Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Meie võimalus

Reede, 5. Märts 2021

Loe läbi alltoodud kirjakoht: Hb 7:11-19

Jeesusest kui suurest ülempreestrist
11Kui nüüd täiuslikkus oleks olnud olemas leviitide preestriameti
kaudu - selle läbi on rahvas ju saanud Seaduse -, miks oli siis veel
vaja esile tõsta teistsugune preester Melkisedeki korra järgi, mitte aga
Aaroni korra järgi?
12Preestriameti muutmisega sünnib ju paratamatult ka seaduse muutmine.
13Sest see, kelle kohta kõike seda öeldakse, on ju teise suguharu
liige, kust veel keegi pole teeninud altari juures.
14On ju ilmne, et meie Issand on tõusnud Juudast, kelle
suguharule Mooses ei ole midagi rääkinud preestriametist.
15Ja asi saab veel selgemaks, kui Melkisedeki sarnaselt
tõstetakse preestriks üks teine,
16kes ei ole preestriks saanud lihaliku käsu Seadust mööda, vaid
hävimatu elu väge mööda.
17Sest tunnistatakse ju:
„Sina oled igavesti preester Melkisedeki korra järgi.”
18Varasem käsk tühistatakse, sest see oli nõder ja kasutu -
19Moosese Seadus ei ole ju midagi teinud täiuslikuks -,
asemele tuuakse aga hoopis parem lootus, mille kaudu me võime saada
Jumala ligi.

Tänases kirjakohas on juttu kahest erinevast preestriametist.

Esimene on leviitide preestriamet, mis pärineb esimesest ülempreestrist Aaronist, teine on hoopis midagi uut, mida siin nimetatakse preestriametiks Melkisedeki korra järele.

Leviitide preestriamet oli hästi tuttav kõikidele juutidele. See pärines juba Moosese ajast. Tol ajal Mooses oli rahva juht ja ühtlasi prohvet, kes kuulis kõnet Jumala suust ja andis selle rahvale edasi, aga Aaron oli rahva ja Jumala vahendaja preestriametis. Ja preestrina oli tema põhiülesandeks rahva lepitamine Jumalaga. See tähendab lihtsalt seda, et kui keegi inimene oli eksinud, oli patustanud, siis pidi ta võtma ohvri, tulema sellega preestri juurde ja preester toimetas tema eest lepitust. 

Iga juut oli seda teinud palju kordi oma elu jooksul ja see oli kõikidele väga tuttav. Kogu selle vahenduse reeglid olid Jumala poolt seaduses täpselt ja rangelt paika pandud. 

Aga tänane sõna ütleb meile, et kogu see süsteem oli ebatäiuslik, et tegelikult oli see nõder ja kasutu (s 18). See ei suutnud tegelikult täita oma eesmärki: teha inimesi täiuslikuks. Nii on tegemist puuduliku asjaga, aga mitte sellepärast puuduliku, et Jumala seadused oleksid ebatäiuslikud, vaid sellepärast, et inimene nende täitajana on ebatäiuslik. Seadus lihtsalt ei ei suutnud tegelikult viia inimesi Jumala ligi.

 Et inimesed jõuaksid Jumala ligi, et neil oleks Jumalaga osadus, see on olnud Jumala tõeline eesmärk kõikidel aegadel. Millestki vähemast meile tegelikult ju ei piisa. Mida me inimestena teeme, kui mingi abinõu on küündimatu? Tavaliselt pannakse see abinõu kõrvale ja otsitakse teist, paremat abinõu. Nii on siinkohal teinud ka Jumal.

 Jumal on asja parandamiseks kehtestanud teise preestriameti ja seda ametit või selle ameti sümbolit kannabki nüüd Melkisedek. Seda ütles eespool juba salm 3, et Melkisedek on küll tavaline inimene nii nagu kõik inimesed, aga samas, kui lähtuda Vanast Testamendist, siis Melkisedeki kohta ei leia me  mingit suguvõsa nimekirja, me ei leia, kellest on ta sündinud, kes on tema vanemad ja kes on temast omakorda sündinud. Ja see tähednab juudi jaoks, et ta on eikeegi, ta tuleb kusagilt tundmatusest ja ei tea, kuidas temasse suhtuda. See on juudi mõtlemise eripära. Kui juut tahab teada, kes keegi on, siis uurib ta, kellest on ta sündinud, kelle poeg ta on. Melkisedekist rääkides ütleb salm 3, et ta on isatu, ematu, suguvõsatu, kellel pole päevade algust ega eluotsa.  Kõikide kuningate kohta on kõik need andmed öeldud, Melkisedeki kohta aga mitte. Ja sellepärast sobib ta hästi võrdluseks meie Issanda Jeesuse Kristusega. 

Ta sobib võrdluseks veel selle poolest, et ka Jeesus Kristus ei ole tulnud üldse leviitide preestriameti liini pidi, vaid hoopis Juuda suguharust, kellele Mooses poole preestriametist midagi rääkinud. 

Preestriameti muutmisega sünnib paratamatult ka seaduse muutmine (s 12). Varasem käsk tühistatakse, sest see oli nõder ja kasutu (s 18). Kas vabadus tähendab nüüd vabadust käsust, kui Jumala tahtest üldse? Ei sugugi. Lihaliku käsu ja küündimatu seaduse sätete asemele tuleb vaimulik käsk, hävimatu elu vägi (s 16). Hävimatu elu väge mööda on saanud meie ülempreestriks meie Issand Jeesus Kristus, kelle eelkujutusena siin kasutatakse Melkisedeki kuju.

 Jeesuse preestriamet tuleb mitte ainult sellisena, mis katab patud kinni, vaid see toob ka uue elu. Selles ongi põhiline vahe leviitide preestrameti ja Jeesuse preesatrimaeti vahel. Tegelikult on vahe nii sama suur nagu üldse inimliku ja jumaliku, maise ja taevase vahel olla saab. Leviitide preestriamet võis midagi ette võtta pattude kinnikatmiseks, kasutades selleks loomade verd. Jeesus Kristus tuleb oma preestriametiga, hävimatu elu väge mööda, ja toob kaasa uue elu.

 
Kui sul on probleeme pattudega, siis on meil ülempreester, kes on enam, kui lihtsalt inimene, ja kelle võimalused on suuremad kui lihtsalt inimlikud. Mine julgelt oma probleemiga otse Tema juurde.

Selle kommentaari autor: Aare Kimmel