Sinu sõna on mu jalale lambiks ja valguseks mu teerajal.
Psalm 119:105

Avatud Piibli Ühing

Scripture Union Estonia

Kuidas lugeda Piiblit

Olla eristuv

Neljapäev, 20. September 2012

Loe läbi alltoodud kirjakoht: 2Kr 6:11-18

Apostliametist
11Meie suu on teile avatud, korintlased, meie süda on avardunud.
12Teil ei ole meie sees kitsas, vaid teil on kitsas teie oma südames.
13Ma ütlen teile kui lastele: Vastutasuks avarduge teiegi!
Hoiatus võõra ikke eest
14Ärge hakake vedama võõras ikkes koos uskmatutega! Mis ühist on õigusel ja ülekohtul või mis osadust valgusel pimedusega?
15Mis kooskõla on Kristusel Beliariga või mis osa on usklikul uskmatuga?
16Kuidas sobib Jumala tempel kokku ebajumalatega? Meie oleme ju elava Jumala tempel, nõnda nagu Jumal on öelnud:
"Ma tahan nende seas elada ja käia ja olla nende Jumal, ja nemad on minu rahvas.

17Seepärast minge ära nende keskelt ja eralduge neist," ütleb Issand, "ja ärge puudutage rüvedat, siis ma võtan teid vastu
18ja olen teile Isaks, ja teie olete mulle poegadeks ja tütardeks," ütleb Kõigeväeline Issand.

“Taevane Isa, ava Sina palun mu südame lüüsid, et elav vesi võiks täita selle ja esile tuua vilja.” (Punjabi krisltase palve 1985)

Neid hästituntud salme on palju kasutatud eesmärgiga rõhutada täielikku “maailmast” eraldumise vajadust. Jumala rahvas peab eristuma. Selle sisu on, et meie kontakt ümbritseva ühiskonnaga peab olema tasakaalus - st meie elustiil ning veendumused ühiskonna mõju suhtes kontrolli all.
Millisest “ikkest” täpsemalt Paulus siin räägib -vt s 14- kasutades sõnu “võõras ike” (algses tähenduses ka “ebavõrdne ike) - ei ole lõplikult selge. Seda on kohandatud nii abielu kui ka äripartnerite puhul, kuid selle mõte on laiem ja sügavam. Korintoses kohtusid ärisuhete ülalhoidmiseks äripartnerid regulaarselt templites - nt ühiseks einetamiseks, aga selle juurde olid põimitud ka paganliku jumalakummardamise elemendid ning nonde jumaluste vastuvõtmine (1Kr 8:1-13). Ja Pauluse mureks on inimeste arusaamises valitsev vaimulik segadus.
Lugedes tänast lõiku suuremas kontekstis, näeme kuidas see Pauluse väide on seoses korintlaste suhtumisega Paulusesse, nende kriitikaga tema aadressil ning keeldumisega teda aktsepteerida. Võib isegi olla, et uskmatud keda Paulus silmas pidas polnud mittekristlased, vaid need koguduse keskelt, kes Paulust ründasid.
Kuidas iganes see ka polnud, on selge, et korintlaste suhtumised pärinesid otseselt nende sees valitsevast vaimulikust segadusest, keeldumisest loobuda paganlikust ebajumalakummardamisest ja vanadest eluviisidest. Nad ei olnud mõistnud, et olles “uus loodu” tähendas see ka täielikku muutumist oma pühendumisobjektide ja mõttemallide osas.
Kirikuajalugu näitab et on võimalik olla füüsiliselt isoleeritud, kuid vaimselt ja eetiliselt siiski (kasvõi osaliselt) kokkukasvanud oma ajastu väärtustega. Samal kombel on võimalik olla ühenduses ümbritseva kogukonnaga, ja siiski eristuda selgelt vaimselt ning eetiliselt selles valitsevaist väärtustest. Pauluse soovitus on viimase kasuks. Läbi aegade valitsev oht on selles, et võime tema hoiatust mitte mõista või tõsiselt võtta ning lihtsalt muganduda ajastu elustiili ja väärtustega.

Millised vaimsete kompromisside ohud mõjutavad sinu elu? Leia Püha Vaimu abiga neile otsustav lahendus - kuidas olla eristuv nii väärtustes, suhtumistes, prioriteetides ja püüdlustes.

Selle kommentaari autor: Julie Robb