-34 jt. Siin on Jumala riik nagu lambatara, kuhu karjane oma lambad ööseks ajab, et nad päeva ajal jälle karjamaale juhtida, ja kus ta tara ukse ees valvab nagu uksehoidja.
Juutidel oli enda arvates juba oma „kuningriik“ – Iisraeli kogukond, kes ootas Messiat poliitilise riigi taastajana. Seepärast võisid nad endalt küsida: milles seisneb selle mehe – Jeesuse – vägevus ja kus on Tema sõjavägi, kui Ta ütleb end olevat karjane nagu Iisraeli Jumal, Mooses või Taavet? Jeesus kõneles aga uuest osaduskonnast, kelle moodustavad need, kes usuvad Jumalat ja tõlgendavad Pühakirja nõnda, et see ilmutaks Jumala halastust ja armu.
Selle kommentaari autor: Anne Saluraid