Loe läbi alltoodud kirjakoht: Lk 2:21-40
Jeesuse sünd21Kui kaheksa päeva sai täis ja tuli aeg lapse ümberlõikamiseks, siis pandi talle nimeks Jeesus, mille oli ütelnud ingel, enne kui laps sai ema ihusse.Jeesus viiakse templisse22Ja kui nende puhastuspäevad Moosese Seaduse järgi said täis, viisid nad lapse üles Jeruusalemma, et teda seada Issanda ette,
23nõnda nagu on kirjutatud Issanda Seaduses: "Iga poeglast, kes on avanud lapsekoja, hüütagu Issandale pühaks",
24ja et tuua Issanda Seaduses öeldu järgi ohvriks "paar turteltuvi või kaks tuvipoega".Siimeoni õnnistussõnad25Ja vaata, Jeruusalemmas oli mees, Siimeon nimi. See mees oli õiglane ja vaga ning ootas Iisraeli lohutust, ja Püha Vaim oli tema peal.
26Püha Vaim oli talle ennustanud, et ta ei sure enne, kui ta on näinud Issanda Messiat.
27Ta tuli Vaimu ajel pühakotta. Ja kui vanemad tõid sinna lapse Jeesuse, et toimida temaga Seaduse sätte järgi,
28siis ta võttis tema sülle, ülistas Jumalat ja ütles:
29"Issand, nüüd sa lased oma sulasel lahkuda rahus oma ütlust mööda,
30sest mu silmad on näinud sinu päästet,
31mille sa oled valmistanud kõigi rahvaste silme ees:
32valgust, mis on ilmutuseks paganaile, ja kirkust sinu rahvale Iisraelile." 33Jeesuse isa ja ema panid seda imeks, mida tema kohta räägiti.
34Ja Siimeon õnnistas neid ja ütles Maarjale, tema emale: "Vaata, see laps on seatud languseks ja tõusuks paljudele Iisraelis ja tähiseks, mille vastu räägitakse -
35ja sinu endagi hinge läbistab mõõk -, et tuleksid ilmsiks paljude südamete mõtted."Naisprohvet Hanna36Seal oli ka prohvet Hanna, Penueli tütar, Aaseri suguharust, kes oli kõrgesse ikka jõudnud. Ta oli mehega elanud seitse aastat pärast oma neitsipõlve
37ja lesk olnud kuni kaheksakümne neljanda eluaastani. Tema ei lahkunud pühakojast, vaid teenis Jumalat ööd ja päevad paastumiste ja palvetamistega.
38Tema tuli sel tunnil sinna ja ülistas Jumalat ning kõneles Jeesusest kõigile, kes ootasid Jeruusalemma lunastust.Kaheteistkümneaastane Jeesus templis39Kui nad olid täitnud kõik, mis tuli teha Issanda Seaduse järgi, siis nad pöördusid tagasi Galileasse oma külla Naatsaretti.
40Laps aga kasvas ja sai tugevaks ning täitus tarkusega. Ja Jumala arm oli tema peal.
Ingel Gabriel ja Eliisabet valmistasid Maarjat ette Jumala Poja sünniks. Kaks ustavat prohvetit kinnitasid kõike mida Maarja juba teadis, kuid hoiatasid teda ka eesootava valu ja kaotuse kogemise suhtes. Tekstis näeme kuidas Jeesuse vanemad kõigepealt täidavad seaduse nõudeid nii Jeesuse sündimise ohvrit tuues kui ka tema ümberlõikamises. Luukas osutab väga kindlalt et kristlik evangeelium on Iisraeli usu otsene areng selles, mida mõned õpetlased nimetavad „pääste(aja)looks“.
Siis jõuame Siimeoni juurde, kelle terve elu tundub olevat ettevalmistus just selleks hetkeks. Ta on tõeline jumalamees kes mõistab ja hindab au mida Jumal laseb talle osaks saada. Oma prohveteeringus ( s 29 – 32) omab ta visiooni mis ulatub nägema päästet paganatele, ületades teda ennast ümbritseva olukorra. Siimeon näeb ka hinda, mis selle saavutamine maksab. Nii Iisraeli rahvas kui ka Maarja saavad läbi raputatud selle lapsukese elust ja teenimistööst. Maarja vajas väga ka sellist realistlikku vaadet – lisaks kogu imelisuse ja rõõmu kõrghetkedele mis olid saatnud Jeesuse lihaks saamist ja sündimist.
Teine prohveteering tuleb Anna suust, keda armastusega väga üksikasjalikult kirjeldatakse ( s 36-37). Seda, mida ta ütles, ei ole meie jaoks kirja pandud, kuid kindlalt puudutas see „Jeruusalemma lunastust“ ( s 38). Taoliste julgustuse ja hoiatuse sõnumitega olid Maarja ja Joosep varustatud, et suudaksid tagasi pöörduda koju oma igapäevase elu ja tegevuste juurde puussepa majas. Ja kui palju kordi võisid nad imestada mõeldes tagasi oma poja sündimisega kaasnenud imetähtedele ja sõnumitele.
Selle kommentaari autor: Rob Willoughby