Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Koguduse vastutus

Neljapäev, 4. Veebruar 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Hs 23:36-49

Kaks õde
36Ja Issand ütles mulle: „Inimesepoeg, kas sa ei tahaks
kohut mõista Ohola ja Oholiba üle? Siis tee neile teatavaks
nende jäledused!
37Sest nad on rikkunud abielu ja nende käte küljes on veri:
nad on rikkunud abielu oma ebajumalatega ja nad on ka oma
lapsed, keda nad mulle olid sünnitanud, lasknud tulest läbi käia
oma ebajumalatele roaks.
38Nad on mulle teinud veel sedagi: nad on samal ajal
rüvetanud mu pühamut ja teotanud mu hingamispäevi.
39Olles tapnud oma lapsi oma ebajumalaile, tulid nad samal
päeval mu pühamusse seda teotama; jah, vaata, nõnda on nad teinud
keset mu koda.
40Veelgi enam, nad läkitasid meeste järele, kes tulid
kaugelt; kui nende juurde läkitati käskjalg, vaata, siis tulid
need, kelle jaoks sa ennast olid pesnud, silmi värvinud ja
ehetega ehtinud.
41Ja sa istusid valmis seatud voodi peale ning selle ette
kaeti laud; sa panid selle peale mu suitsutusrohtu ja õli.
42Siis kostis sealt muretut lärmi ning lisaks rahvasummast
võetud meestele toodi kõrbest saabalasi; need panid naistele
käte ümber keed ja pähe ilusad kroonid.
43Aga mina ütlesin: Nõnda rikutakse abielu. Nüüd hooravad
nad temaga ja tema nendega omalt poolt.
44Tema juurde mindi, nagu minnakse hooranaise juurde: nõnda
läksid nad Ohola ja Oholiba juurde, nende häbitute naiste
juurde.
45Aga õiglased mehed mõistavad kohut nende üle
abielurikkujate seaduse ja verevalajate seaduse järgi, sest nad
on abielurikkujad ja nende kätel on veri.
46Sest nõnda ütleb Issand Jumal: Rahvahulk tõusku nende
vastu ja nad antagu hirmutada ning rüüstata!
47Jõuk visaku neid kividega ja raiugu mõõkadega; nad
tapku nende pojad ja tütred ja põletagu nende kojad tulega!
48Nõnda ma lõpetan maalt kõlvatuse ja kõik naised peavad
laskma endid hoiatada, et nad ei teeks häbitegu nagu teie.
49Teie häbitegu pannakse teie peale ja te peate kandma oma
ebajumalatega tehtud patte. Ja te saate tunda, et mina olen
Issand Jumal.”

See on koguduste vastutus, et maailmas kuuldakse veel Jumala sõna. Kui kogudus ei täida seda kutsumist, ei tee seda keegi.

Varasemas kommentaaris sai selgitatud, et sõnal hoorus on kaks tähendust. Ühelt poolt märgitakse sellega abieluväliseid seksuaalsuhteid ja truudusetust abielus, teisalt aga kirjeldatakse prohvetite raamatus selle sõna abil Jumala rahva truudusetust Jumala vastu. Siin Hesekieli raamatu peatükkides võib see sõna hõlmata mõlemaid tähendusi, aga selle peamine mõte on juhtida rahva tähelepanu sellele, et ebajumalate teenimisele pühendudes rikkus rahvas Jmalaga sõlmitud lepingut.

Salmides 37 ja 39 räägitakse laste ohverdamisest ebajumalatele. Pole teada, kas ka iisraellased seda tegid, teised rahvad aga kindlasti. Siit saame teha ülekande meie aega: kui lastele ei õpetata ka meie maailmas juba varasest east Jumala teid ja toimimist, siis õpivad nad “teenima” teisi jumalaid - ning igaviku vaatest lähtudes on seegi laste ohverdamine ebajumalatele.

Loeme, et kõige hullem oli, et Jumala pühamu rüvetati ning muudeti pilke ja põlguse aluseks (s 38). Tempel oli jumalateenimise keskus ning väga eriline paik Jumalaga kohtumiseks. Kui aga ka seal ei toimu enam õiget jumalateenimist, on rahvas valinud endale hävituse tee.

Prohvet Hesekieli kaudu annab Jumal teada oma vastuse sellisele käitumisele: nii Samaaria kui ka Jeruusalemma eluviisid pannakse nende pea peale. Nad peavad ise oma häbi kandma (s 49) 

Uut Testamenti lugedes võib meile tunduda, et seal on teistsugune Jumal, kes ütleb, et me ei pea kandma oma patte, vaid võime need Jeesuse risti alla panna. Meil on võimalus tulla Jumala ette oma vaevas, kuid minna Tema juurest palju kergema südamega kui tulime. 

 Uue Testamendi Jumal ei ole teine Jumal kui Vana Testamendi Jumal. Kindlasti oli ka Vana Testamendi  päevil arm võimalik - ja on Iisraeli rahva suhtes siiani. Aga seda armu tuli ja tuleb otsida, see ei ole odav arm. 

Tagasipöördumine Jumala juurde on võimalik ka täna. Ja kuigi Jumal oli kuulutanud Iisraeli rahvale hävingut, katsumusepäeva, võime prohvet Hesekieli sõnumis aimata seda armu, mida Jumal osutab nendele, kes karistuse katsumused läbi teevad.

 
“Nüüd, vennad, kutsun ma teid üles Jumala suure halastuse pärast tooma oma ihud Jumalale elavaks, pühaks ja meelepäraseks ohvriks;  see olgu teie mõistlik jumalateenistus.” (Rm 12:1 )

Selle kommentaari autor: APÜ